צמודות לחוף, הספינות האלו שפעם היו נוצצות, מונחות כעת מפורקות וחשופות, ובקושי ניתן לזהות אותן מימי תהילתן בים. ספינות ענק אלו היו בעבר הגאווה של ציי שיט עצומים. עכשיו הן רק שלד של האני הקודם שלהן - על חוף הים במספנת אליאגה בטורקיה, באמצע הריסה, מוכנות להימכר לגרוטאות.
בעיר הנמל הטורקית, כ-50 קילומטרים צפונית לאיזמיר, ספינות מטען ומכולות ישנות נגרטות בדרך כלל לצורך מיחזור מתכת, בנמל שוב ושוב עוגנות בפעם האחרונה גם ספינות השיט הגדולות בעולם. מאז 2020, בדומה למטוסים של חברות התעופה הגדולות בעולם שנאלצו להשבית את מטוסיהן בעקבות הקורונה, גם חברות השיט הגדולות נאלצו לא פעם להפסיק את פעילותן של ספינותיהן בעקבות המגיפה, לעיתים עד כדי השבתה סופית.
כפי שמדווח אתר החדשות המוביל בתעשיית שיט התענוגות Cruise Industry News, גם ספינת Carnival Sensation של חברת הספנות האמריקאית הענקית Carnival Cruise Line, עגנה בנמל אליאגה להריסה בתחילת אפריל 2022. הספינה, שנבנתה בשנת 1993, עברה מודרניזציה והרחבה לאחרונה בשנת 2009.
יותר ויותר ספינות תענוגות נגרטות
בשנת 2020, חמש ספינות קרוז שונות מאותה חברת ספנות החלו בשיט האחרון שלהן לאליאגה. אלה כוללות את ספינת Carnival Fantasy, שעל פי דיווח של פורטל הנסיעות האוסטרלי Traveler, עברה שיפוץ מקיף רק שנה קודם לכן.
בסך הכל, בשנת 2020 נמכרו 13 ספינות תענוגות לאליאגה או לנמלי פירוק אחרים, כמו אלנג בהודו, לצורך גריטה. בשנת 2021 המספר היה תשע ספינות שיט, ובשנת 2022 שש עד כה. לשם השוואה, בשנת 2019, כלומר לפני פרוץ מגיפת הקורונה, היו רק שתי ספינות תענוגות שנגרטו ברחבי העולם.
כעת במבט על הספינות העוגנות אפשר לראות בריכות שחייה שעדיין שלמות, ומסלולי גולף ירוקים על הסיפון שמהווים ניגוד עצוב להריסות ההולכות ומתקדמות לכיוונם. בתמונות אחרות אפשר לראות את פנים הספינה ממש, מסדרונות, חדרים ושטחים גדולים שניתן להניח שפעם שימשו כאולמות או חדרי אוכל גדולים שקיבלו אליהם את אלפי השטים.
בית הקברות לספינות של אליאגה פורח
בעוד תעשיית השיט נאבקת בהפסדים כספיים קשים, נמל מיחזור הספינות באליאגה חווה פריחה של ממש. לפי "Traveller", המכירות בשנת 2020 עלו ב-30 אחוזים בהשוואה ל-2019 - בין היתר בגלל שעכשיו גם ספינות השיט נגרטות במקום. התהליך אורך שישה עד תשעה חודשים לפרק לחלוטין ספינת תענוגות גדולה כמו Carnival Sensation, כאשר כל חלקי הספינה נמכרים וממוחזרים.
ברגע שספינת תענוגות מגיעה לאליאגה, הכלי נקרע לגזרים. יש להסיר את כל מה שבפנים, מהרהיטים ועד חדרי האמבטיה. פריטי פנים עשויים להימכר באופן מקומי לבעלי עסקים או אספנים.
ולמרות שיותר ויותר ספינות תענוגות מוצאות את מקום מנוחתן האחרון באליאגה ובנמלים נוספים, תנופת הבנייה בענף לא נעצרת. לפי דיווח אחר Cruise Industry News, כ-75 ספינות קרוז חדשות מתוכננות להיבנות עד 2027 בלבד. היקף ההזמנות הכולל הוא אפוא כמעט 45 מיליארד יורו, כאשר כל ספינה מציעה מקום ל-2256 אורחים בממוצע.