"נוסעים יקרים, כאן הקפטן. אנחנו חווים קצת כיסי אוויר, אנא חגרו את חגורות הבטיחות והישארו במקומותיכם" – מי מאתנו לא שמע את ההודעה השגרתית הזו במהלך איזושהי טיסה לאחרונה, כי זו באמת הודעה שהפכה כבר לשגרתית. כיסי אוויר זה דבר שקורה, המטוס יכול לרעוד קצת ולשקשק את הנוסעים, ואף אחד כבר לא באמת מתרגש מזה. זה לא כאילו שהמטוס עומד להתרסק, נכון?

אולי לא, אבל מתברר שהתרסקות היא לא בהכרח הדבר הכי גרוע שכיס אוויר יכולות לגרום לו. נוסעי טיסת אירופלוט ממוסקבה לבנגקוק גילו את זה על בשרם – ליטרלי – כאשר מטוס הבואינג 777 שעליו היו נכנס לתוך מערבולות אוויר שבתחילה נראו שגרתיות, אבל בסופו של דבר גרמו למחזות אימים שכללו פגיעות גופניות, עצמות שבורות ו"דם בכל מקום".



זה קרה 40 דקות לפני הנחיתה בשדה התעופה בבנגקוק, כאשר רוב הנוסעים היו עסוקים בלמלא את ויזות הכניסה שלהם לתאילנד. "אף אחד לא הזהיר אותנו", הם מספרים, "שלט חגורות הבטיחות בכלל לא נדלק. השמים היו כחולים, לא היה אף ענן ושום דבר לא הצביע על כך שאנחנו בסיכון, ואז המטוס התחיל להיזרק באוויר שלוש פעמים". כיסי האוויר שלתוכן נקלע המטוס ככל הנראה היו פתאומיות, טלטלו את הנוסעים ברמות קיצוניות וגרמו להם להתהפך באוויר, למחוץ אחד את השני ולהתנגש בכיסאות ובמעברים. נוסעים ניסו לתפוס את מסכות החמצן שהשתלשלו מטה והחלו לצרוח, חלקם אף תיארו זאת כ"התהפכנו שוב ושוב כמו במכונת כביסה".

>> אז איך נוצרים כיסי אוויר, ועד כמה הם מסוכנים?

15 שניות בלבד של כיסי אוויר קטלניים גרמו ל-27 נוסעים בטיסה – בהם גם תינוקות ואנשים מבוגרים בני 69 - להיפצע: עצמות שבורות, זעזועי מוח, חתכים וחבלות. בתמונות שצולמו לאחר הנחיתה ניתן לראות אנשים חבולים, מדממים ושרועים על רצפת המטוס ללא כל יכולת לזוז. נוסעת אחרת, שהייתה במטוס עם בתה בת השנה, טוענת כי ישבה בסוף המטוס כאשר מסביבה כולם מדממים. "למזלנו, קיבלנו רק שריטות חמורות, כי לאנשים שלצדנו היו שברי עצמות פתוחים. עכשיו אנחנו בבית החולים והכל בסדר, אבל בחיים לא אשכח את הזוועות שראיתי במו עיני, ואת ההרגשה שאתה נזרק מהרצפה לתקרה ומאבד שליטה, כשאנשים אחרים עפים לנגד עיניך".



סטודנטית צעירה לרפואה סייעה לטפל בפצועים סיפרה כי ראתה דם בכל מקום – על מושבי הכיסאות, במעברים ואפילו על התקרה כיוון שחלק מהנוסעים נתקעו בה. "אמרתי לחלקם לא זוז ופשוט לשכב על הרצפה, היה מסוכן להרים אותם משום שהיה ברור שעמוד השדרה שלהם שבור. אחרי שסיימתי את הטיפול הראשוני, לא הייתה ברירה אלא פשוט לחכות עד שדלתות המטוס ייפתחו". אלא שגם לאחר הנחיתה, צוותי החירום לא ממש חיכו לנוסעים, וחלקם טענו כי היו צריכים לחכות שעה שלמה לפני שקיבלו טיפול רפואי. 15 מהם עדיין מאושפזים בבית החולים, ו-4 מתוכם צריכים לעבור ניתוחים שמוגדרים כ"רציניים".

חברת אירופלוט טענה כי הנוסעים שנפצעו פשוט לא היו חגורים, אבל הבהירה כי תכסה את ההוצאות הרפואיות של כל מי שנפגע בתקרית.

(מקור)