כבר שלוש שנים ששיבושים ועבודות חשמול ברכבת גורמים לכך שבלילה אין קווים פעילים ישירים מנהריה או מבאר שבע לנתב"ג. נכון להיום למשל, ישנה הפסקה של כחמש שעות, מחצות ועד חמש בבוקר, שבהן אין רכבות מהצפון והדרום לנמל התעופה. יתרה מזאת, בניגוד לעבר, אין היום היסעים (שאטלים) הפועלים לטובת התושבים במטרה לחפות על הפער שנוצר לתושבי הפריפריה.

עבודות דומות מבוצעות גם באזור רחובות ובלוד ומונעות את הפעלת הקו הדרומי המזרחי בין באר שבע ללוד. הקטעים שסגורים ברכבות משתנים כל הזמן וניתן לעקוב אחריהן בעמוד מיוחד של רכבת ישראל. כך, אם אתם לא גרים בתל אביב והסביבה או בירושלים (מהן יש רכבות כל הלילה) תתכוננו להוציא מאות שקלים על הגעה במונית (כ-400 שקלים מב"ש, מחיר גבוה מטיסת לואו קוסט) או על חנייה לטווח ארוך עם הרכב הפרטי. 

רגע לפני יולי-אוגוסט, אז השדה צפוי להיות עמוס במיוחד גם בטיסות לילה, חוסר ברכבת כזו הוא פער משמעותי להמוני אנשים. תוסיפו לזה את יוקר המוניות והעוקצים הרבים מנמל התעופה, ותקבלו בעיה של ממש. ומה הצפי לחזרת הפעילות הרגילה? ברכבת ישראל מציינים שנכון לעכשיו שנת היעד היא 2025.

נתב"ג, נתבג (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
נתב"ג צפוי להיות עמוס ביולי-אוגוסט ולטסים אין מספיק פתרונות ללילה | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

חשוב לציין שגם כשעבודות החשמול יסתיימו, בתקווה אי שם ב-2025, רכבות הלילה שיפעלו ינועו רק על הקו הראשי שבין נהריה לבאר שבע, וגם על הקו הזה הרכבת לא תעצור בכל התחנות. כך למשל, בתל אביב הרכבת עוצרת רק בתחנת סבידור מרכז ונוסעים בתחנות כמו ראש העין, הוד השרון, רעננה וכל מי שנמצא מזרחים לקו הראשי, יאלצו להגיע בדרך אחרת לקו המרכזי של הרכבת.

גורם ברכבת ישראל סיפר ל-mako ש"אנחנו לא יכולים לתת את השירות בלילה בכל הארץ, זה תלוי החלטה. באר שבע עובדים לכיוון קריית גת או אשקלון. בקו בנימינה, יש את חדרה, נתניה, הרצליה, תל אביב רק תחנה אחת, נתב"ג וירושלים. בינתיים אין תוכנית לרכבות לילה נוספות. רכבת בתל אביב למשל, מאז ומעולם הייתה פתוחה רק תחנה אחת (סבידור מרכז) והולכים לתחנה עם החיבורים הכי טובים מבחינת תחבורה ציבורית כי יש שם אוטובוסים ומדובר בתחנה מרכזית".

ענבל מעפולה מספרת בשיחה ל-mako: "פעם היו רכבת לילה מנהריה לנתב"ג וחזרה בכל שעה. גרנו אז בפרדס חנה וזה עבד מצוין. מלא אנשים נסעו בהן. ואז הגיעה הקורונה וגם כשהחזירו את הרכבות, לקח עוד כמה חודשים עד שאישרו לה לעצור בנתב"ג. מאז החזירו רכבות לילה, אבל רק מבנימינה. 'עבודות חשמול ברכבת' זה התירוץ. משך הזמן לעבודות האלה נראה לי מופרך וארוך באופן מוגזם. הייתה להם יותר משנה לעבודה על זה בכל לילה, ולא רק בסופי-שבוע ואני לא מדברת בכלל על הפריפריה הרחוקה יותר. ברור לי שלא תהיה רכבת עד לבית שאן או כרמיאל בלילות. גם לא לשדרות".

לאורלי ספיבק, בת 33, נשואה ואמא ל-2 מרחובות, השיבושים מפריעים בחיי המשפחה ובקשר עם הוריה שגרים בצפון. ספיבק עברה לרחובות לפני 12 שנים, לצורך לימודים בפקולטה. היא משתפת כי בעבר המציאות ברכבת הייתה שונה: "במהלך הלימודים הרכבת עבדה קבוע בימי שישי ובמוצ"שים, וכך יכולתי לחזור הביתה מדי סופ״ש.

"בהמשך, הרכבת התחילה בצמצום הפעילות, מעבר לצמצום הקבוע שהאזרחים במדינה צריכים לסבול מידי סוף שבוע (עקב חוסר הפעילות של התחבורה הציבורית בשבת). במשך כ-5 שנים, הרכבת לא פעלה כלל בימי שישי. כלומר התחנה סגורה לחלוטין, עקב 'שיפור השירות'. רק לאחרונה חזרה פעילות מסוימת בימי שישי. הדבר מנע מאיתנו לנסוע לבקר את הסבים של ילדיי, את ההורים שלי".

רכבת ישראל - חשמול
עבודות חישמול ברכבת

"נבחרו מועדים, בהם מספר הנוסעים נמוך"

ממשרד התחבורה נמסר: "פרויקט חשמול הרכבת הוא אחד המיזמים החשובים ביותר של משרד התחבורה ורכבת ישראל שיאפשר הפעלת רכבות חדישות, מהירות וירוקות לסביבה. בשנים האחרונות הואץ משמעותית מיזם חשמול הרכבת ועד כה הושלם חשמול של יותר מ-60% ממערך המסילות של הרכבת.

"עד שנת 2025 יסתיים הליך חשמול כל מערך המסילות בישראלבימים אלה רכבת ישראל פועלת לחשמול תחנות באר שבע ותחנות נוספות באזור הדרום, וכן לחשמול קו החוף בין בנימינה לחיפה, לצד מקטעים נוספים באזור רחובות, באר יעקב ועוד.

"פריסת התשתית החשמלית אינה מתאפשרת בזמן הפעלת רכבות ולכן נבחרו מועדים, בהם מספר הנוסעים נמוךלצורך ביצוע עבודות החשמול במקטע תחנות באר שבע, החל מ-20:30, הרכבות שיעדן באר שבע יסתיימו בתחנת להבים ובכיוון ההפוך מלהבים לבאר שבע. בין תחנות באר שבע ללהבים, מופעלים היסעים חינמיים ללא תשלום. פעילות קו 380 מתל אביב לבאר שבע תוגברה, במטרה לאפשר לנוסעים נסיעה ישירה מתל אביב לבאר שבע.

"עבודות אלו צפויות להימשך עד לסוף השנה, אז יחודש השירות בהדרגה בתחנות אלו. שירות בין באר שבע לנתב"ג פעיל ומחייב החלפה של מספר דקות בתחנת ת"א ההגנה. עם סיום עבודות החשמול, ושדרוג מערכת האיתות, משרד התחבורה יבחן אפשרות לתוספת נסיעה מבאר שבע דרך נתב"ג לתל אביב ותחנות הצפון. בימי שישי קיים שירות רכבתי בין באר שבע למרכז הארץ ובמוצאי שבת קיים שירות רכבתי מתחנת להבים למרכז הארץ, כאשר רכבת ישראל מפעילה היסעים מקשרים מתחנות באר שבע ללהבים ובכיוון ההפוך".