נהגי המוניות יוצאים למחאה בנתב"ג נגד החוזה של חברת "גט טקסי" (Gett) אותו הם מכנים "דרקוני", בטענה שזכויותיהם והכנסותיהם צפויות להיפגע בעקבות ההסכם החדש. לפי איגוד נהגי המוניות הארצי, התנאים שעליהם נדרשים לחתום הנהגים הם דורסניים וקוראים למשרד התחבורה להתערב בעניין. חשוב לציין כי האיגוד לא מתכוון לחסום את הכניסות או היציאות מנתב"ג ולא צפויה להיות פגיעה בציבור הנוסעים. 

נהגי המוניות בסיוע של פורום העצמאים והפרילנסרים, יתחילו את ההפגנה בשעה 15:00 בנתב"ג, ויעברו בנתיבים של נמל התעופה תוך קריאות מחאה נגד חברת גט טקסי.  לפי הנהג הוותיק שלום ורדי, "גט טקסי אומנם זכתה במכרז של ה'ליין' (התור) אבל הם לא זכו במכרז של המוניות המוזמנות. הם עושים פה עבירה פלילית נגד חוק חופש העיסוק. הם לא יכולים לקחת את הפרטים של הלקוחות שלי ולא יכולים לקבוע לי מה לעשות עם הלקוחות שלי. אני לא רוצה לשלם להם על האפליקציה 35 שקל כל חודש". 

מוניות בנמל התעופה בן גוריון (צילום: פלאש 90)
נהגי המוניות יוצאים למחאה נגד חברת גט טקסי | צילום: פלאש 90

על פי הטענות של נהגי המוניות, פקחים מטעם גט יפקחו על הנעשה ובין היתר גם יבחנו את ההתנהלות של הנהגים לרבות אופן קבלת התשלום. בחוזה, שעליו מסרבים הנהגים לחתום, מוסכם כי כל נהג שלא יעמוד בתנאים ויסרב להפעיל מונה או ייגבה סכום שאינו עומד במחירון הקבוע מראש ייקנס ב-3,000 שקלים. כמו כן, גט תוכל לקנוס כל נהג שלא לבוש לפי הדרישות, המוניות שלו מלוכלכת או שאין לו גגון למזוודות ב-585 שקלים. גט גם תדרוש עמלה על נסיעות פרטיות של הנהגים וכל נהג ייאלץ לדווח על נסיעה מראש.

אחד התנאים שעליו מצביעים הנהגים כהפרה חמורה של גט טקסי היא העובדה שהם נדרשים להעביר את פרטי הלקוחות לאפליקציה. כלומר, גם הזמנות פרטיות או דיסקרטיות ייאלצו להירשם כולל שמו של הנוסע, הטיסה שממנה הגיע ומספר טלפון.

בשיחה של mako עם זהר גולן, יו"ר איגוד נהגי המוניות הוא אומר כי המחאה היום היא "רק יריית הפתיחה". לפי גולן, הנהגים דורשים לשנות מספר סעיפים בחוזה שפוגעים בהם ובאפשרות שלהם להתפרנס. "גם לנהגי המוניות יש זכויות, אנחנו לא עבדים. המחאה היום מתקיימת אחרי שפנינו לגט כמה וכמה פעמים ולא הייתה שום תשובה ולא ענו לטענות שלנו".

נהגי מוניות (צילום: עופר חן)
הנהגים טוענים שגט טקסי עדיין לא השיבה לדרישותיהם | צילום: עופר חן

לפי גולן, הסעיפים שאותם הכניסה גט לחוזה אינם עומדים בקנה אחד עם ההסכמים של רשות שדות התעופה, שהיא זרוע של משרד התחבורה. "כשהרשות הפעילה את המערך הכל היה בסדר. יש נהגים שעובדים במזומן ועכשיו לא יוכלו לשלם על הרישום במזומן. הנהגים למעשה מחויבים להירשם לגט ולמערכת של האפליקציה ולחשוף את כל הפרטים שלהם ושל הנוסעים. חוץ מזה, מי שם את גט לקנוס את הנהגים? בשביל זה יש את משרד התחבורה והוא אמור לעשות את העבודה הזאת כולל לברר את הנושא ולחקור את האירועים כמו שצריך. ובלאו הכי אחרי שייקנסו את הנהג יעבירו את הפרטים למשרד התחבורה אז למעשה הם הופכים למשטרה".

הטענות של נהגי המוניות מתמקדות בעיקר בעובדה שבגט טקסי לא משיבים לתלונות שלהם ולא מוכנים להקשיב לבקשותיהם לגבי החוזה החדש. "אנחנו לא נגד פיקוח וסדר, אבל אנחנו מצפים ממשרד התחבורה להתערב ולסדר את כל הרעות החולות כולל את הטעות מ-2019 שבה הופחת מחיר הנסיעות ב-40 אחוזים שהיא שורש הבעיה, הביטול של תוספות המזוודות והנוסע השלישי. אם לא יישבו איתנו למשא ומתן אנחנו נחריף את הצעדים שלנו ואנחנו נמשיך להיאבק על הזכויות של הנהגים".