מכיוון שמטוסים נוטים להיות די קפואים, הרעיון לשמור על זרם קבוע של אוויר צונן לא טרי שנושב אליכם במשך שעות על גבי שעות עשוי להישמע לא ממש בריא. אבל במציאות, זרימת האוויר מהפתחים הזעירים של המיזוג מעליכם היא פחות או יותר הסיכוי הטוב ביותר שלכם לא להידבק בצינון או בשפעת של הנוסע שלידכם.

"אוורור במטוסים קיבל מוניטין רע, אבל זה מופרך לחלוטין", אומר ד"ר מארק ג'נדראו, שמתמחה במחלות זיהומיות בטיסות. הוא מסביר שהאוויר במטוס לא ממש מסתובב מלפנים לאחור כמו שחושבים. במקום זאת, כל מטוס מכיל "אזורי בקרת טמפרטורה" רבים שבהם האוויר נכנס פנימה דרך החריצים מעל הנוסע, ואז יוצא מהמטוס מתחת לחלונות או היכן שהקירות נפגשים עם הרצפה. לפני הכניסה מחדש למטוס, האוויר המעופש מתחבר עם החלקיקים הטריים יותר בחוץ וחודר מחדש דרך מערכת הנקראת High Efficiency Particulate Air (בקיצור HEPA). מערכת זו מסננת 99 אחוזים של אבק וחיידקים באוויר. עם זאת, היא נופל בכל הנוגע למקור עיקרי אחד של מחלות מוטסות.

מזגן מטוס (צילום: Mumemories, shutterstock)
אל תסגרו את המזגן לגמרי | צילום: Mumemories, shutterstock


לדברי ד"ר ג'נדראו, וירוסים הנישאים באוויר כמו שחפת וחצבת מופצים על ידי רסיסים טיפתיים שיכולים להסתובב באזור הקטן של המושב למשך עד חמש שעות למרות העבודה החרוצה של ה-HEPA. פתיחת זרם האוויר לרמה נמוכה או בינונית, תיצור מעין ריכוז אישי של אוויר שחוסם חלקיקים שמסתובבים מלפלוש למרחב האישי של הנוסע.

בעוד שאוורור האזור האישי בטיסה ישמור על מערכת החיסון שלכם, תצטרכו לעשות צעד נוסף כדי להגן על העור מפני השפעות ההתייבשות. "כדי להילחם ביובש בעור, הקפידו להכין אותו לפני העלייה למטוס עם קרם לחות ולהגנו עליו במהלך הנסיעה", מייעץ רופא העור ד"ר ג'ושוע זייכנר. הוא ממליץ למרוח על שכבה דקה של חומצה היאלרונית.