לוח טיסות בן גוריון (צילום: אבישג שאר-ישוב)
"נאלצתי לשכור גורם משפטי שיישב אצלי בחברה וירכז את כל התלונות" | צילום: אבישג שאר-ישוב

שבוע אחרי גל ביטולי הטיסות של חברות התעופה הזרות ואחרי שכל הנוסעים כבר הגיעו ליעדם או נאלצו לוותר על הנסיעה, מתכוננים בענף התיירות לגל השני - של מכתבי הדרישות לפיצויים והתביעות קטנות.

ביטול הטיסות הפתאומי של חברות התעופה הזרות הותיר ישראלים ותיירים רבים תקועים בלי יכולת להגיע ליעד שאליו תכננו לטוס. לקוחות רבים הגיבו בתסכול ובכעס כלפי סוכני הנסיעות, הסיטונאים וחברות התעופה, לאחר שברגע אחד בוטלו תוכניות הנופש שלהם, ובמקרים רבים הם נותרו ללא מענה ולא ידעו מתי תהיה להם טיסה חלופית ואיפה הם הולכים לישון הלילה.

עוד בחופש:

ספא בשדה: להתפשט ולהתפנק לפני הטיסה
13 מקומות שהייתם רוצים לבקר בהם עכשיו
כבשו עולם: תמונות טבע שאתם חייבים לראות

הלקוחות יקבלו החזר כספי בגין כרטיס הטיסה שלא מומש, אך עבור רבים, המשמעויות הכספיות לא מסתכמות אך ורק בהחזרים אלה. נוסעים רבים נאלצו להזמין ברגע האחרון לינה בבתי מלון מכיוון שטיסתם בוטלה. היו נוסעים שיצאו לנופש רק יום או יומיים לאחר מועד הנסיעה המתוכנן, ובשל כך שילמו על לילות נוספים בבתי מלון, שלא מימשו, וגם פספסו ימי טיול.

"אין ספק שהולך להתחיל עכשיו גל של תביעות. זה ברור לכולם. אף שהחוק מאוד ברור, הולכות להיות הרבה תביעות. במהלך השבוע האחרון קיבלנו שיחות מהמון אנשים שסיפרו לנו על עוגמות נפש שלדעתי הולכות מהר מאוד להיהפך לתביעות", אומר סוכן ותיק בענף.

הסוכן מספר על קבוצה שהיתה אמורה לחזור לישראל ביום חמישי שעבר, אך טיסתם בוטלה. את עלות הלינה בלילה הראשון מימנה חברת התעופה, אבל את יתר הימים הנוסעים נאלצו לממן מכיסם. "כבר משדה התעופה הם שלחו לנו מכתב דרישה, שהם מצפים שהחברה שלנו תשלם להם את עלות השהייה. הרבה מהישראלים עכשיו נוקטים בשיטת 'מצליח'. אני לא יודע אם זה יגיע לתביעה, אבל כמו שאני מכירה את הקהל הישראלי - זה יקרה, ואנחנו נתמודד".

חברת תיירות אחרת קיבלה בימים אלה דרישה לפיצוי מלקוחה שטיסתה מנתב"ג בוטלה, והיא ובני משפחתה הועברו לשדה התעופה עובדה. אחרי הנסיעה המתישה לעובדה והעיכובים שחוו שם, טיסתם לא יצאה בסופו של דבר לפועל והם נאלצו לחזור למרכז. הלקוחות קיבלו את הכסף בגין כרטיס הטיסה בחזרה, ועכשיו הם דורשים מסוכן הנסיעות שלהם גם פיצוי בגין עלות הנסיעות לשדה התעופה ופיצוי בגין הסבל שחוו בנסיעה הלוך ושוב ואובדן ימי עבודה. הסוכן מסרב, וכנראה שגם בסוגיה הזו יצטרך בית המשפט להכריע.

"בין אם זה מוצדק ובין אם לא, שיעור גדול מאוד מהלקוחות יאיים לתבוע אותנו. כבר עכשיו הגיעו אלינו עשרות תלונות בכתב", אומר בכיר בענף הנסיעות, "נאלצתי לשכור גורם משפטי שיישב אצלי בחברה וירכז את כל התלונות שיגיעו. גם אם אני צודק בהכל, אצטרך להתמודד עם עשרות פניות ואיומים בתביעות ולהשיב לכולם".

לדברי הבכיר, בחברה נתקלים במקרים רבים שבהם נראה ששני הצדדים צודקים. "מה עושים אם הלקוח שומר שבת ומארגן החבילה ארגן לו טיסה חלופית אחרי כניסת שבת? מקרה אחר הוא טיול לקרואטיה שהיה אמור להימשך שבוע. בגלל ביטולי הטיסות, התארגנה טיסה חלופית רק ביום השלישי לטיול. הספק התעקש שהנוסעים יעלו על המטוס, גם אם זה אומר שהם מפסידים שלושה ימים, אחרת הוא שולח מטוס חצי ריק בהלוך ומחזיר מטוס חצי ריק בחזור ומפסיד המון כסף. הלקוח יגיד שהוא לא מוכן לשלם על חבילה של שבעה ימים אבל ליהנות רק מארבעה ימים, וגם הוא צודק".

הכתבה עלתה ב- TheMarker

>> ביטול טיסות: שאלות ותשובות
>> התיירים לא מגיעים: ביטולי חופשות בתל אביב וירושלים