התאונה הקשה שהתרחשה אתמול בסיני, בה נהרגו יובל קשת ומתן לוזון ז"ל, הציפה מחדש לא מעט סיפורים של ישראלים על הנהיגה הבעייתית במקרה הטוב והפרועה במקרה הרע, של נהגי המוניות בסיני. לא פעם, התרחשו תאונות שנבעו מנהיגה לא זהירה, תקלות מכניות של הרכבים ואף תשתיות בעיתיות בכבישים. אתמול, כאמור, התוצאות היו טרגיות.  

"הנהג נסע בפראות, במהירות של 145 קמ"ש, עקף וחצה קווי הפרדה", מספר אלעד שנסע עם שלושה מחבריו במונית מטאבה לנואיבה. "ביקשתי ממנו שייסע לאט, הסברתי לו שהוא מסכן את החיים שלנו אבל הוא המשיך כאילו שהוא לא שומע אותנו. כמה פעמים המונית כמעט התהפכה כי הוא סטה במהירות מהנתיב. בשלב מסוים הבחנתי בניידת משטרה שעמד בשולי הכביש. כשנהג האט קצת לבדיקה, קפצתי מהדלת. הסברתי לשוטר שהנהג הזה נוהג במהירות מטורפת ושהוא יהרוג את כולנו. השוטר ניגש אליו והזהיר אותו שייקח לו את הרישיון. ורק אחרי שחזרנו למונית הנהג נסע ב-90 קמ"ש וברוגע הוא פחד מהשוטרים".

לדבריו, זו לא היתה הפעם היחידה שנתקל בנהגים בעייתיים במהלך החופשה. לטענתו, הנהגים בסיני נוסעים במהירויות גבוהות כדי להספיק כמה שיותר נסיעות של תיירים ולעשות הרבה כסף על חשבון חיי אדם.

נועם, ישראלי שמטייל בסיני, מוסיף: "חלק גדול מהמוניות לא בטוחות לנהיגה מבחינה מכנית, שהנהגים ברובם לא יודעים לנהוג במקום כמו סיני והתמרורים והשילוט הם בגדר המלצה. הם נוסעים בלילה בלי אורות כי אין להם, חוצים קווים לבנים, עוקפים בפראות".

בשנה האחרונה היו כמה תאונות בסיני שבהם נפגעו ישראלים באורח קל עד בינוני בגלל נהיגה פרועה של נהגי מוניות. הם אושפזו בבתי חולים בסיני ואחר כך הועברו לישראל. "אין תרבות נהיגה בסיני. יש תאונות של ישראלים שנפגעו שלא מגיעות לתקשורת כי הן לא הסתיימו בהרוגים. לא פעם נהגי מוניות התהפכו בשולי הכביש ומטיילים ישראלים נפצעו", סיפר ל-mako מדריך טיולים בסיני. "זה ג'ונגל אחד גדול ואין אכיפה של המשטרה".

דינה, שטיילה בסיני, מספרת כיצד לפני כשלושה חודשים כמעט מצאה את מותה בסיני:  "בנסיעה מהגבול לכיוון דהב הנהג עקף קו לבן במהירות מטורפת וכמעט נכנס באוטובוס. אני כבר ראיתי את המוות שלי מול העיניים. מזל שהכבישים כאן יחסית ריקים, אחרת המצב היה קטסטרופה. אך כשיש שתאונה היא לרוב קשה. כל סטייה קלה מהנתיב או עקיפה יכולה להסתיים בתאונה עם הרוגים". כך למשל, בינואר השנה 16 בני אדם נהרגו ועוד 18 נפצעו באורח קשה בתאונה שאירעה בדרום סיני בין אוטובוס למיניבוס.

מוניות גדולות בסיני (צילום: צילום מסך)
מונית בסיני. לא מעט מהרכבים כלל לא תקינים. חלקם נוסעים בלילה בלי אורות | צילום: צילום מסך

בשורה התחתונה, על נהגי המוניות בסיני אין שום פיקוח ולישראלים אין שום יכולת לדעת על איזה רכב הם עולים, האם הוא תקין ושהנהג אכן בעל רישיון מוסמך. בנוסף, חוסר האכיפה והרצון לעשות כמה שיותר כסף, מובילים לכך שהנהגים המקומיים נוסעים בפראות ולא מצייתים לחוקים.

יתרה מכך, כשמגיעים לגבול, אם לא סגרתם מונית מראש, נהגי המוניות ממש רבים על כל נוסע ומנסים בכוח להביא אותו למונית שלהם. יש לשים לב לכך ולא להסס להאיר למי שנמצא מאחורי ההגה.