כעת כשהביקוש לנסיעות חזר לרמות של 2019 ורוב המדינות הסירו את הגבלות הכניסה, אירופה מתקשה להתמודד עם מספר הנוסעים הגבוה על רקע דיווחים על צוותים מופחתים בשדות התעופה. באיטליה, המצב מדאיג במיוחד, שכן צוותי התפעול הכריזו על שביתות שעתידות להתקיים במהלך הקיץ, ומטילות ספק על קיומן של חופשות הקיץ למיליוני תיירים מכל העולם. בחודש מאי טסו לארץ המגף מעל ל-100 אלף ישראלים והיא הייתה היעד הרביעי הכי מבוקש.
ביום רביעי האחרון (8 ביוני), כמה פקחי תנועה אווירית נטשו במחאה את עמדותיהם למשך 24 שעות שלמות, תוך שיבושים חמורים בטיסות מאיטליה וממדינות אחרות באירופה. המהלך הביא להפסקת פעילות שדות התעופה במרכזים הגדולים באיטליה, מה שהוביל חברות כמו איזי ג'ט (EasyJet), איי.טי.איי איירוויז (ITA Airways) וריינאייר (Ryanair) לבטל מספר טיסות. למרבה הצער המצב הנוכחי עלול להחמיר בחודשי הקיץ העמוסים בהרבה.
השביתה גורמת לביטול טיסות ברחבי איטליה
מוקדם יותר השבוע, מיליוני נוסעים נאלצו להתמודד עם השיבושים באיטליה לאחר שפקחי תנועה אווירית מאוגדים פתחו בשביתה. המצב רק הוחמר כשאיגודי עובדים קראו לצוותים מחברות לואו קוסט מסוימות להצטרף לשביתה למשך ארבע שעות, מה שגרם למאות עיכובים וביטולים.
לפי UIL Trasporti, האיגוד שעומד מאחורי השביתה, כתוצאה מהמקרה 360 טיסות בוטלו ו-4,000 נוסעים הושפעו ישירות. אלה שהיו אמורים לטוס עם ריינאייר הושפעו ביותר, שכן גם UIL Trasporti וגם FILT-CGIL, איגוד עובדים אחר, קראו לשביתה של ארבע שעות לעובדי החברה באיטליה.
התלונות העיקריות שלהם התרכזו בקיצוץ בשכר הקשור למכירות בסיפון המטוס, ולתנאי עבודה קשים מהם סובלים צוותי ריינאייר. חברת הלואו קוסט הגדולה ביותר באירופה, המשרתת מאות יעדים ביבשת ומחוצה לה, הכחישה מאוחר יותר כי צוותיה השתתפו בשביתות - למרות שלוח הטיסות שלה הושפע באופן החמור ביותר.
על פי דובר החברה, העיכובים והביטולים מהם סבלו הלקוחות, קשורים אך ורק למחאת פקחי התנועה האווירית. לפחות 14 טיסות שהיו אמורות לצאת ממילאנו קורקעו, כאשר הנוסעים שהתכוונו לעשות את דרכם ללונדון נשאו בנטל. ריינאייר התנצלה על אי הנוחות, אך טענה כי השביתות אינן בשליטתה.
חברת הלואו קוסט איזי ג'ט האשימה גם היא את הביטולים המרובים שלה ביום רביעי בכך שהפקחים באיטליה נטשו את עמדותיהם. לנוסעים שהיו אמורים לטוס לבולוניה, מילאנו, נאפולי, רומא וונציה, נהרסה חופשת הקיץ המיוחלת שלהם. איי.טי.איי איירווייז חוותה הפרעות דומות, אך הצליחה לנתב מחדש את רוב נוסעיה ולהימנע מהשפעות מהשביתה.
השיבושים צפויים להימשך לאורך כל הקיץ
בעוד הפעילות האווירית התחדשה מאז, האיגודים המעורבים ממשיכים לציין כי העובדים סובלים משכר גרוע ביחס למאמצם, כמו גם "הפחתות שרירותיות בתלושי השכר, אי תשלום ימי מחלה, סירובה של החברה להעניק חופשה בעונת הקיץ, וכן מחסור במים וארוחות לצוותים".
דובר UIL Trasporti אמר כי האיגוד יזום שביתות נוספות בחודשים הקרובים אם לא יושג הסכם בקרוב: "זו הייתה רק הראשונה מתוך סדרה של פעולות מחאה שיעשו את הקיץ חם". למרבה הצער, לא סביר ששדות תעופה וחברות תעופה - יצליחו להתגבר על האתגרים הנוכחיים שלהם בטווח הקצר שהאיגודים דורשים מהם לעמוד בו.
שדות התעופה באירופה כבר נאבקים בגלל חוסר כוח האדם בתקופה שבה מספר הנוסעים מזנק, ורוב מכריע של מוקדי תיירות באירופה צופים קיץ כאוטי בפתח. עם אפשרות של שביתות נוספות, המצב עלול רק להחריף את משבר התעופה של 2022, גם לאחר שנגיף הקורונה ייעלם לחלוטין.
צפו לעיכובים בטיסות באיטליה בשבועות הקרובים
במהלך הקיץ, תורים מתפתלים ואולמות יציאה עמוסים צפויים להיות מחזה נפוץ ברחבי אירופה, כאשר התעשייה יוצאת למסע גיוס עובדים נרחב כדי לנסות ולהציל את עונת התיירות הראשונה שלאחר הקורונה. בסך הכל, 191,000 עובדי תעופה פוטרו במהלך המגיפה, מה שהופך את הגיוס הנחוץ לכמעט בלתי אפשרי עבור שדות התעופה שנחושים להשלים את המחסור לפני תחילת הקיץ.
איטליה אמנם הסירה את ההגבלות במלואן ב-1 ביוני, ואפשרה שוב לזרים לבקר ללא קשר לסטטוס החיסון, אבל לנופשים עשויים כעת להיות נושאים דחופים יותר. לכן, מומלץ לכל מי שמתכוון לאיטליה בקרוב לבדוק את סטטוס הטיסה לפני ההגעה לשדה התעופה, ולשקול הוספת ביטוח שמכסה ביטולים.