היום נחנך על חופה של תל אביב חדר המלון הראשון בעולם שהוקם על סוכת מציל בקו ראשון למים. פתיחת המלון היא חלק מקמפיין תיירות בינלאומי של משרד התיירות ועיריית תל אביב-יפו, אשר מזמין תיירים מחו"ל לחווית לינה ואירוח ייחודית בעיר. החל מהיום ועד ל-4 באפריל יתארחו בסוכה מובילי דעת קהל וזוכים מרחבי העולם, שהשתתפו בקמפיין הבינלאומי בשיתוף ענקית התיירות HOTELS.COM. המשתתפים העלו תמונת אינסטגרם על רקע עיר מגוריהם כשהם לבושים בבגדי חוף. הסוכה, ששוכנת בחוף פרישמן, שופצה ועוצבה על ידי רשת מלונות בראון בהובלת המעצבת אלין לנגליב, וצוירה מבחוץ על ידי אמן הגרפיטי, אדגר רפאל.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, התגאה בפרויקט ובירך את שתי התיירות הראשונות שהגיעו מגרמניה. "כמו בתחומים אחרים, גם בתיירות העיר תל אביב-יפו הייתה ותהיה יצירתית ופורצת דרך. הסוכה הזו היא הזדמנות מדהימה לתיירים לבוא וליהנות מהעיר ומחוף הים הנפלא שלנו. אני בטוח שהאורחים יעבירו את ההתרשמות שלהם מהעיר גם לחבריהם ברחבי העולם".

מה שלא סיפר חולדאי, הוא שאת הרעיון של אירוח בסוכת מציל מעוצבת, יזמו האדריכלית והמעצבת לילך שטיאט יחד עם האמנית והמעצבת ענת ספרן כבר ב-2011, בעקבות פרויקטים דומים שנעשו בחו"ל. השתיים פעלו במשך שנה וחצי בשיתוף עם העירייה בכדי ליצור את ההתאמה לגרסה התל אביבית. אלא שבזמנו נפל הפרויקט בשל קשיים בירוקרטיים-מנהלתיים וכלכליים, שלא איפשרו את התקדמותו.

לפני חודשים ספורים גילו השתיים שהפרויקט קרם עור וגידים ויצא לפועל מחדש - מבלי ידיעתן. עיריית תל אביב יחד עם "עיר עולם", תאגיד התיירות העירוני, הצליחו לגייס את חסות מלון בראון, ובשיתוף פעולה עם משרד התיירות הניעו את הפרויקט. גם אתר המלונות הבינלאומי HOTEL.COM העניק פלטפורמה לפירסום היוזמה ואף זכה בשל כך לחשיפה בינלאומית נרחבת.

אלא שאותה עירייה שהתגאתה בהיותה חדשנית ופורצת דרך, שכחה לתת את הקרדיט הראוי ליזמיות. "לראות את העירייה מנופפת בחדשנות ובעיצובים אמנותיים – ולקלוט שהם מעלימים בהינף יד שנה וחצי של עבודה על הפרויקט, מבלי לתת לנו שום תמורה – קרדיט או תשלום – זה לא פחות ממאכזב ומעציב. היינו בתהליך עבודה אינטנסיבי ופורה בשיתוף עם רשת מלונות בינלאומית, ויום אחד העירייה פשוט נעלמה בלי הסבר", מסבירות שטיאט וספרן.

בעיריית תל אביב טוענים שבעלי תפקידים רבים היו מעורבים בפרויקט בגילגוליו השונים, וכי שלא במתכוון שתי היוצרות 'נשכחו' מהיוזמה הנוכחית, שהשנה נמצאו לה השותפים המתאימים, החסויות והתקציבים שאיפשרו לה להתממש. לטענת שטיאט וספרן, כשגילו במקרה שהיוזמה המקורית ששלהן יוצאת לפועל, הן עצמן פנו לעירייה ובעקבות זאת זומנו לפגישה. בפגישה הוצע להן להשתלב בפרויקט, על היבטיו האומנותיים והניהוליים, אך בשלב זה הן סירבו.

מלון בסוכת מציל (צילום: גיא יחיאלי,  יחסי ציבור )
הקומה התחתונה במלון סוכת המציל | צילום: גיא יחיאלי, יחסי ציבור

המעצבות מסבירות שההצטרפות, שבועות ספורים לפני השקת הפרויקט, לא היתה רלוונטית. "זה לא ריאלי להציע לנו להצטרף מהיום למחר מבלי להתחשב בפרויקטים אחרים שאנחנו מעורבות בהן. אין לנו למה להצטרף לפרויקט כחותמת גומי, כשמדובר במשהו שהוא פרי יצירה ועבודה שלנו. חלמנו ביחד על מתחם אמנות שחי את העיר, ישבנו עם מצילים וקבלנים, ואנחנו רוצות להיות חלק מהעשייה וההקמה.

"הצענו להם להמתין ולעשות את זה בשנה הבאה ולשמור על רוח היצירה האורבנית כפי שהיתה במקור, אבל הם סרבו. גם אם הדחיפות והתזמון קריטיים להם – איפה הקרדיט? זה שלנו. בנוסף, עד היום לא קיבלנו כל שכר על העבודה שהשקענו. הם אמרו שהם מוכנים לשלם לנו סכום של 7,500 שקל על עבודת ייעוץ אמנותי לפרויקט וכשכר לעבודה מיידית, מבלי לקחת בחשבון עבודה של שנה וחצי. על הקרדיט אפילו לא דיברו", הוסיפו שטיאט וספרן.

"למען האמת, עניין הכסף הוא שולי", מדגישה שטיאט. "לא יכול להיות שהעירייה מתפארת בעידוד אמנות ויזמות אבל רומסת יזמים, אמנים ויוצרים שעובדים מולה ואיתה בשביל העיר".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה, כי "היוזמה להפוך סוכת מציל לחדר מלון נידונה בעירייה פעמים רבות בעבר, ואף היו כמה וכמה ניסיונות להוציאה אל הפועל. היזמיות ענת ספרן ולילך שטיאט ניסו בעבר לגבות תשלום מהאורחים עבור לינה בסוכת המציל - מה שהביא לכישלון היוזמה. בפגישה עמן הצענו להן לקחת חלק ואף להוביל את היוזמה השנה, תמורת תשלום נאה, אך הן סרבו ודרשו שכל התקציב העירוני לפרויקט - בסך 50 אלף שקל, יועבר אליהן בלי שייקחו כלל חלק בפרויקט. לבצע כסף כזה, שנועד לסכל את הפרויקט, העירייה איננה מוכנה להסכים".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:
>> מהפכת הלואו־קוסט הורידה מחירים, אך מי שאינו מקדים להזמין - מפסיד
>> מיפוי מסוג אחר: פיתוח חדש יראה אילו אתרים גורמים לתיירים להתרגש