המתחרה: 767 של אל-על (צילום: יונתן בייסקי)
אין חולק שהציבור החרדי חשוב לאל על. ארכיון | צילום: יונתן בייסקי

מתי בפעם האחרונה טסתם בחברת תעופה והושיבו אתכם ליד אדם, איך לומר בעדינות, שלא היה כל-כך נוח לשבת במחיצתו (נניח, ריח גוף לא נעים במיוחד, או טיפוס קולני מאוד, או מישהו שתופס גם את המרחב שמעבר למושב שלו)? אפשר להניח שאם אתם טסים במחלקת תיירים, זה קרה לכם יותר מפעם אחת. האם חשבתם אי פעם להעז לפנות אל הצוות ולבקש לעבור מקום? ואם כן, מה הסיכוי שנעניתם בחיוב? לא גבוה, מן הסתם. לגיטימי: רוצים נוחות? שלמו על מחלקת עסקים.

בחברת התעופה אל על, לעומת זאת, אפשר לבקש לעבור מקום, וצוות הדיילים אף ייצא מגדרו על מנת למלא את הבקשה - בתנאי אחד: שתהיה גבר חרדי. מספר קוראים הסבו את תשומת לבנו לתופעה הזו, לאחר שהבחינו (במספר מקרים שונים, כמובן) בנוסע חרדי שביקש לא לשבת ליד אישה, וזכה לעבור מקום על חשבון נוסעים אחרים שנשאלו בנימוס אם יסכימו להתחלף. גם שדרוג החרדים במקרה הזה, לא נדירים במיוחד.

מחמם את הלב - באמת, בלי ציניות - שדיילי אל על האדיבים דואגים לרווחת נוסעיהם. אבל עולה התהייה איך היו מגיבים הדיילים לו אישה הייתה מבקשת לא לשבת ליד נוסע חרדי כי הזקן מפריע לה או שסתם לא בא לה להעביר טיסה שלמה ליד מישהו שקורא תהילים? אפשר לנחש מה הייתה התגובה.

אין חולק שהציבור החרדי חשוב לאל על; זו בחירה עסקית לגיטימית, כל עוד אינה פוגעת או מטרידה נוסעים אחרים (והמקרה הזה למען הסר ספק מעליב נשים). אבל ישנן דרכים אחרות לעשות זאת: למשל, להוציא הנחיה שמי שרוצה לשבת ליד גבר חייב להודיע לחברה מראש, בדיוק כמו שהוא מבקש ארוחה "גלאט כושר"; או להציע לכאלה שמאוד חשוב להם לשמור נגיעה לקנות שני כרטיסים כדי לא לעבור על האיסור. זה הרבה יותר טוב מהדרת נשים במסווה של שירות טוב.

מאל על נמסר בתגובה שאין מדיניות חריגה לגבי חרדים בטיסות, ושאם דיילים מבקשים מנוסעים להחליף מקום, הדבר בא מתוך רצון להיטיב עם הנוסעים כולם. תזכרו את זה בטיסה הבאה שלכם.