תופעה חוזרת: במהלך החודש האחרון התרחשו שלושה מקרים שונים, בהם דיווחו עשרות תיירים ישראלים על כך שהגיעו לנמל התעופה ברנדנבורג בברלין בזמן, אך לאחר בידוק בטחוני ארוך לא הורשו לעלות על הטיסה ארצה. בחברת התעופה מפנים אצבע מאשימה כלפי נמל התעופה, כשזה בתורו מטיל את האחריות על הדרישות הביטחוניות המחמירות לפני כל טיסה לישראל.

כך קרה שביום רביעי שעבר (7 בדצמבר), כש-50 ישראלים שהמתינו לעלות למטוס של חברת הלואו קוסט האירית, החמיצו את הטיסה. הנוסעים המעוכבים נאלצו להמתין שעה עד שהמזוודות שלהם הורדו מהמטוס – ולבסוף נאלצו גם לרכוש כרטיסים חדשים מהחברה. גם השבוע קרה מקרה דומה וכ-50 נוסעים נוספים נותרו מאחור.


"הגענו שלוש וחצי שעות לפני הטיסה ובסוף נשארנו בברלין", זועם יואב שעוכב בשדה. "היחס היה מזלזל. זרקו אותנו כמו כלבים". גם איתן, שהיה אמור לעלות על אותה הטיסה, אומר כי יחסה של החברה כלפי הנוסעים לא הייתה כשורה: "נציגי חברת ריינאייר אמרו לנו ביובש שהשער סגור ושלא נוכל לעלות למטוס, למרות שהגענו בזמן. זה ממש אבסורד כי בפחות זמן מזה היו יכולים להעלות אותנו לטיסה. אבל לא, הם התעקשו להוריד לנו את המזוודות ולהשאיר אותנו בברלין ללא פתרונות".

הבידוק הביטחוני הכפול שעורכות הרשויות בנמל התעופה הברלינאי לנוסעים ישראלים, בצירוף העובדה שחברת ריינאייר אינה מדווחת על ההליך הארוך לנוסעיה, הם אלה הגורמים להחמצת הטיסות ארצה של הנוסעים הישראלים. כך, כל נוסע ישראלי שמגיע לנמל התעופה בברלין עובר בידוק בטחוני כמו כולם ורגע לפני העלייה למטוס בידוק נוסף שלוקח הרבה זמן, רק לישראלים. כך, מי שלא יודע זאת ומתעכב קצת בדיוטי אחרי הבידוק הראשון, כנראה יחמיץ את הטיסה כי הבידוק השני ארוך מאוד. 

"בניגוד לחברות אחרות, חברת ריינאייר לא טורחת לעדכן ולהזהיר את הנוסעים ממה שקורה בנמל התעופה בברלין, מה שגורם לכך שנוסעים רבים נתקעים בגלל בידוק ולא עולים למטוס", זועם אבי, שנאלץ להישאר בנמל בברלין. "פשוט התעלמו מאיתנו, נציגי החברה נעלמו מהשדה והשאירו אותנו לשבור את הראש", הוא אומר.

כל אחד מאשים את האחר - ובסוף הנוסעים משלמים

בעקבות המקרים, היו גם כמה נוסעים ישראלים שנאלצו לשלם עבור טיסות חלופיות, במחירים גבוהים בגלל שהיו ברגע האחרון. "הרגשנו כמו בני ערובה. היינו קבוצה של 50 איש שלא עלו למטוס בלי שום סיבה הגיונית. בהתחלה דיברו יפה, ניסו להסביר שאולי עוד נעלה, אבל הכל היה כדי להסיט אותנו מהוויכוח על כך שהם משאירים אותנו בטרמינל", מספר ליאון. "כל החופשה נהרסה לנו, שלא לדבר על הכסף שבזבזנו בגלל המחדלים של החברה. מעולם לא קרה לי ולאשתי דבר כזה - וטסנו להרבה יעדים בעולם. הוצאנו קרוב ל-30 אלף שקל כדי למצוא טיסות ומלונות חדשים לכל המשפחה".

ישראלים תקועים (צילום: ניצן כרמלי)
לא הורשו לעלות לטיסה חזרה לישראל. נוסעי חברת ריינאייר בברלין בשבוע שעבר | צילום: ניצן כרמלי

עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, טוען בשיחה עם mako, כי קיים קושי במקרים כאלה לתבוע את חברת התעופה. לדבריו, רק אם נמל התעופה מנפיק דוח עבור הנוסע המטיל אחריות על חברת התעופה - ניתן יהיה להגיש תביעה נגד החברה. "מצד אחד חברת התעופה תבוא ותטען שהיא הייתה מוכנה לקבל את הנוסעים, אבל הם אלה שהגיעו באיחור, ומצד שני, הביטחון בנמל התעופה עושה בעיות. הדוח יעניק אינדיקציה להבנה טובה יותר של מה שקרה". 

מספר נוסעים כבר יצרו קשר עם רשויות נמל התעופה בברלין, כדי שיוכלו להציג את הדוח הנחוץ לתביעה נגד חברת התעופה. "מדובר על מאות נוסעים ויותר שנתקעו בברלין בגלל מחדלי החברה", אומר אבי, ששותף בקבוצות של נוסעים שהתאגדו יחדיו ושוקלים לתבוע את ריינאייר על התנהלותה במקרים המדוברים. "פנינו לשדה התעופה שישלח לנו דוח על מה שקרה כדי שנוכל לתבוע. אנחנו עוד מחכים".