בקתה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
בקתה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
בשבוע שעבר ערגה שילוני חיפשה וילה או צימרים ללילה אחד לה ולחברותיה. "רצינו לקחת יום של רגיעה מהקורונה בנוף יפה, עם בריכה, משהו סולידי", היא אומרת ל-mako. "לאחר חיפושים בכל האתרים ועמודי הפייסבוק המתאימים, שיחות טלפון והתכתבויות - נמצא מקום פנוי בתאריך שרציתי, במחיר סביר". 

בשיחת הטלפון בה סגרה את הפרטים עם בעל הווילה, היא הוחתמה דיגיטלית על מסמך והעבירה את פרטי כרטיס האשראי. "הכל היה נראה תקין ובכל זאת הרגשתי צורך לבטח את עצמי ושאלתי אם בשל הקורונה יש התחשבות בלקוחות במקרה של ביטול. הוא ענה ש'הלקוח אצלי מעל הכל' ואף טען שביטל ללא עלות ללקוח שהתקשר לספר לו יומיים לפני החופשה שנדבק בקורונה ולא יוכל להגיע". 

בבוקר שלמחרת, פחות מ-24 שעות אחרי שסגרו עם בעל הווילה, ערגה וחברותיה מצאו וילה אחרת שמתאימה להן יותר. "אמנם הנוף פחות שווה, אך המחיר די דומה, המתחם יותר מרווח וקרוב יותר למקום מגורינו", היא מסבירה. "הסיטואציה לא נעימה, התהפכה לי הבטן. וידאתי עם הקבוצה שההחלטה סופית והתקשרתי אל א'. טענתי בפניו, במטרה לעדן את הסיפור, שאחת החברות בקבוצה מבקשת לבטל והוא לא לקח את זה טוב".

מאותו הרגע בעל הצימר לא עזב את קבוצת החברות, סירב לבטל את העיסקה וטען שייקח מיד דמי ביטול על סך 50 אחוז מהמחיר הכולל. "העובדה שהתקשרתי לבטל אחרי פחות מיממה, לא משנה מה הסיבה לכך, עמדה לצידי בעניין הזה. אמנם סגרתי את המקום פחות מ-30 ימים ממועד החופשה המתוכננת, אך בכל זאת נותרו לו כ-3-4 שבועות למצוא נופשים אחרים ועל מנת לנסות לסייע אפילו הצעתי לעזור לו במציאת לקוחות חדשים".

"יום למחרת השיחה בה הרגשתי שאני עומדת למשפט, הוא התקשר פעמיים, סימס, שאל אם כבר פרסמתי פוסט וכך התגלגלנו להתכתבות בה הוא טען בפני שהוא יודע שמצאתי וילה אחרת ושרק אם אגלה לו איזו אז הוא יבטל לי ללא עלות. הוא הוסיף שאם הייתי אומרת לו את האמת, אולי היה מוריד לי במחיר".

ערגה בדקה את זכויותיה ע"פ  תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התש"ע– 2010שם נכתב שחור על גבי לבן: "במקרה של ביטול הזמנה שנעשה בתוך 14 יום מיום אישור ההזמנה (נעשתה אחרי פחות מ-24 שעות), ובלבד שנותרו יותר מ-7 ימי עסקים עד למועד האירוח (נותרו כשלושה שבועות), תחויב בדמי ביטול בסך של 100 ש"ח או בסך של 5 אחוזים משווי ההזמנה הכולל, לפי הנמוך מבניהם, וזאת כמתחייב בחוק הגנת הצרכן.

במקרה של ביטול שנעשה אחרי יותר מ-14 יום מההזמנה, או פחות מ-7 ימים ממועד האירוח - דמי הביטול יהיה ע"פ המדיניות של מקום האירוח, כפי שהוצגה באסמכתא שנשלחה אליך".

ערגה מספרת שעדיין לא הייתה שקטה היות וא' טען בפניה שחתמה איתו על חוזה. במקרה זה חוק הגנת הצרכן קובע כי "הוראות חוק זה יחולו על אף כל ויתור או הסכם נוגד". כלומר, אפשר לבטל עסקת מכר מרחוק בתנאים הקבועים בחוק גם אם החוזה קובע תנאי ביטול שונים, וגם אם הצרכן חתם על חוזה זה.

"מהרגע שהיו בידי הנתונים האלו, הייתי חזקה בעמדתי בניהול הדיאלוג", היא אומרת. "איפה הוא ואיפה 'הלקוח' שהיה כל-כך חשוב לו יומיים קודם לכן. כשא' הבין שאני לא מתקפלת, הוא התקפל בעצמו. 

יכול להיות ש-א' בטוח שהוא מתייחס יפה ללקוחות שלו, אני מאמינה לו שהוא אומר את זה בלב שלם, ואני גם מבינה שהביטול שלי לא כל כך נעים לו, אבל למה השיח שמתנהל בינינו מדרדר כל-כך מהר למחוזות מאיימים? בעולם מקביל הוא היה יכול להשיב לי: "אני מצטער לשמוע, אשמח לדעת מה הסיבה ואם יש דרך בכל זאת לשכנע אתכם להתארח אצלנו, ואם לא אז בפעם הבאה!"

אז אולי נפלתי על אחד שמתנהל בצורה עקומה, אך בדיוק בגלל זה חשוב להכיר את החוק. כישראלים אין לנו תודעת שירות מדהימה, מצד שני אנחנו גם לא אוהבים לצאת פראיירים. בדיוק בגלל זה כדאי שתהיו ישראלים טובים ודעו את זכויותיכם".