אוקראינה בונה מחדש את מטוס התובלה הגדול ביותר בעולם, אנטונוב 225, המוכנה "מריה", אחרי שהושמד על ידי הרוסים בפברואר האחרון במהלך הפלישה הרוסית. ממלא מקום המנכ"ל של חברת אנטונוב, איבן האברילוב, אישר את הפרסום וסיפר שהמטוס נבנה במקום סודי כדי למנוע פגיעה בו מצד הרוסים. המשימה האחרונה של מטוס התובלה הענק, בטרם הושמד, הייתה אספקה של ערכות לבדיקת קורונה במשקל של 90 טון.

על פי האברילוב מחברת אנטונוב, הם החלו כבר בשחזור של "מריה", ובידי החברה כ-30 אחוזים מהרכיבים הדרושים לבניית המטוס הענק. עלות הפרויקט המשוערת עומדת כיום על כחצי מיליארד דולר, אולם סביר שהעלות הסופית תהיה גבוה יותר והערכה היא שהבנייה תסתיים בעוד כשנתיים. אולם יתכן שלאור המאמץ המושקע בפרויקט זה יסתיים לפני.

חלק מהמימון של הפרויקט מגיע ממשלת אוקראינה כמו גם סיוע של ממשלות נוספות. גם נמל התעופה לייפציג שבגרמניה, לשם המטוס ביצע טיסות רבות, משתתף במימון הפרויקט היקר. בניית האנטונוב 225 החדש תהיה מבוססת על חלקים מהמטוס שהושמד על ידי הרוסים ועל מטוס נוסף שבנייתו לא הושלמה מעולם.

מטוס אנטונוב 225 מריה הרוס (צילום: Dmytro Larin, shutterstock)
חלקים מהמטוס הקודם יהיו חלק מהמטוס החדש | צילום: Dmytro Larin, shutterstock

האנטונוב 225 היה מטוס יחיד במינו שהפך לאטרקציה תיירותית וצבר סביבו קהילה של מעריצים ולא רק בעולם התעופה. לכל נמל תעופה בו נחת היו מגיעים חובבי תעופה רבים כדי לצלם את הנס הטכנולוגי, ואיתם גם לא מעט כלי תקשורת שסיקרו כל נחיתה.

המטוס נבנה במקור עבור פרויקט החלל של ברית המועצות, בין השאר להובלה של מעבורות חלל על גבו. האנטונוב 225 הוצג לראשונה בסלון האווירי בפריז של 1989, כשעד אז איש לא ראה מטוס כזה ענק מימיו. ומדובר במפלצת שמשקל ההמראה המירבי שלה עומד על 640 טונות, והיא מסוגלת להגיע למהירות של 800 קמ"ש באוויר. למעשה, המטוס הזה כל כך גדול, עד כדי כך שרוב שדות התעופה בעולם לא התאימו לענק הלבן שהיה זקוק למסלול ארוך במיוחד.

מטוס אנטונוב 225 מריה (צילום: EvrenKalinbacak, shutterstock)
מפלצת שמגיעה ל-800 קמ"ש | צילום: EvrenKalinbacak, shutterstock

כמה שנים אחרי קריסת ברית המועצות המריה הפכה להיות מטוס תובלה בעל יכולות אדירות למגוון משימות, וכאמור אטרקציה תיירותית. בין שלל המשימות שלו ניתן למנות הטסה של רכיבים לתעשיית הנפט במשקל של 247 טון. הטסה של גנרטור לתחנת כוח במשקל 187 טונות וגם הטסה של המטען הכי ארוך, להבים באורך 40 מטרים לטורבינות רוח.

מדובר במטוס ששורף כ-20 טון דלק בכל שעת טיסה, ולעלויות ההפעלה האדירות שלו ניתן גם להוסיף נזקים שגרם מדי פעם לשדות התעופה בהם נחת. לישראל הוא הגיע לראשונה ב-2008 והפעם האחרונה שנחת פה הייתה ב-2020 כדי להטיס לארה"ב משאיות מסוג אושקוש, עליהן יורכבו מערכות כיפת ברזל. באותו היום הגיעו לשדה התעופה בן גוריון מאות חובבי תעופה שאפילו הכשירו עבורם את הקרקע כדי שיתעדו את הנחיתה וההמראה של המפלצת.

מטוס אנטונוב 225 מריה בנתב"ג (צילום: Alexander Turovsky, shutterstock)
נחת בנתב"ג בפעם הראשונה ב-2008 | צילום: Alexander Turovsky, shutterstock

בעולם היה רק מטוס אחד מהסוג הזה. כאמור, החלו לבנות גם מטוס שני אולם בשל העלויות הבנייה שלו מעולם לא הסתיימה. האנטונוב 225 הושמד על ידי הרוסים בשדה התעופה "הוסטמול" כבר בתחילת המלחמה, וכעת בנייתו החלה מחדש על בסיס החלקים ששרדו את התקיפה והגוף של המטוס שלא הושלם. חלקים אחרים של המטוס שהושמד ימכרו בעולם כמזכרות.