הראש היהודי המציא הרבה מאוד פטנטים: מבמבה, דרך פטיש צעצוע ליום העצמאות ועד לפלאי הטכנולוגיה העדכניים ביותר. בין כל ההמצאות האלה בולטת אחת שלפחות רשמית אמורה לחלוף מהעולם כבר בסוף השבוע הקרוב:
אל-על - פעם חברת תעופה לאומית והיום חברת התעופה הציבורית הגדולה בישראל - המציאה כבר בשנות ה-70 המאוחרות את הפלא של "לטוס עם ולהרגיש בלי" - היכולת להפעיל את מטוסיה בשבת, עם טייסיה ודייליה ושירותיה, אבל להצהיר כי היא חברה כשרה, שומרת שבת וחגי ישראל.
הביקורת באירופה על כך שסאן דור, חברת-הבת של אל-על, לא עומדת בקריטריונים הנדרשים כדי להגדירה חברת תעופה עצמאית באופן מלא, הביאו לשלילת הרישיון של החברה ומציפים בפעם המי יודע כמה אך באופן חד מתמיד את האפשרות שאל-על תפעיל מטוסיה בשבת ותשבור בכך טאבו ארוך שנים.
"מעדיף טייס גוי שאוכל חזיר ברוטב שרימפס"
"שנת 2011 לא תהיה קלה לאל-על בכל מקרה לאור התחרות הגוברת, כך שהאפשרות לשתק לגמרי את צי המטוסים של החברה בשבתות פשוט לא בא בחשבון", אמר בסוף השבוע גורם בענף התעופה ל"גלובס". "זה גם לא רק שבתות - יש חגים, ויש גם פערי שעון שהופכים את העניין למסובך; אסור שתהיה שבת במקום שממריאים ממנו וגם לא שתהיה שבת היכן שנוחתים. ועוד לא התחלנו לדבר על מה שזה עושה לעלויות של השארת צוותים בחו"ל בשבתות ועוד הרבה מאוד היבטים. זה כאב ראש שלא ייאמן לחברת תעופה - אין שום דבר כזה בעולם. אף חברת תעופה לא צריכה להתמודד עם זה שב-20% מהזמן כל הצי שלה פשוט מושבת מפעילות".
"הדתיים עקשנים בעניין הזה - זה עץ שהם נמצאים עליו המון זמן, ואין להם שום כוונה לרדת", אמר גורם בכיר אחר.
בהיעדר מגבלה חוקית, ההימנעות של אל-על מטיסות בשבת כעת תחת שמה נובעת מהחשש מתגובה קשה של הציבור הדתי.
יאיר, נוסע שומר מסורת חבר במועדון הנוסע המתמיד של החברה, הוא אחד מכמה וכמה נוסעים ששלחו (לדבריו) מכתבים בשבוע האחרון לאל-על, כדי להבהיר כי יפסיקו לטוס עם החברה אם תחליט לחלל שבת.
"אני מעדיף טייס גוי שאוכל חזיר ברוטב שרימפס מאשר יהודי מחלל שבת - יש כאן עניין עקרוני", הוא אומר. "המטוס הזה של החברה הזרה יטוס בשבת בכל מקרה. אין לי מה לעשות נגד זה כיהודי - אבל שמטוס עם דגל ישראל יטוס בשבת עם טייס יהודי, שבמודע ובמתכוון לא רק מחלל שבת אלא גורם לעוד כמה מאות לחלל אותה עם מגן דוד על הזנב? זה משהו שכל מי שהשבת יקרה ללבו חייב להילחם בו".
- אז תעבור לטוס עם חברת גרמנית או אמריקנית לחו"ל, ותסכן את מקומות העבודה של ישראלים יהודים בגלל החלטה לטוס בשבת?
"אם צריך אז כן. זה איזשהו גבול. אף חברה גרמנית או אמריקנית לא טסה עם סימן של מגן-דוד ומוכרת את עצמה בתור החברה של ישראל. אתה יודע מה הסיסמה של אל-על בחו"ל? 'זאת לא חברת תעופה, זו ישראל' - זה מה שהם מוכרים. אז שאני אתן יד שישראל שהם משווקים בעולם היא ישראל של חילול שבת המוני?".
ההנחה כיום, גם בתוך החברה וגם בקרב גורמים שונים בשוק התעופה, היא שאל-על למרות הכול תימנע ככל שרק תוכל מטיסה בשבת - ותעדיף לוותר על חלק משמעותי מהכנסותיה כדי לא לפגוע במותג ובייחוד שלה.
בין הפתרונות שנבדקים על-ידי אל-על - החכרת מטוסי החברה לחברות אחרות וכן הקמת חברת-בת חדשה ו"מבוססת" יותר עם טייסים וצוותי אוויר עצמאיים (תוכנית שעשויה להיות בעייתית לאור ההתנגדות המובנת של ועדי העובדים בחברה "להקריב" חברים לטובת החברה-הבת).
"הטיסות ייצאו, המחירים יישארו"
בסוכנויות הנסיעות המובילות סירבו בסוף השבוע להעריך האם סגירת חברת סאן דור המסתמנת תביא להקטנת התחרות בשוק טיסות השכר ותגרור עליות מחירים.
בסוכנויות העדיפו לרכז את המאמצים בהתמודדות עם גל הפונים הלחוצים, שאמורים לטוס עם סאן דור בשבועות הראשונים של אפריל - ואינם בטוחים כי טיסתם תצא ליעדה. בסוכנויות מרגיעים את כל הפונים בימים האחרונים ומשדרים עסקים כרגיל.
והמחיר? הוא, הם אומרים, יישאר נמוך: "אין הרבה לאן לרדת. שחקנים בשוק מציעים טיסות ב-99 דולר לאירופה, וזה גם יימשך. סאן דור היא שחקן מרכזי אבל לא יחיד, נכנסו הנה המון חברות שכר אירופיות, וגם בהן וגם בחברות הישראליות רק מחכים לקלוט את הנוסעים ש'ישתחררו' אם סאן דור לא תעמוד על הרגליים", אומר ל"גלובס" אחד הסוכנים.
- ומה לגבי האפשרות שאל-על תטוס בשבת?
"בכל חברת תעופה בינלאומית זה היה הפתרון המתבקש - אבל קשה לי להאמין שזה יקרה כאן. אין ספק כי מדובר על צעד שיאפשר לאל-על להציע יותר טיסות ופריסה טובה יותר, ויאפשר ללקוחות ליהנות מגמישות גבוהה יותר בתכנון הטיול שלהם, וגם בצעד שיכול לעזור לאל-על להתקדם קצת לכיוון הבריתות הבינלאומיות של חברות התעופה - אבל קשה לראות אותה עושה את זה. אחת הקולגות שלי אמרה לי בטלפון השבוע: 'אין מצב שהם טסים בשבת. החרדים יעמדו על קו ההמראה ויזרקו עליהם חיתולים'".