בימים האחרונים נתב"ג נמצא לא מעט בכותרות בעקבות תיעוד של תורי ענק בטרמינל 3 וטרמינל 1, ובעקבות בעיית המזוודות, שבגללה נוסעים רבים לא מקבלים את הכבודה שלהם בחו"ל והיא מחכה להם בשדה לאחר החזרה.
אך נתב"ג ממש לבד, והמצב בו אפילו לא קרוב להיות הכי חמור. מסביב לעולם יש לא מעט שדות תעופה, בעיקר ביעדים מרכזיים, שלא מצליחים לתפקד לאחר החזרה לשגרה. הסיבה למצב אצל כולם זהה: במשך שנתיים אף אחד לא טס, שדות התעופה עברו למצב פעולה מצומצם וברגע שהקורונה נגמרה, בסביבות חודש מרץ, כולם חזרו לטוס. הרבה לפני שכוח האדם גויס מחדש.
הפער בכוח האדם נובע מהעובדה שרבים יצאו לחל"ת ולא חזרו וגם תהליכי הגיוס מחדש מתעכבים מאוד. בשיא עידן הקורונה כולם היו סבורים שהפחד מהנגיף, גם כשיעבור, יגרום לכך שכמויות הנוסעים יחזרו לעצמם רק בשנת 2023 וכך יהיה זמן לאושש את הענף. אך הנוסעים שכחו מהנגיף מאוד מהר וחזרו תוך רגע בהמוניהם ולא מעט נמלי תעופה מצאו את עצמם לא ערוכים בעקבות כך.
בנתב"ג למשל מציינים, שכרגע חסרים מאות עובדים ושהליך הגיוס וההכשרה יושלם רק בעוד כשנה מהיום. כך, שרת התחבורה ציינה ששדה התעופה חזר ל-90 אחוז נוסעים לעומת שנת 2019 עם 40 אחוז בלבד מהעובדים. עובד אחר בנתב"ג סיפר: "הסבלים פה קורסים מעומס עבודה. אנשים פה עובדים מסביב לשעון. אתם מרחמים רק על הנוסעים ומה עם העובדים"? כך בדיוק קורה גם בלא מעט שדות תעופה נוספים, וככל שהשדה גדול יותר, כך הבלגן גדול יותר.
אלה 5 שדות התעופה הכי גרועים לנחות בהם כיום:
1. הית'רו - לונדון, אנגליה
מעל כולם נמצא הית'רו - שדה התעופה המרכזי של לונדון, שנראה שנמצא בכאוס הכי גדול מבין כל נמלי התעופה בעולם. לא מעט טיסות מתבטלות בשדה בכל יום, בעיקר של חברת הלואו קוסט (טיסות החסך) הבריטית, איזי ג'ט. התורים בשדה ארוכים מאוד ולאחרונה החלו לצוץ תמונות של מזוודות רבות שלא הגיעו ליעדן ושוכבות בטרמינל 2 בשדה התעופה. חלקן נמצאות שם כבר מעל לשבוע.
גם בשדות התעופה הקטנים יותר בבירה האנגלית, לוטון וגטוויק, המצב לא מזהיר. ובשדה התעופה של מנצ'סטר תועד לאחרונה טייס שעוזר להעמיס את המזוודות, על מנת שהטיסה תצא בזמן, בגלל בעיה בכוח אדם.
— Katherine Stevenson (@KLSteve82) May 30, 2022
בעקבות הבלגן, נמצא שהשעה הכי טובה לטוס בה מאנגליה היא בין 10 בבוקר ל-13 בצהריים והיום המומלץ הוא שבת. מבין נמלי התעופה בבירה, שדה התעופה סטנסטנד (London Stansted) , הוא העדיף והסיכוי שתתקעו בו הוא הקטן ביותר.
2. סכיפהול - אמסטרדם, הולנד
גם בהולנד סובלים מהחזרה המהירה של עולם הטיסות והתיירות. בשדה התעופה יש תורי ענק וחברת התעופה הלאומית, KLM, הודיעה כבר לפני כשלושה שבועות שעצרה את מכירות הכרטיסים לטיסות קיימות, כדי להשאיר מקום למי שאיחר את הטיסה המקורית שלו בגלל העומס בשדה.
בנוסף, באמסטרדם הכריזו לאחרונה על תוכנית של ארבעה שלבים במטרה לחזור לתפקוד ראוי של שדה התעופה. התכנית כוללת מאמצי גיוס רבים לצד פתרונות לייעול ההמתנה.
3. נורדריין-וסטפאליה, דיסלדורף, גרמניה
מלבד שדה התעופה בדיסלדורף, שעל פי התקשורת הגרמנית סובל יותר מכולם, בגרמניה נראה שהבעיה היא בכל שדות התעופה במדינה: ברנדנבורג ( Brandenburg) בברלין, בון, המבורג, פרנקפורט ומינכן. בתוך כך, חברת לופטהנזה, חברת התעופה הלאומית של גרמניה ביטלה מעל ל-3,000 טיסות עד כה בגלל העומס בשדות התעופה השונים, בעיקר של חברת הבת - יורווינגס (Eurowings).
על פי התקשורת בגרמניה, במדינה חסרים בסך הכל כ-5,500 עובדים, כשבדיסלדורף לבדו חסרים כ-2,000 עובדים.
4. שארל דה גול - פריז, צרפת
על פי נתונים שפורסמו בגלובס, בשדה התעופה המרכזי בצרפת חסרים עדיין כ-4,000 עובדים. התוצאות, כפי שאתם יכולים לנחש, מובילות לתורים ארוכים, בעיות של מזוודות שלא מגיעות אל יעדן וטיסות רבות שלא יוצאות בזמן וגוררות איחורים רבים בלוחות הזמנים.
5. אל פראט - ברצלונה, ספרד
ברצלונה אמנם לא סובלת מבעיות בסדר גודל של שדות התעופה האחרים שהזכרנו כאן, אך אם אנחנו באים לבדוק מה השדה שהכי "קשה" לנחות בו כרגע - נראה שהשדה של ברצלונה סובל בדיוק מהבעיה הזו. התורים בתור להחתמת הדרכונים לאחר הנחיתה, הוא ארוך מאוד ולא מעט ישראלים שחתנו בשדה לאחרונה מספרים על זמן המתנה של כשעתיים שקיבל את פניהם. יחד עם זאת, בצד של הטיסות היוצאות המצב טוב בהרבה.