כמה חלמתם על החופשה הזו. חיכיתם בסבלנות כל כך יפה, משכתם את הזמן בגבורה עד לתאריך המיוחל וכבר דמיינתם את עצמכם על החוף, בבית הקפה, בסמטאות הציוריות. כי האמת, מה זה כבר משנה לאיפה, העיקר שאתם סוף סוף שוברים את השגרה. אבל אז הטיסה מתעכבת, והחופשה החלומית שלכם הופכת במהירה לחלום בלהות.
מה עושים במקרים בהם הטיסה מתבטלת לפתע? מה נחשב לעיכוב בטיסה ומה קורה במצב בו שילמתם על כרטיס טיסה במיטב כספכם ומתבשרים לתדהמתכם שאין לכם מקום בטיסה? ובכן, כדאי שתדעו שברוב המקרים מגיע לכם פיצוי כספי.
"באוגוסט 2012 נכנס לתוקף חוק שירותי תעופה, הבא להסדיר את זכויות הנוסע ואת החובות של חברת התעופה והמארגן במקרים של ביטול טיסה, עיכובים משמעותיים ו"אובר בוקינג" (תפוסת יתר)", מסביר עו"ד אשר רוטבאום, ראש משרד עורכי הדין אשר רוטבאום ושות', המתמחים בתביעות תיירות ותעופה ומנהל פורום תביעות תעופה ותיירות במתחם פרקליטי IL. "החידוש המרכזי בחוק הוא, שעל הנוסע לא חלה כל חובת הוכחת לנזק ממוני. כלומר, הפיצוי הכספי שנקבע בחוק אמור להשתלשל ישירות לכיסו של הנוסע ובאופן אוטומטי עם דרישתו הראשונית מאת חברת התעופה, שאם לא כן חברת התעופה יכולה להיקנס בסך של 10,000 שקל וזאת ללא כל קשר לנזק שנגרם לנוסע".
אז באילו מקרים מגיע לכם פיצוי כספי ואיך תוכלו לקבל אותו? עו"ד רוטבאום מסביר. לגזור ולשמור.
אין לכם מקום בטיסה? | פיצוי על אובר בוקינג
הזמנתם כרטיס, שילמתם במיטב כספכם, הגעתם לדלפקי "הצ'ק אין" – ונציגת חברת תעופה אומרת כי אין לכם מקום שמור בטיסה עליה שילמתם במיטב כספכם – מגיע לכם פיצוי כספי.
חשוב לציין, כי במידה וחברת התעופה הגיעה אתכם לפשרה (כדוגמת כרטיס טיסה נוסף בחינם וכד') והסכמתם לכך – אינכם זכאים לפיצוי כספי בהתאם לחוק. כלומר, רק במקרה והנוסע סירב להצעה של חברת התעופה או שחברת התעופה לא פנתה לנוסע כלל, החוק מזכה את הנוסע בפיצוי כספי.
החוק קובע כי הפיצוי יחושב בהתאם למרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד, כאשר הסכום המינימאלי עומד על 1,250 שקל והסכום המקסימאלי הוא 3,000 שקל. לדוגמא: גובה הפיצוי של טיסה מתל אביב לבנגקוק שנדחתה ב-9 שעות בשל "אובר בוקינג", יעמוד על 3,000 שקל, וזאת משום שהמרחק בין שתי הנקודות הינו 6,926 ק"מ.
"לקוחות טוענים לא פעם שחברת התעופה התנתה את החתימה שלהם על הסכם הפיצוי כתנאי לעלייה על הטיסה הבאה", מספר עו"ד רוטבאום. "לכן, אם אתם נתקלים בתופעה כזו, ואתם סבורים כי מגיע לכם פיצוי כספי מעבר לפיצוי שחברת התעופה העניקה לכם במועד "הצ'ק אין", הוסיפו ליד חתימתכם על הסכם הפיצוי את צמד המילים "תחת מחאה". כך למעשה תוכלו לטעון בעתיד, אם וכאשר תרצו לתבוע את חברת התעופה, כי הפיצוי שהוענק לכם באותו רגע היה בבחינת 'עזרה ראשונה' בלבד ולא פיצה על הנזק הממשי שנגרם".
החופשה בורחת לכם מהידיים? | פיצוי על ביטול טיסה
קרה לכם שרכשתם כרטיס טיסה אך במפתיע קיבלם טלפון מחברת התעופה או מסוכנות הנסיעות בין 7-14 ימים קודם הטיסה ובו הודיעו לכם על ביטולה? אם באותו מעמד, הוצעה לכם טיסה חלופית המוקדמת עד שעתיים לעומת שעת ההמראה המקורית, ומועד הנחיתה בנמל היעד הוא עד ארבע שעות לאחר מועד הנחיתה המקורית. במקרה כזה, חברת התעופה או המארגן יהיו פטורים מלפצות אתכם בפיצוי כספי. אולם, במידה ולא הוצעה לכם טיסה חלופית, או שהוצעה טיסה המוקדמת בשעתיים משעת הטיסה המקורית, תהיו זכאים להשבת כספיכם וכן לפיצוי כספי.
"אם הנוסע קיבל את הודעת הביטול פחות מ- 7 ימים קודם לטיסה, על חברת התעופה או המארגן להציע לו טיסה חלופית ששעת ההמראה שלה הוקדמה לכל היותר בשעה אחת ומועד הנחיתה שלה ביעד הסופי הוא לא יאוחר משעתיים מהמועד המקור", מסביר עו"ד רוטבאום. "בכל מקרה אחר שאינו עונה לתנאים שהוצגו, יאלץ המארגן או חברת התעופה לשלם לנוסע פיצוי כספי שכאמור נגזר מהמרחק בין נקודת המוצא לנקודת היעד".
האזור האפור | עיכוב בטיסה
השאלה הנשאלת במקרה כזה, מה בעצם נחשב לעיכוב בטיסה? גם את האזור האפור הזה לכאורה, החוק בא להסדיר וקובע (בסעיף 7) כי במידה והטיסה המריאה באיחור של שעתיים הנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה או ממארגן חבילת התיור, מזון, משקאות וכן שיחות טלפון.
במידה והטיסה המריאה לאחר 5-8 שעות מהמועד המקורי, קובע החוק כי הנוסע לא יהיה חייב לעלות לטיסה וכן הוא זכאי לקבל את מחיר הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי לבחירתו. נוסע שהוצע לו כרטיס טיסה חלופי לטיסה למחרת, זכאי לקבל גם שירותי לינה ושירותי הסעה.
המקרה היחיד שבו ניתן לקבל פיצוי כספי הוא במקרה והטיסה התעכבה יותר מ-8 שעות: אז היא נחשבת ל"טיסה שבוטלה" וחלים עליה כללי ביטול טיסה.
הבעיה במקרה כאלה, שברגע שהחוק נכנס לתוקפו ונוסעים שונים החלו לתבוע את חברות התעופה בשל איחורים, הם נענו בתשובה הלאקונית והתמוהה: "אנו מצרים על העיכוב וחוסר הנוחות אך הוא נגרם כתוצאה מתקלה טכנית בלתי צפויה שהתגלתה במטוס". לא מעט נוסעים נתקלו בטענה לא ברורה זו כשבוא לדרוש פיצוי המגיע להם.
מה שרוב הנוסעים אינם יודעים, הוא כי מרגע שחברת התעופה מעלה טענה מסוג זה ("תקלה טכנית") היא זו שאמורה להוכיח את הגורם ומהות התקלה, ולא הנוסע. יתרה מכך, על פי פסק דין שניתן בנושא זה, נקבע כי במידה וחברת התעופה לא הוכיחה את סיבת התקלה באמצעות איש מקצוע בכיר, היא לא עמדה בסטנדרט המשפטי ומשכך יהיה עליה לפצות את הנוסע.
מקדימים את החופשה | טיסה שהוקדמה
במידה ורכשתם כרטיס טיסה אך קיבלתם הודעה על הקדמתה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, כאשר החלופה היא טיסה שהמראתה מוקדמת יותר ב-8 שעות מהמועד המקורי הנכם זכאים לפיצוי כספי.
זקוקים לייעוץ משפטי? היכנסו לייעוץ חינם עם עורך דין
>> מחפשים חופשה זולה? סעו לאילת
עו"ד אשר רוטבאום, ראש משרד עורכי הדין אשר רוטבאום ושות', המתמחים בתביעות תיירות ותעופה