שתי קבוצות סופרות בימים אלה את הימים לקראת החופש הגדול המתקרב: תלמידי בית הספר (ואולי גם המורים) — ועובדי ענף התיירות, שרואים בשמחה את גרף ההזמנות והמחירים של חופשות הקיץ מטפס עם כל יום שעובר עד ה–1 ביולי.
מאז מהפכת השמים הפתוחים וכניסתן לישראל של חברות הלואוקוסט (המציעות טיסות במחירים מוזלים), רבים הפנימו את המודל של חברות הלואוקוסט — לפיו הזמנת כרטיסי טיסה זמן רב מראש משתלמת יותר.
באליס, מנוע לחיפוש טיסות מבית תלמה נסיעות, מצביעים על עלייה של עשרות אחוזים במחיר למזמינים היום טיסות לאוגוסט, בהשוואה למי שהזמין בפברואר ומרץ. כך למשל, טיסות עם חברת WIZZ לבודפשט, הונגריה בתאריכים 14 עד 19 לאוגוסט, נמכרו במארס ב–290 דולר, לעומת 567 דולר בשבוע שעבר.
ואכן, בחברות התיירות מדווחים השנה על גידול בהיקף ההזמנות המוקדמות לעומת שנים קודמות: באיסתא מדווחים על עלייה של 18% בהזמנות המוקדמות לחופשות ביולי־אוגוסט, לעומת שיעור ההזמנות בסוף מאי 2016; בשטיח המעופף מדווחים על עלייה של 40% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
יאיר אשר, סמנכ"ל שיווק ומכירות השטיח המעופף, אומר כי: "ההזמנות לקיץ החלו כבר בינואר. כבר עכשיו יש יעדים ותאריכים רבים באוגוסט שהתמלאו. מדהים לראות איך חברות הלואוקוסט הצליחו לחנך מחדש את הישראלים".
לדברי גדי מור, מנכ"ל אמדאוס ישראל, חברה לפתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות, מספר ההזמנות מראש של חבילות, ולא רק של טיסות, עלה בעשרות אחוזים. מור ממליץ להזמין כרטיס עד חודשיים לפני מועד החופשה, אבל מסייג כי "לעתים יש מקרים או יעדים יוצאי דופן, שבהם משתלם גם להזמין במועד מאוחר יותר".
אריאל אטיאס, מנכ"ל וואלה טורס, טוען כי לא רק המחיר משפיע על ההחלטה לרכוש מראש, אלא גם רצונם של הנוסעים להבטיח לעצמם מקום בטיסה ליעד מסוים או בבית מלון עם שירותים מסוימים. בחירה של יעד או מלון לחופשה משפחתית לפי מיקום ושירותים יכולה להשפיע באופן משמעותי גם על עלות החופשה. ביעדים כמו יוון, קפריסין, טורקיה או כפרי הנופש באירופה — מי שמצליח להבטיח לעצמו מקום במלון במיקום נוח (קרוב למרכז העיר, לאתרי תיירות, לחופים ולפעילויות לילדים), יכול לחסוך עלויות של רכב או מוניות. בדומה, מי שמבטיח לעצמו מקום בקלאב שבו יש מתקני שעשועים והפעלות לילדים, חוסך בעלויות של האטרקציות.
סופן של הטיסות ברגע האחרון?
בעידן של טרום השמים הפתוחים, הנוסעים הישראלים שהמתינו לרגע האחרון היו זוכים פעמים רבות לחבילות ולטיסות במחירים נמוכים במיוחד, כאשר חברות התעופה והתיירות ניסו להיפטר מהמושבים הריקים ומחדרים שנרכשו מראש.
עם כניסתן של חברות הלואוקוסט לישראל, החלו החברות לחנך מחדש את הנוסעים, ולעודד דווקא רכישה מוקדמת של כרטיסי טיסה — כדי שיוכלו להבטיח לעצמן את הביקושים מראש. לשם כך הציעו טיסות במחירים זולים למי שהקדים להזמין.
מחברות התיירות ניתן ללמוד על קוטביות גוברת בהתנהגות הצרכנית של הנוסע הישראלי: מצד אחד, יש עלייה משמעותית בהזמנה מוקדמת, כמה חודשים מראש, ליעדים רחוקים כמו תאילנד וארה"ב, וליעדים של חברות הלואוקוסט, שנבחרים על ידי המחיר הזול. מצד שני, עדיין קיים פלח נאמן של נוסעים שמחכה להזדמנות לגיחה קצרה לאירופה, ומזמין אותה שלושה שבועות עד ימים בודדים לפני היציאה לחו"ל.
בענף התיירות מרוצים מהעלייה בקצב ההזמנות המוקדמות. לפי ישראייר, בחודשים האחרונים ירד היקף המכירות של חבילות "הרגע האחרון" — ולא רק בתקופות השיא של עונת התיירות. ואולם נראה כי מוקדם להספיד את חבילות הרגע האחרון. הסבירות למצוא דילים של הרגע האחרון במחירים נוחים לשבועיים שאחרי ה–14 באוגוסט נמוכה מאוד, טוען גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק בישראייר. מי שבכל זאת מבקש לחכות לרגע האחרון, עדיף שירכוש כרטיסים לחופשה בסוף יוני, בתחילת יולי — או בספטמבר.
"המגמה של עליית מחירים ככל שמתקרבים לתאריך היעד נכונה לחופשות בשלושת השבועות האחרונים של אוגוסט ולשבועיים של פסח, אך לא בהכרח רלוונטית לכל השנה", מסבירה דנה לביא, סמנכ"לית שיווק בדקה ה–90, המתמחה בהזמנות לרגע האחרון. "מגמת עליית המחירים לקראת מועד החופשה חוזרת על עצמה בתקופות השיא של עונת התיירות הישראלית — החופש הגדול ופסח — כאשר הביקושים עולים על ההיצע. אבל ביתר ימות השנה, הזדמנויות של הרגע האחרון עדיין לא נעלמו מהמפה".
ואולם חופשה בסגנון של הרגע האחרון לא מתאימה בדרך כלל למשפחות עם ילדים או לקבוצות בהרכבים גדולים — שמאפיינות את הטיסות באוגוסט. "חופשה עם משפחה דורשות התארגנות מראש", מסביר אשר, "לכן למשפחות פחות מתאימות ההזמנות הספונטניות".
בחברת התיירות AVR מבית תלמה נסיעות מוסיפים כי המתנה לרגע האחרון יכולה להוזיל את עלויות הטיסה, אך לייקר את עלויות שירותי הקרקע ולאלץ את הנוסעים להתפשר על איכות יחידות הנופש או הרכב.
ירידה כללית במחיר החבילות בקיץ
אז השמים הפתוחים שינו את הרגלי הנסיעות של הישראלים — אבל האם הם בהכרח גם הוזילו את המחירים של חופשות הקיץ לישראלים? חברות התיירות מדווחות על ירידה כללית במחירי החבילות בקיץ הקרוב, לעומת השנה שעברה, בשל התחרות הגוברת וההיצע הגדל של טיסות ויעדים.
כך למשל, בשטיח המעופף עלתה בקיץ שעבר חופשה של שבוע באגם גרדה באוגוסט, לשני מבוגרים ושני ילדים, ברמת אירוח של ארבעה כוכבים על בסיס לינה בלבד — כ–990 דולר לאדם — ואילו השנה תעלה חופשה כזאת 920 דולר לאדם. המחירים עשויים להיות אפילו אטקרטיביים יותר לצרכן הישראלי הקיץ, בגלל התחזקות השקל.
לירידה במחירי החופשות תורמת הירידה במחירי הדלק, שמביאה להוזלת הטיסות, מסביר רונן קרסו, מנכ"ל שיווק ומכירות באיסתא.
הירידות במחירים בהשוואה לקיץ הקודם מורגשות במיוחד ביעדים במזרח אירופה — שם גברה התחרות על קווי התעופה המפעילים טיסות ליעד, לצד היצע גובר והתפתחות של אתרי נופש ביעדים כמו מונטנגרו, באטומי בגיאורגיה, בוקרשט ברומניה וסופיה, ורנה ובורגס בבולגריה. גם במחירים לחופשות בכפרי הנופש של מערב אירופה נרשמו ירידות של עד 15% בהשוואה לשנה שעברה, לפי נתוני הדקה ה–90.
לעומתם, מחירי נופשונים שנבדקו על ידי TheMarker באיי יוון, מצביעים על מגמה הפוכה (ראו תיבה). על פי נתוני אמדאוס, המחיר הממוצע לאדם בחבילות נופש ביוון באוגוסט, שנמכרו במאי, עלה לעומת השנה שעברה. ישראייר הפסיקה להציע חבילות לכרתים בגלל עודף הביקוש, שגורם לעליית מחירים.
"היצע המושבים ליוון לא גדל, נהפוך הוא — ניתן לראות פחות סיטונאים שמפעילים חבילות וטיסות לכרתים למשל", מסביר סתיו. "זה קורה כי חברות התיירות מתמקדות בניסיון לחדש לתיירים הישראלים, שמבקשים לגוון את החופשות שלהם ולטוס ליעדים חדשים — אבל גם מכיוון שמחירי המלונות ביוון עלו לאחרונה. יוון מקבלת תיירות לא רק מישראל, אלא נהנית גם מביקושים גבוהים משאר מדינות אירופה, ובעיקר מרוסיה". הסיבה לכך היא בעיקר הירידה בביקוש לחופשות בטורקיה, בשל המצב הגיאו־פוליטי הלא יציב במדינה, ואיומי הטרור.
לפי נתוני אמדאוס, מחיר ממוצע לחופשה בכרתים (טיסה ומלון) עלה בעשרות דולרים לעומת השנה שעברה, וכך גם ברודוס ובקוס. נראה שהביקושים הגדלים לא עומדים בהלימה להיצע המוגבל בתאריכים מסוימים, ולכן המגמה הפוכה מזו המתרחשת במזרח ובמרכז אירופה — ויש עליות קלות במחיר לעומת הקיץ שעבר, ולא הוזלות.
באגן הים התיכון — הסיטונאים גוברים על הלואוקוסט
אחד היעדים שאליהם עדיין אין תנועה מוגברת של טיסות לואוקוסט הוא דווקא אחד הפופולריים ביותר בישראל: אגן הים התיכון. חברות התיירות ממשיכות לדווח על ביקושים גבוהים מאוד לחופשות בכרתים, רודוס, קוס ומיקונוס, לצד התחזקות בביקושים לחופשות בבורגס וקפריסין. ואולם חברות הלואוקוסט אינן ממהרות לממש את ההזדמנות הטמונה ביעדים אלו — בשל הקושי להתחרות בחבילות הנופש שמספקים סיטונאי הנסיעות.
הסיטונאים הגדולים בענף רוכשים מראש טיסות צ'רטר וחדרי מלון בכמויות גדולות, ומצליחים לשמור על מחירים תחרותיים. חברות התיירות הגדולות חוזות מראש את הביקושים ומצליחות לשריין לעצמן טיסות ומלונות ברמה טובה, במחירים זולים ותוך התחייבות למספר גדול של נוסעים. גם מי שמשיג טיסות בזול דרך חברות הלואוקוסט או עם עצירות ביניים שמאריכות את הדרך ליוון או קפריסין, לא בטוח שיוכל למצוא לעצמו חדר במלון, שכן רבים מהם נרכשים מראש על ידי הסיטונאים.
כך, ביעדי אגן הים התיכון, חבילות הנופש המסורתיות עדיין מוכיחות את עצמן כמשתלמות יותר לעומת חבילה בהרכבה עצמית — כפי שנכון לעשות בבירות אירופה כמו לונדון, ורשה, פריז ואמסטרדם.
בין חברות הלואוקוסט שטסות בכל זאת לאגן הים התיכון, בולטת ריינאייר, שמציעה טיסות לפאפוס. נכון לשבוע שעבר, עד ליציאה בתאריך 26 באוגוסט, מציעה החברה כרטיס במחיר של החל ב–104 יורו לכל כיוון — ומ–26 באוגוסט חלה צניחה במחירים עד כדי כך שב–30 לאוגוסט מוצעות הטיסות ב–42 יורו לכיוון.
העליות והירידות במחירים, בהתאם לתאריכי החופשה — מבטאות את השינוי בביקושים. בנוסף להכנסות הגבוהות מקריאת הביקושים, חברות הלואוקוסט מרוויחות גם מהעלויות הנלוות לטיסה, כמו בחירת המושב והוספת מזוודה ליעד. כתוצאה מכך, מחיר חברת הלואוקוסט יכול לצאת גבוה משל טיסות הצ'רטר ומטיסות ליעדים של חברות התעופה הסדירות.