12 בני משפחה מירוחם לא ישכחו הרבה זמן את הטרטור שעברו בדרך לטיול השורשים במרוקו. זה קרה לפני כשנה - בני משפחת חסין וסינגולדה החליטו לצאת לטיול שורשים במרוקו שאליהם הצטרף גם סב המשפחה, סימון חסין, בן ה-82. הם רכשו חבילת טיסה מאיסתא שכללה טיסות מתל אביב למדריד עם חברת אל על ומשם טיסות המשך עם חברת רויאל אייר מרוקו לקזבלנקה.
>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש
המשפחות התכוננו זמן רב לטיול, סיכמו עם בתי מלון מקומיים, שכרו את שירותיה של מבשלת שתכין להם אוכל כשר, את שירותיו של מדריך טיולים מקומי ומיניבוס שיסיע אותם לכל האתרים. על פי התכנית הטיול היה אמור להימשך עשרה ימים.
כבר כאשר הגיעו לנתב"ג העיניינים החלו לצאת משליטה כאשר הטיסה של אל על למדריד המריאה באיחור של כשעה עקב תקלה טכנית במטוס, דבר שגרם לכך שבני המשפחה החמיצו את טיסת ההמשך והם נתקעו בשדה התעופה במדריד.
דיילת הקרקע של אל על אליה ניגשו בני המשפחה הציעה לארבעה מבני המשפחה טיסה חלופית למחרת בבוקר ממדריד לקזבלנקה. "שאלנו אותה מה לגבי השאר", סיפר אחד מבני המשפחה. "לא היה לה פתרון. לאחר ויכוח ממושך נאמר לנו שנמריא רק למחרת בשעה 18:45, איחור של 24 שעות מהמועד המקורי בו היינו צריכים להיות במרוקו. ביקשנו שתנפיק לנו כרטיסי טיסה אבל היא אמרה שהכרטיסים יהיו זמינים לנו מחר בדלפק חברת רויאל אייר מרוקו".
בני המשפחה עזבו את שדה התעופה ויצאו לבית המלון שחברת אל על מימנה להם על חשבונה. כשחזרו למחרת לשדה התעופה במדריד נאמר להם שהכרטיסים לטיסה החלופית לא כורטסו ושהטיסה שלהם תהיה למחרת בשעה תשע בערב. יומיים מהמועד המקורי.
"הפסדנו יומיים מטיול השורשים שלנו", טענו בני המשפחה. "יצרנו קשר עם מוקד החירום של אל על ונאמר לנו לתדהמתנו שמישהו ביטל לנו את הכרטיסים. היה פה מחדל חמור מאוד ואף אחד לא לקח אחריות. זרקו אותנו מאחד לשני. נאלצנו לשנות את כל התכניות, לדחות את המדריך והמבשלת לעוד יומיים".
סב המשפחה שחש ברע מהסיטואציה דרש מבני משפחתו לחזור לאלתר לישראל. "הוא חש אכזבה. הוא בן 82. לא בקו הבריאות בלשון המעטה. בסוף הצלחנו לשכנע אותו שיהיה בסדר", סיפר בן משפחה.
רק ביום השלישי לטיול המתכונן בני המשפחה נחתו סוף סוף בקזבלנקה לאחר שפסידו כ-3,000 דולר עבור היומיים שלא שהו בבית המלון ועליו שילמו מראש.
זה לא נגמר כאן. בטיסה חזרה לישראל, בני המשפחה הגיעו לשדה התעופה בקזבלנקה כשלוש שעות לפני הזמן כדי לטוס לברצלונה ומשם לישראל אך נאמר להם על ידי נציג חברת התעופה שהם לא רשומים לטיסה. בני המשפחה התקשרו לסוכנת הנסיעות לברר את העניין. "הסוכנת הודתה בפנינו שכל מה שקרה לנו ממש הזוי ולא הגיוני", טענו בני המשפחה. בלית ברירה הם נאלצו לרכוש כרטיסי טיסה חדשים בעלות של 10,000 שקלים.
כאשר בני המשפחה הגיעו לארץ הם פנו לחברת אל על ודרשו פיצוי על כך שהחמיצו את טיסת ההמשך ממדריד לקזבלנקה. אל על פיצו את בני המשפחה בסכום של 2,050 שקל לאדם (סף הכול- 24,600 שקל). באמצעות עו"ד רון סולן בני המשפחה פנו לחברת איסתא ודרשו פיצוי על המחדלים בגין ביטול הטיסות למרוקו והעובדה שנאלצו לשלם על חשבונם את הטיסה חזרה מקזבלנקה לברצלונה.
"החברה לא טרחה לעדכן את רויאל מרוקו לגבי הטיסה חזרה מקזבלנקה לברצלונה ולכן לא היינו רשומים לטיסה", קבלו בני המשפחה. חברת איסתא הגישה כתב הגנה בו דרשה לדחות את התביעה על הסף בנימוק שבמקרה של שיבוש או תקלות לא צפויות שלא בשליטתה היא לא אחראית לפצות את הנוסעים.
"פרטי הטיסות עשויים להשתנות לאחר ביצוע ההזמנה, לרבות מועדים, מסלול, נחיתות ביניים, ביטול טיסות ופרטי חברות התעופה", נטען בכתב ההגנה. החברה הטילה את האחריות על אל על וטענה שההחלטה של התובעים לתבוע אותה היא בגלל שחברת אל על דחתה את תביעתם לקבלת פיצוי גבוה יותר.
חברת איסתא הגישה תביעה נגד אל על לפצות את התובעים. חברת אל על הגישה כתב הגנה בו טענה שאיסתא מתנערת מאחריותה כמשווקת ומארגנת כרטיסי טיסה שאצלה הזמינו בני המשפחה את כרטיסי הטיסה. "אנחנו לא אחראים לנזקים שנגרמו על ידי בני המשפחה בהקשר לביטול הטיסה השנייה", טענה אל על.