חופשת חנוכה הולכת ומתקרבת, ולא מעט ישראלים מבקשים לנצל את ימי החופש עם הילדים לבילוי משפחתי. אלא שבתעשיית התיירות המקומית, שכל כך תולה תקווה בתייר הישראלי, מדווחים על ביקושים נמוכים לפי שעה לחבילות נופש בארצנו במהלך חג החנוכה. מנגד, בתיירות היוצאת מדווחים על ביקושים קצת יותר ערים.

"ישראלים מעדיפים לנקות את הראש בחנוכה בחו"ל", אומרת דנה לביא, המשנה למנכ"ל הדקה ה-90. לדבריה, העדפה זו באה לידי ביטוי בביקושים גבוהים יותר לחופשות בחו"ל מאשר פנים: "תורמות לכך גם רמות מחירים נמוכות מאלה שראינו בחגי תשרי וכן ריבוי ימי החופש לילדים".

גם גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של קבוצת ישראייר, מדבר על נהירה החוצה. "במוקדי ההזמנות שלנו יש כרגע קצב יפה בהזמנות של חבילות נופש לחו"ל בחנוכה. סביר להניח שהקצב הזה ילך ויגבר עוד יותר ככל שנתקרב אל מועד היציאה בחג. זה לא המצב בתיירות הפנים". יחד עם זאת, סתיו מעריך כי הישראלים - שבאופן מסורתי נוהגים להזמין חופשה בארץ ברגע האחרון - יגדשו בסופו של דבר את מוקדי התיירות בישראל (כמובן בתנאי שלא תחול הסלמה במצב הביטחוני). כך מאמין גם נחום קרה, סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות ישרוטל: "אנחנו מעריכים שכמות הישראלים שיתארחו בחג בישרוטל ובשאר בתי המלון בארץ תגדל, ושהיעד המועדף יהיה אילת".

מחכים לרגע האחרון?

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, משמיע דברים דומים. "מוקדם עדיין לאמוד את השפעת גל הטרור הנוכחי על ההזמנות בחנוכה ולהספיד את תיירות הפנים. הישראלים באופן קבוע מזמינים חופשה בארץ ברגע האחרון ולכן השפעה כזו או אחרת של המצב המתוח נוכל לראות רק שבוע-שבועיים לפני החג".

גם יריב אביגזיס, מנהל תחום תיירות פנים באתר התיירות Itravel Israel, סבור שמוקדם עדיין לקבוע מגמה בתיירות הפנים. "הישראלים אוהבים להזמין ברגע האחרון. השיא בהזמנות צפוי להגיע כשבוע-שבועיים לפני החג".

ורד שורץ, מנהלת השיווק של דיזנהויז, טוענת שנכון לרגע זה "גם לחו"ל אין כרגע ביקושים היסטריים למרות שהמקדימים להזמין יכולים ליהנות ממחירים הנמוכים בכ-20% בהשוואה לאלה שייגבו ברגע האחרון". בהקשר זה מוסיף זפרני: "אני מופתע מהמחירים האטרקטיביים לחנוכה. יש דילים טובים השנה המשקפים ירידה של כ-15% לעומת חנוכה אשתקד". כך למשל, הוא אומר, בחנוכה אפשר לטוס לניו יורק עם אייר פראנס דרך פריז במחיר של החל מ-600 דולר; ולשיקגו עם ג'ורדניאן איירליינס דרך עמאן החל מ-550 דולר. לדבריו, גם מחירי החבילות מפתיעים בחנוכה השנה. לדבריו, אפשר להשיג השנה חבילה של שלושה לילות במלון שלושה כוכבים במדריד על בסיס ארוחת בוקר במחיר של 450 דולר לאדם שהם לדברי זפרני כ-15% פחות בהשוואה לאותה חבילה בחנוכה אשתקד.

לדברי תמר גרזון, מנכ"לית אתר Travelist, לקראת חנוכה, נכון להיום, רואים מספר מגמות: "מחירי החבילות לחנוכה בהשוואה לחודש שעבר, נמצאות במגמת ירידה, ביעדים מובילים כגון ברלין, פראג וברצלונה. המגמה קשורה לכך שהביקוש כרגע לא בשיאו, אם בשל מזג האוויר ואם בשל המצב הביטחוני שבוודאי מייצר סוג של קיפאון והמתנה בהחלטת הנוסעים. לגבי מחירי טיסות סדירות בלבד, שם התנהגות המחירים צפויה, ככל שמתקרבים למועד הטיסה במהלך חג החנוכה המחיר עולה ועולה למשל באמסטרדם, בודפשט וברלין".

לדבריה, השוואה בין חבילות הכוללות טיסה ומלון במהלך חנוכה לעומת סוף דצמבר לחג הכריסמס מראה כי האחרון זול יותר למרות שהוא נופל על סופ"ש: "ההסבר לכך קשור לכמה סיבות: כיום ניתן להרוויח את אווירת החג כבר מתחילת דצמבר. אז ערי אירופה מתקשטות ומקיימות שווקים ייחודיים לקראת ערב החג. בנוסף מזג האוויר פחות נוח בסוף דצמבר וחלק גדול מהחנויות סגורות ביום שאחרי ערב חג הכרסימס - למי שנוסע למספר ימים קצר הדבר עלול להוות בעיה".

לאן טסים וכמה משלמים?

זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר מסביר, כי "ככל שאנו מתקרבים לחג יש יותר התעניינות ואכן היקפי ההזמנות לחנוכה גדלו. במהלך החודש האחרון לעומת חודש ספטמבר ההזמנות אף הכפילו את עצמן. יחד עם זאת, בחלוקה על פי יעדים ניתן לראות כי יש יעדים מסורתיים שלא חל בהם גידול משמעותי, דוגמת לונדון ופריז, לצד יעדים כגון רומא, בודפשט, ברלין ואמסטרדם, שבםה יש גידול משמעותי, כנראה בשל המחירים האטרקטיביים במיוחד שמגיעים עד לפער של 50% מול אותה תקופה אשתקד. הציפייה היא כי בנובמבר הביקוש ימשיך לגבור לאור אטרקטיביות המחירים ושער האירו הנוח. יעדים אחרים שזכו לגידול משמעותי לחנוכה הם דווקא יעדים רחוקים, כגון תאילנד, ארה"ב ודרום אמריקה, שם הגידול בהזמנות הוא של עשרות אחוזים לעומת השנה שעברה".

באל על מדווחים על ביקושים ערים הן ליעדים הפופולריים והן ליעדים חדשים. עינת ינאי, סמנכ"לית השיווק של אל על: "בשנים האחרונות יותר ישראלים טסים לחו"ל והרבה יותר פעמים כי טיסות הפכו למוצר קומודיטי. זה נכון לימי חולין וגם לחגים, כולל חנוכה. הישראלים אוהבים מאוד את אווירת ההכנות לכריסמס שחל אחרי חנוכה". לדבריה, היעדים החזקים בחנוכה הם לונדון, פריז, פראג, ברצלונה וכמובן ניו יורק. באשר למחירי חנוכה, אומרת ינאי, שהשיטה עובדת כך: "ככל שמקדימים להזמין מראש, מחיר כרטיס הטיסה נמוך יותר. אפשר להוזיל את המחירים בכ-20% גם אם יוצאים או שבים ארצה יום או יומיים אחרי חנוכה". כך למשל, לטוס לניו יורק עם אל על הלוך ושוב בחג עצמו יעלה לכם 1,020 דולר. ואם תדחו את חזרתכם הביתה ביום או יומיים אחרי החג, תחסכו 150 דולר.

לצד היעדים הפופולריים, סאן דור, חברה בת של אל על, החלה לפרסם השבוע חבילות ישירות ליעדים המוגדרים אקזוטיים. מיקי שטרסבורגר, מנכ"ל סאן דור: "השנה לראשונה אנחנו מציעים בחנוכה, רק לחברי המועדון הנוסע המתמיד, טיסה ישירה לסיישל במחיר של 1,150 דולר ו-50 נקודות; ולטנזניה וזנזיבר במחיר של 650 דולר ו-50 נקודות לאדם". ואפרופו אפריקה, רונית הרשקוביץ, מנכ"לית והבעלים של ספארי קומפני, המוציאה טיולים לאפריקה, אומרת כי "קיימת צמיחה מואצת בתנועת הנוסעים הישראלים ליעדים באפריקה בכלל ולטנזניה וזנזיבר בפרט. ללא ספק, הישראלי גילה השנה את אפריקה, ורואים את זה גם בהזמנות לחנוכה".