במזרח אירופה מתקבלים דיווחים על גל מדאיג של הפרעות ניווט שהשפיעו על למעלה מ-1,600 מטוסים, ועלולות לשבש מספר לא מבוטל של טיסות. גל השיבושים הזה, בעיקר סביב המרחב האווירי של הים הבלטי, נקשר לשיבוש GPS מתמשך, ולפי גורמי מודיעין האזורים המושפעים ביותר נמצאים בפולין ובחלקים מדרום שוודיה.

על פי דיווח של ניוזוויק, מאחר שהתקלה נמשכה כמעט 48 שעות ונגעה בעיקר למטוסים שניווטו ליד הים הבלטי, כולל אלה ממדינות נאט"ו שונות במזרח אירופה, קיימת הסברה כי השיבושים עלולים להיות מכוונים ומגיעים מכיוונה של רוסיה. הפרעה כזו עלולה לפגוע קשות במערכות הניווט של כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים כאחד, ולהטעות אותם לגבי מיקומם בפועל.

העלייה האחרונה בשיבושים ב-GPS מעוררת חששות בקרב טייסים והובילה כמה מהם לחזור לשיטות ניווט חלופיות, כגון ניווט אינרציאלי, כלומר ניווט עיוור שלוקח בחשבון את מסלול הטיסה ונקודת ההתחלה, במיוחד כאשר הם חוצים את הסביבה של הים הבלטי.

קלילנינגרד רוסיה (צילום: Tsuguliev, shutterstock)
הרבה בסיסים גדולים באזור. קלינינגרד, רוסיה | צילום: Tsuguliev, shutterstock

כאמור, מקור השיבוש יוחס למשבשים רוסיים הנמצאים באזור קלינינגרד, אזור השוכן בין פולין וליטא – שתיהן חברות נאט"ו. בקלינינגרד ממוקמים נכסים צבאיים רוסיים משמעותיים, לרבות צי ימי גדול שלפי הדיווחים יש לו יכולות לוחמה אלקטרונית נרחבות.

יכולת הלוחמה האלקטרונית הזו של רוסיה, שתוארה על ידי הגנרל מרטין הרם מכוחות ההגנה של אסטוניה כ"חזקה למדי", תואמת את מה שסגן-הקולונל השבדי יואקים פאסיקיבי מכנה "פעילויות השפעה רוסית או מה שנקרא לוחמה היברידית". הפרעות ה-GPS המתגברות נתפסות כחלק מאסטרטגיות רוסיות רחבות יותר ליצירת "אווירה של איום ותחושת חוסר אונים", לפי גורם במשרד ההגנה הפולני. תקריות אלו מדגישות את המורכבות ההולכת וגוברת בלוחמה המודרנית ואת האתגרים שמציבים פעולות אלקטרוניות וסייבר מתקדמות בדינמיקת אבטחה בין-לאומית.

האם מטוסים יכולים לטוס בלי מערכת GPS?

תאי הטייסים של היום מצוידים במכשירים מתוחכמים כמו יחידות התייחסות אינרציאלית (INS) שעוקבים אחר תנועת המטוס בתלת ממד. אמנם מבחינה טכנית אלה אינם כלי "ניווט", אך הם מספקים מידע רב ערך שבו טייסים יכולים להשתמש כדי לשמור על מודעות למצב כאשר GPS אינו זמין.