צי שנה אחרי סאגת גרופון והחופשה ב-10 שקלים – הגיע שלב הפשרות והפסיקות בתביעת הצרכנים שתבעו את החברה: סכום הפיצוי עומד על 200-450 שקל, במסגרת הסדרי פשרה ובמסגרת פסקי דין שניתנו בימים אלה בבתי משפט לתביעות קטנות.

נזכיר כי בחודש יוני האחרון יצאה גרופון בקמפיין, במסגרתו הציעה 10 חופשות ליוון במחיר סמלי של 10 שקלים. כצפוי, מאות צרכנים הסתערו על המכירה ברגע שזו נפתחה באתר, כשכ-120 גולשים אף קיבלו הודעה המברכת אותם על זכייה בחופשה.

מכאן החלה סאגה שנתה פרשנות למאורעות: קבוצת הצרכנים אף חויבה בסכום של 10 שקלים דרך חשבון הפייפאל שלהם, והם כאמור קיבלו אישור על כך.

גרופון טענה בשעתו כי האישור אינו מהווה אסמכתה, וכי הצרכנים יכלו לדעת סופית האם זכו רק לאחר 72 שעות.

לוגו גרופון (צילום: Scott Olson, GettyImages IL)
גרופון | צילום: Scott Olson, GettyImages IL

מנגד, "הזוכים" טענו כי סייג זה לא היה ידוע להם מראש, ועל כן דובר לטענתם בהפרה של חוק הגנת הצרכן. עוד טענו "הזוכים" כי על גרופון היה לחסום את המכירה ברגע שהמלאי אזל.

המועצה לצרכנות, אליה הופנו חלק מהתלונות, שיגרה בזמנו מכתב לגרופון, בו ציינה כי אם הנטען בתלונות ששיגרו הצרכנים נכון – הרי שעולה חשש להטעיה בשל אי-פרסום בולט של הסייגים לעסקה עוד בשלב הפרסום ולא רק לאחר ביצוע העסקה, ובשל אי-הסרת העסקה בשלב שבו אזל המלאי.

עניין אחר שעלה דרש לבחון האם אופי מכירת החופשה במחיר הסמלי היוותה למעשה הגרלה, ומכאן שהיו אמורים לחול עליה חוקים רלוונטיים.

כך או כך, הצרכנים הזועמים יסתפקו בפיצוי של 200-450 שקל (בחלק מהמקרים שהסתיימו בפשרה), כאשר מי שהתעקש להמשיך למשפט זכה לסכום של 450 שקל.

אחד התובעים אף ציין כי במהלך המשפט "השופטת לא הקשיבה לטענותיו", כשפסקה לו פיצוי של 450 שקל בהסתמך על פסיקות קודמות.

בגרופון סירבו להגיב לדברים.