מטוס של איזיג'ט בנתב"ג (צילום: יונתן בייסקי)
צפוי מהפך של סוכנים קמעונאים לסיטונאים | צילום: יונתן בייסקי

כשמדברים על הטיסות המוזלות (lowcost), מיד חושבים על הלקוח הישראלי שיוכל לנסוע לאירופה במחירים מוזלים, ועל חברות התעופה הישראליות שייקלעו לתחרות חדשה ומסיבית. ואולם יש צד נוסף בענף התיירות שמושפע מפתיחת השמים, והוא סוכני הנסיעות והחברות הסיטוניות שמשווקות טיסות השכר.

לפי חברת המידע העסקי BDI, הכנסות סוכנויות הנסיעות ב–2012 הסתכמו ב–16 מיליארד שקל - עלייה של כ–2% לעומת 2011, כשקטגוריית כרטיסי הטיסה מחזיקה בנתח של כ–60% מהיקף העסקות בענף ב–2012, והסתכמה בכ–9.6 מיליארד שקל.

טיסות הלואוקוסט נמכרות ישירות באתרי חברות התעופה, והמשמעות היא שסוכני הנסיעות לא נהנים מעמלות בגינן, ועלולים לאבד לקוחות. ההערכות הן שהסוכנים הגדולים ישרדו, אך לגבי הקטנים האופטימיות אינה גדולה. "יהיה להם קשה להתמודד מול הלואוקוסט", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל שיווק באיסתא. בכיר אחר בענף מוסיף כי "השמים הפתוחים יהיו טריגר לגסיסת הסוכנים הקטנים. לסוכנים יש כיום בעיה: ישראייר וארקיע הורידו להם עמלות על כרטיסי הטיסה ל–5%, ואצל האחרים זו רק שאלה של זמן".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, צופה מיזוגים של משרדי נסיעות, החלפות בעלויות, שיטות מכירה חדשות וסגירת משרדים.

להערכת גורמים בענף, הפתרון יגיע בדמות מהפך של סוכנים קמעונאים לסיטונאים. "הם יצטרכו להגדיל את הסיכון, וזה אומר לקנות מלאי חדרי מלון ומושבי טיסה", מעריך סירקיס. "בנוסף, הם ישקיעו יותר בטכנולוגיה כדי לתפוס צרכנים בתהליך החיפוש ברשת, ויבצעו מהלכים להגדלת הנאמנות, כמו הנחות לחברות".

"הסוכנים החכמים יידעו לקחת את השינוי בשוק לטובתם ולהרכיב חבילות עם טיסה זולה או מוצרים בלעדיים ומורכבים, כמו שייט או טיול מאורגן, ולנצל את הידע שלהם ואת היותם מותג", אומר דודו מחלב, משנה למנכ"ל ארקיע.

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, מרגיע את החששות. לדבריו, "ממילא יש כיום חברות תעופה שלא משלמות עמלה לסוכן בדיוק כמו הלואוקוסט. אז נכנסות עוד שתי חברות עם עמלה אפס. ככל שהסחורה של הלואוקוסט תהיה משמעותית יותר, יותר סוכנים ימכרו אותה".

גם שחר תורג'מן, מנכ"ל הדקה ה–90, רגוע. לדבריו, "אין איום משמעותי על הסוכנים, כי הלואוקוסט נמצא בשוליים. 60%–70% מהמחזור של סוכן נמצאים בחגים ובקיץ, וטיסות הלואוקוסט בתקופות 
האלה רלוונטיות פחות בגלל מחיריהן הגבוהים".

תורג'מן מציין חיסרון אחד של מחירי הלואוקוסט, אך זה לא החיסרון היחיד. הזמנת טיסות הלואוקוסט של חברות זרות אינה מוגנת תחת חוק הגנת הצרכן במקרה של ביטול עסקה בטווח של 14 יום מרגע ההזמנה בדמי ביטול מופחתים. בנוסף, אף שהמחירים ההתחלתיים בלואוקוסט נשמעים אטרקטיביים, הם לא כוללים העלאת מזוודה גדולה או בחירת מושב, ויתרה מכך - ככל שמועד הטיסה מתקרב, מחירן עולה.

לדברי תורג'מן, "ציבור גדול בישראל לא מזמין הרבה זמן מראש. זו משימה בלתי אפשרית לחנך אותו להיות מתוכנן יותר".

ואולם נראה שבשביל מחיר זול הצרכן הישראלי ישנה את דרכו. מסקר שערך מכון המחקר מידע שיווקי סי.איי, בהנהלת נעם רז ומירב שפירא, עבור Themarker, עולה כי לקוחות שבעבר הזמינו בטווח של חודש לפני הטיסה, יהיו מוכנים להקדים את ההזמנה בכמה חודשים בתמורה להוזלה משמעותית. לפי הסקר, 13% מהנשאלים הזמינו את טיסתם האחרונה עד שבוע לפני ושליש עד חודש לפני. יותר ממחציתם (60%) יהיו מוכנים להזמין כרטיס כחצי שנה מראש אם המחיר יהיה נמוך יותר.

* הכתבה עלתה ב- Ther Marker

* קלאב הוטל: בעלי יחידות הנופש יוכלו לבטל העסקה
* מדוע יש כל-כך מעט נשים בענף המלונאות?

>> סעו לשלום: איך לארוז נכון את המזוודה?