לפני כשבועיים חברת התעופה KLM השיקה את הטיסה הראשונה שלה מנתב"ג לנמל התעופה הבינלאומי סכיפהול (Schiphol) באמסטרדם, עם המטוס רחב הגוף בואינג 777-200, במקום מטוס בואינג 737 שפעל עד לאותו היום.

על פניו, מדובר בידיעה שתעניין רק את חובבי התעופה. הרי בינינו, מי באמת מבין מה ההבדל בין המטוסים או בכלל שם לב באיזה מטוס הוא טס? אבל אם נצלול רגע למה שעומד מאחורי השינוי המהומי הזה, אפשר לראות שמדובר במהלך עם לא מעט משמעות לנוסעים, כלומר אנחנו. לא סתם אלון נטע, המנהל המסחרי של KLM בישראל, אמר לפני שהטיסה המריאה ש"חלמנו על הרגע הזה הרבה זמן".

KLM (צילום: חן גלילי)
גוזרים את הסרט רגע לפני ההמראה הראשונה של ה-777 לאמסטרדם | צילום: חן גלילי
KLM (צילום: יחסי ציבור)
אולי קשה לראות מבחוץ, אבל מדובר באחד המטוסים הכי גדולים שקיימים היום. בואינג 777 | צילום: יחסי ציבור

הבשורה הראשונה והכי חשובה בהפעלת מטוסי ה-777 בקו בין תל אביב לאמסטרדם, היא בכמות הנוסעים. KLM מפעילה טיסה יומית בין שתי הערים, ועד היום היה מקום לכ-200 נוסעים במטוסי ה-737. כעת, עם המעבר למטוס הגדול, בכל טיסה יכולים לשבת כ-322 נוסעים (282 במחלק התיירים והפרימיום ועוד 36 נוסעים במחלקת העסקים). המשמעות היא ש-KLM הגדילה את התפוסה היומית שלה בכ-50 אחוזים, שווה ערך לעוד 3.5 טיסות שבועיות. רוצה לומר, הביקוש של הישראלים לאמסטרדם בתקופת הקיץ גבוה וכעת ניתן לכך מענה.

השינוי הנוסף, ויש שיגידו שהוא אף יותר חשוב - הוא באיכות המוצר. מטוסי ה-777 הרחבים מעניקים חוויית טיסה הרבה יותר נוחה ומתקדמת ממטוסי ה-737. במחלקת התיירים למשל, לכל נוסע יש מסך אישי ואפשרות להטות את המושב בכ-120 מעלות. נשמע בסיסי, אבל בטיסות של היום גם שני הדברים הללו כבר לא מובנים מאליהם.

בתוך כך, השינוי הכי משמעותי בנוחות הטיסה במטוס ה-777 מגולם במחלקת העסקים, ואותה גם חוויתי על בשרי בטיסת הבכורה. כיום, ברוב הטיסות לאירופה, ובעיקר ליעדים הקרובים, נעשה שימוש במטוסים צרי גוף (בואינג 737 או אירבוס A320). במטוסים אלה מחלקת העסקים מכונה "מחלקת עסקים אירופאית" והיא אמנם מעניקה חוויית טיסה טובה יותר ממחלקת התיירים, אך היא ממש לא מה שאנחנו מדמיינים כשחושבים על הפינוק במחלקה מתקדמת. במטוס ה-777 מחלקת העסקים היא מחלקת עסקים "אמיתית", כמו בדמיון.

KLM (צילום: יחסי ציבור)
מחלקת עסקים אמיתית | צילום: יחסי ציבור
KLM (צילום: חן גלילי)
המושב הופך למיטה | צילום: חן גלילי

במחלקת העסקים של KLM ב-777 כל נוסע (36 בסך הכל, 6 שורות בהושבה של 2-2-2) מקבל מושב רחב שיכול להפוך למיטה, לצידה מגש לשים עליו דברים, תיק מוצרי היגיינה אישי, מסך אישי גדול עם מערכת מולטימדיה, שקעי חשמל, שירות אישי שכולל משקה בפתיחה ובעצם מתי שתרצו, ארוחות לפי בחירה ובסוף אפילו מקבלים שי קטן בדמות בית בעיצוב הולנדי מסורתי (גימיק נחמד שכבר הפך למסורת במחלוקות היוקרה של החברה ההולנדית). בשורה התחתונה: מחלקת העסקים כאן נראית ומתנהלת כמו המקבילות בטיסות ארוכות הטווח לניו יורק או תאילנד למשל.

נתעכב לרגע על האוכל שקיבלנו, הרי זה אחד הדברים שהכי מעניינים את הנוסעים, במיוחד הישראלים. עוד לפני ההמראה, כשרק מתיישבים, מקבלים כאמור משקה WELCOME. לאחר ההמראה מקבלים משקה נוסף בליווי חטיף או שקית אגוזים. בנוסף, בטיסה הלוך קיבלנו ארוחת בוקר שניתן היה לבחור בין חביתה לבין עוגת תפוחים. בטיסה חזרה, שהיתה בערב, קיבלתי המבורגר לבחירתי. שלא תטעו, האוכל הוא אוכל מטוסים, אך הוא ברמה גבוהה בקטגוריה הזו.

KLM (צילום: יחסי ציבור)
בחרנו בעוגת התפוחים לארוחת בוקר | צילום: יחסי ציבור
KLM (צילום: יחסי ציבור)
הבתים ההולנדים שהפכו לפרטי אספנים | צילום: יחסי ציבור

ב-KLM מציינים שהשדרוג בטיסות הינו טבעי, היות והשוק הישראלי חשוב ומרכזי עבורם. "להולנד ולישראל יש קשרי סחר חזקים, שתי המדינות הן גם משקיעות גדולות אחת בכלכלות של זו", אומר אולף סטוקמן, מנהל טיסות ושיתופי פעולה ב-KLM. "החברה החלה לטוס לארץ כבר לפני 90 שנה (הוקמה לפני 103 שנה) והיא אחת מ-4 החברות הבינלאומיות הראשונות שהפעילו טיסות לישראל".

ההבדל המשמעותי הוא גם על הקרקע

הביקוש של הישראלים לטיסות של KLM לאמסטרדם מתחלק לשניים: אלה שמגיעים לטייל בעיר הבירה ההולנדית ואחרים שממשיכים מסכיפהול ליעדי המשך במערב: ארה"ב, קנדה, דרום ומרכז אמריקה ועוד. לטובת נוסעי ההמשך (מדובר בכמות המשמעותית יותר) קבעו את שעת הטיסה מהארץ ב-4:45 בבוקר, על מנת שיוכלו לתפוס טיסת המשך מהולנד לכל יעד שירצו בשעה נוחה. אין ספק שלהמריא בשעה מוקדמת זה לא הדבר הכי נוח, אך כשמשקללים את כל האופציות, נראה שזו הבחירה הנכונה ביותר. ואם אתם טסים בביזנס גם אפשר לישון בנוחות כל הדרך.

יתרון נוסף שיש לנוסעי ההמשך שטסים במחלקת העסקים הוא הקראון לאונג' (Crown Lounge) טרקלין המיועד לנוסעי היוקרה. מדובר באזור של שתי קומות בו תמצאו בופה גדול, שתייה קלה, אלכוהול, אזורי ישיבה ועבודה, ווי-פי, תאי שמירת חפצים, סיוע של דיילים ואפילו מקלחות ותאי שינה (בתוספת תשלום). הטרקלין הינו ללא תשלום נוסף לנוסעי המחלקה הראשונה, והוא מקום מושלם להעביר בו את הזמן לפני החזרה לארץ או הטיסה ליעד הבא במידת הצורך.

KLM (צילום: אילן ארנון)
מתחם גדול ונוח לנוח בו. הקראון לאונג' | צילום: אילן ארנון
KLM (צילום: אילן ארנון)
הבר בלאונג'. שתו ואכלו כפי יכולתם | צילום: אילן ארנון

ב-KLM מציינים שלחיבור מתל אביב דרך אמסטרדם לצפון אמריקה יש חשיבות רבה עבורם, הן למטרות עסקים והן למטרות פנאי. "KLM מסתמכת על התנועה המקשרת שלה", אומר סטוקמן. "יחד עם השותפות שיצרנו עם דלתא (חברת תעופה אמריקאית - א.א.), אנו מציעים מגוון גדול של יעדים בארה"ב. בנוסף, יש לנו תנועה גדולה של נוסעים לדרום אמריקה, במיוחד של סטודנטים וצעירים שמטיילים".

עוד דבר שחשוב לציין בטיסה חזרה לארץ הוא הפריוריטי, כלומר הצ'ק אין המהיר שעושים באמסטרדם למי שטס במחלקת העסקים (גם בנתב"ג זה קיים אך עובד פחות טוב). בסכיפהול זה כולל המון דלפקים (אנחנו לא חיכינו בכלל וישר ניגשנו לדיילת הקרקע ללא תור) וממשיך בבידוק בטחוני ייעודי ומהיר יותר. 

וכמה זה עולה?

מחיר טיסה במחלקת תיירים - החל מ-387 דולר.

מחלקת עסקים החל מ-1,400 דולר.

 

* הכתב היה אורח של KLM בטיסה