גיאורגיה נחשבת בשנים האחרונות ליעד אטרקטיבי עבור הישראליים שמגיעים אליה בהמוניהם. אפשר לראות בה נופים מדהימים, לאכול במסעדות זולות וטובות ולקבל אווירה חמה וידידותית במחיר יחסית זול למדינות רבות באירופה.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
זה בדיוק מה שחיפשו בני זוג מחדרה שרכשו לפני כשנה חבילת נופש לטיול מאורגן של שמונה ימים בגיאורגיה בסכום של 7,845 שקלים. לצערם, בני הזוג טוענים שהטיול שחוו היה רחוק ממה שהחברה הבטיחה להם והוא ממש לא עמד בציפיות. לטענתם, נאמר להם שהמלונות בהם ישהו יהיו ברמה גבוהה מאוד והמסלולים יהיו עשירים באתרי טבע.
בני הזוג טענו כי בחלקו היה מוצלח, מבחינת רמת המלונות והמסלולים אבל כלל גם נסיעות ארוכות באוטובוסים, ארוחות דלות, ביקורים מיותרים באתרים לא אטרקטיביים וברכבי שטח שהנהג סירב להדליק בהם את המזגן. אך עיקר טענותיהם הקשות של בני הזוג התייחסו למלון סוונטי בו ישנו בעיירה מסטייה.
"המלון היה מתחת לכל ביקורת", קבלו בני הזוג. "היה לכלוך בחדרים, שאריות של צואה בשירותים, קורי עכביש וזרם מים דלוח במקלחת. כשפנינו למדריך הוא טען שלא ידע שזה המלון בו נצארח וכל פניותיו לחברה להחליף את המלון נתקלו בסירוב"..
תוך כדי הטיול, בת הזוג החליטה להעלות פוסט לדף הפייסבוק של החברה, בו התלוננה על רמת בית המלון. בחברה זעמו על הפוסט ומיהרו לעדכן און-ליין את המדריך על כך. המדריך כינס מיד את חברי הקבוצה, סיפר להם על הפוסט בפיייסבוק ודרש מהנוסע שהעלה את הפוסט לקום מיד להתוודות על כך בפני כולם. בתחילה, איש מהנוסעים לא העז לקום, אך בתום ארוחת הערב הנוסעת שישבה עם בעלה קמה והודתה כי היא זו שהעלתה את הפוסט.
"הוא נזף בי. צעק והשפיל אותי בפני כל שאר חברי הקבוצה. בשלב מסוים בעלי התערב ודרש מהמדריך לחדול מכך. המדריך התנצל על האירוע ומאותו רגע התעלם מקיומנו לחלוטין. אוירה הטיול נהרסה לנו לגמרי", טענה האישה.
החברה טוענת: מאות ישראלים נסעו ונהנו
כשחזרו לארץ, בני הזוג הגישו תביעה נגד החברה לבית משפט השלום בחדרה ודרשו פיצוי של 7,845 שקלים. לטענת האישה, כמה ימים לאחר שחזרו היא ובעלה לארץ, היא חשה ברע, אושפזה בבית החולים הלל יפה עקב דלקת מעיים חריפה שנגרמה לטענתה מרמת האוכל הירודה שאכלה בטיול.
החברה הגישה כתב הגנה בו ציינה שהנתבעים ביקרו בכל האתרים המופיעים במסלול המתכונן ושגיאורגיה היא מדינת עולם שלישי ובהתאם לכך תנאי האירוח בחלק מהמקומות אינם תואמים את הסטנדרטיים המערביים, במיוחד בעיירה הכפרית הקווקזית- מסטייה, והדבר היה ידוע לכל המטיילים. עוד ציינה החברה, כי באותה תקופה מאות ישראלים יצאו מטעמה למסלולים זהים בגיאורגיה ולא קיבלו שום תביעה על כך.
לדברי החברה, התובעת אושפזה בבית החולים לא בגלל רמת המזון הירודה אלא בגלל אבנים בכיס המרה ואין לקשור בין האשפוז לטיול. החברה סיכמה בכתב ההגנה שמדובר בזוטי דברים, שיש לדחות את התביעה ושמדובר בדוגמה נוספת לתביעה מתוך גל תביעות קנטרניות וקטנוניות המציפות לאחרונה את בתי המשפט של מטיילים המחפשים בכל מאודם סיבה להגשת תביע ולקבלת פיצוי.
במהלך המשפט טען המדריך בטיול, שהוא ראה בפוסט שהעלתה נגדו התובעת סוג של הטלת דופי ביושרה שלו, דבר שלא קרה לו מעולם ומסיבה זו דרש ממנה לקום ולהתוודות. הרשמת הבכירה, טלי מירום, ציינה שהיא נותנת אמון בטענות התובעים ולא ניתן היה שלא להתרשם מכנות טענותיהם ובעיקר מדברי התובעת שנאמרו בכאב וניכר כי היה לה קושי לשחזר בבית המשפט את העימות עם המדריך.
לדבריה, היה על הנתבעת - החברה, למסור מידע לתובעים טרם רכישת חבילת הטיול בהתאם להוראות ולתקנות ולא יומיים לפני הטיול, היות ולפי תנאי העסקה לא ניתן לבטל את הטיול מבלי לשלם את כל עלותו. "במצב דברים זה נשללה למעשה מהתובעים היכולת לבחון מראש את רמת המלונות הכלולים בטיול ולקבל החלטה מושכלת באם לרכוש את הטיול", ציינה הרשמת בפסק הדין. עוד ציינה הרשמת שכי על החברה היה לדאוג, כפי שהבטיחה, מפגש בין המדריך לחברי הקבוצה, דבר שיכול היה לצמצם את התלונות על הטיול.
הרשמת התייחסה גם לסוגיה החשובה לפיה המדריך השפיל את התובעת בפני שאר חברי הקבוצה וקיבלה את טענות התובעים. "לא היה מקום כי כותב הפוסט יקום ויודה בכך קבל עם ועדה כמעין 'משפט שדה'. ניתן היה לנקוט דרך אחרת לבירור העניין ודומה שראוי כי המדריך יעלה את הנושא ויבקש שהמתלונן ייגש אליו לאחר מכן על מנת שיוכל לברר בארבע עיניים את התלונה ולמצוא יחדיו פתרון".
השופטת פסקה לבני הזוג פיצוי של 3,000 שקלים ועוד 500 שקלים הוצאות משפט בגין הלקויים שהיו בטיול והתנהגות המדריך שהוא עובד של החברה.