ביום שני קבע הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון כי החוזר הקובע כי סוכני נסיעות לא יוכלו למכור פוליסות ביטוח לחו"ל ייכנס לתוקף ביוני 2018. ביהמ"ש נסמך על החוזר של הממונה על הביטוח שפורסם בתחילת ינואר 2017, שלפיו רק מי שמחזיק ברישיון והסמכה לפי חוק יוכל למכור לנוסעים ביטוח נסיעות לחו"ל.

התאחדות סוכני הנסיעות ויועצי התיירות משכו את העתירה שהגישו נגד החלטתם של הממונה על הביטוח, דורית סלינגר, ואגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. בכך אושררה ההחלטה כי סוכני הנסיעות ונציגי חברות האשראי לא יוכלו למכור ביטוחי נסיעות, לצד סייגים במקרים מסוימים שאליהם הסכימו הצדדים.

בית המשפט העליון בראשות הנשיאה מרים נאור, קבע כי מועד כניסתו לתוקף של החוזר יהיה בעוד שנה מהיום, במטרה לאפשר למשרדי הנסיעות להיערך לתקנה החדשה ולהכשיר עובדים במשרדים שיוכלו למכור ביטוח, כך שהצרכן ומתן השירותים המוצעים לו על ידי סוכן הנסיעות, לא ייפגעו.

אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל התייחס להחלטת בג"צ בכנס סוכני הביטוח השנתי של חברת ביטוח הנסיעות לחו"ל PassportCard: "לכל המעורבים בעניין היה ברור לאורך כל הדרך — פוליסות ביטוח יימכרו רק על ידי סוכני הביטוח המוסמכים על פי חוק".

לפי אברמוביץ וסוכני הביטוח שאותם הוא מייצג, חשיבותה של ההחלטה היא בכך שהכיסויים הנוכחיים שאותם מכרו חברות האשראי וסוכני הנסיעות, היו פעמים רבות כיסויים גנריים שלא הביאו בחשבון את אופי הטיול ומצבו הבריאותי של המבוטח. מלבד זאת מדגישים סוכני הביטוח את חשיבות הכרת פרטי הפוליסה וגובה הכיסוי, מרכיבים שלא תמיד כוסו בשיחות עם סוכני הנסיעות.

בית המשפט קיבל את הפשרה שאליה הגיעו הצדדים שלפיה סוכני הנסיעות יוכלו לאסוף מידע על הנוסע ולהציע ביטוח לנוסעים שמשך נסיעתם לא עולה על 30 ימים ושמצב בריאותם תקין. נציגי הנסיעות יעבירו פרטים על נוסעים שעומדים בקריטריונים אלו לסוכן ביטוח מוסמך והוא יספק את הפוליסה המתאימה, עם עמלה שתגיע לסוכן הנסיעות.

לטענת יואל אמיר, מנכ"ל PassportCard, מדובר בניצחון גדול למבוטחים, שהיו מטופלים עד כה על ידי גורם לא מקצועי: "יש פה היבטים מקצועיים קריטיים שצריכים להיות בידיהם של אנשים המתמחים בענף. באופן זה נוצר דיאלוג מקצועי הרבה יותר בין הנוסע ולבין נותן השירות, שיודע להתאים את הפוליסה לצרכיו של הנוסע ולסיכונים האפשריים הכרוכים בנסיעתו לחו"ל".

אמיר טוען כי השינויים התכופים בענף ביטוחי הנסיעות לחו"ל דורשים מיומנות מצד הסוכן והוסיף כי "תחום ביטוח הנסיעות לחו"ל הוא לא מוצר מדף שאפשר למכור כמו סלולרי, אלא מוצר שדורש מיומנות. מטרתנו העיקרית היא לעזור לציבור הישראלי להבין כי אין לזלזל בפוליסות ביטוח הנסיעות לחו"ל. בשנה האחרונה טיפלנו בכ–240 הטסות רפואיות מסובכות ו-40 מקרים של איתור וחילוץ ללקוחות החברה בחו"ל".

עתה חברות הנסיעות וסוכני הביטוח נדרשים להיערך לשינוי ולהתאים את עצמם באופן מיטבי שישרת את המבוטחים. אברמוביץ אמר: "אנחנו נהיה שותפים להובלת מהלך משותף עם סוכני נסיעות באופן שיאפשר להם הכשרות מקצועיות או אפשרות של הצבת סוכן ביטוח במשרדי הנסיעות. אנחנו סבורים שיש מספיק מקום בענף שיאפשר לערוץ ההפצה שנקרא סוכני נסיעות לעבוד ביחד עם סוכני הביטוח ולפעול בשיתוף לטובת המבוטחים".

הכתבה פורסמה באתר TheMarker. עוד באתר: 
>> קשת מתרחבת בחו"ל: תנסה לגייס 20 מיליון דולר להשקעה בהפקות טלוויזיה
>> איך להקים סטארט-אפ: המדריך של בכירי ההיי-טק הישראלי