לקוחה ישראלית שהיא וחברותיה היו קורבן לעוקץ באתר Airbnb יוצאת נגד האתר שמסרב לקחת אחריות על המקרה.
בחודש אפריל השנה נכנסה דפנה אסף-חונה לאתר Airbnb על מנת להזמין דירה לה ולחברותיה לטיול עתידי באמסטרדם.
אסף-חונה סיפרה ל-TheMarker שזו אינה פעם ראשונה שהיא משתמשת באתר והיא נוהגת להזמין דירות מהאתר לפני טיולים בחו"ל ועד כה תמיד היו לה חוויות טובות ולכן לקחה על עצמה לעשות את ההזמנה בשם כולן.
"נערכתי מראש עם ההזמנה כי בנסיעה הזו אנחנו נוסעות 4 נשים ומחפשות דירה עם ארבעה חדרי שינה וקשה למצוא דירות כאלה. שוטטתי באתר זמן מה וחיפשתי כל מיני אופציות עד שמצאתי דירה יפיפייה, עם מספיק חדרי שינה במחיר לא מוגזם - 200 יורו ללילה לכל הדירה", סיפרה אסף-חונה.
"התחלתי להתכתב עם בעלת הדירה בתוך האתר וכשדיברנו על ענייני התשלום היא כתבה לי שהיא לא מקבלת כרטיס אשראי כי בעבר אנשים ביטלו עסקות לאחר שהתארחו והיא נכוותה ולכן היא מבקשת העברה בנקאית מראש.
"כדי להרגיע אותי שמדובר בעסקה בטוחה ומקובלת היא שלחה לי טופס עם הלוגו של Airbnb שהסביר את התהליך ושם נכתב שהכסף יישמר בחשבון מיועד של אתר Airbnb וימומש רק לאחר הצ'ק-אין בדירה. היא שלחה את הטופס עם כתובת דואר אלקטרוני שנראתה אף היא כמו של האתר Airbnb.payment.com".
"רצינו להזמין ל-6 לילות ולכן שילמנו 1,200 יורו פלוס פיקדון של 200 יורו - סך הכל 1,400 יורו. חשוב לציין כי כל ההתכתבות איתה היתה בתוך האתר עצמו ויש לי תיעוד של הכל", אמרה אסף-חונה.
כבר ביום למחרת קיבלה אסף-חונה דואר אלקטרוני שנראה כמו שנשלח מאתר שהודיע לה כי יש טעות בשליחת הכסף. כשניסתה לענות להודעה ולברר מה הטעות ראתה שלא חוזרים אליה והיא התחילה לחשוד. "בגלל שהגיע יום שישי וידעתי שבשישי ושבת אין לי עם מי לדבר בבנק, חיכיתי ליום ראשון. התחלתי לחשוד שמדובר בעקיצה, אבל היה לי קשה להאמין שעקצו אותי בתוך האתר שנחשב אמין. ניסיתי ליצור קשר עם בעלת הדירה, אבל היא בינתיים נעלמה ועימה הפרופיל שלה וכתובת הדואר האלקטרוני שהיא נתנה לי הפכה לג'יבריש. כשעידכנתי את הבנק שלי הם ניסו לברר אם עוד אפשר לעשות משהו, אבל אמרו לי שבגלל שעברו כמה ימים, הצד השני כבר משך את הכסף".
בייאושה ניסתה אסף-חונה לפנות לשירות הלקוחות של Airbnb ולברר כיצד הם מאפשרים לפרופילים מזויפים להתקיים באתר. לדבריה, הם הפנו את האשמה בחזרה אליה: "פניתי לשירות לקוחות וענתה לי מישהי נחמדה שאמרה שהם נורא מצטערים אבל בטח לא נכנסתי לאתר שלהם, אלא לאתר אחר. היא עוד אמרה שהאתר שלהם בכלל לא תומך בהעברות בנקאיות. התעקשתי איתה שנכנסתי לאתר הנכון - אני מכירה את האתר ואת הפורמט וכבר הזמנתי ממנו בעבר והכל נראה שלהם - הסמלים והכתובת ושכנראה מישהו מתוך האתר עקץ אותי".
לדברי אסף-חונה, הנציגה העבירה את תלונתה הלאה וכעבור כמה ימים חזרו אליה: "הם אמרו לי שהם מאוד מצטערים, אבל זה לא קשור אליהם וזו לא בעיה שלהם. הם אפילו לא ביקשו לראות את המסמכים ואת ההתכתבויות המוכיחות שהייתי בתוך האתר הנכון. הם עשו את המינימום ושלחו תגובה גנרית".
אסף-חונה: "הם לא צריכים לאפשר עקיצות כאלה ואם זה קורה הם צריכים לקחת אחריות".
מAirbnb נמסר בתגובה: "לרישומים כוזבים או לא מדויקים אין מקום בקהילה שלנו, והצוות שלנו עובד קשה כדי לחזק את ההגנות ולמנוע רמאויות. זה עתה הצגנו כלי אבטחה חדשים שנועדו לסכל רישומים כוזבים ולחנך את הקהילה שלנו לגבי בטיחות מקוונת".