בעקבות ביטולי הטיסות מישראל ואליה במהלך הלילה, אלפי ישראלים נותרו בחו"ל ללא טיסות חזרה, כשרבים מהם נאלצים להתמודד עם המצב בכוחות עצמם. כזכור, המרחב האווירי של ישראל נסגר לחלוטין מהשעה 24:30 ועד לשעה 7:30, כשבטווח הזמן הזה היו אמורות להתקיים עשרות טיסות מנתב"ג ואליו, והיו אמורים לעבור בו כ-52 אלף נוסעים, המספר הגבוה ביותר מאז תחילת המלחמה. עם זאת, ההערכה כעת נעה סביב כ-35 אלף נוסעים שיעברו בנמל התעופה, עם כ-17 אלף נוסעים שטיסותיהם לא התקיימו כמתוכנן.

בין הטיסות הראשונות שנאלצו לשנות את מסלולן גם אלה של חברת התעופה האמירותית פליי דובאי, שכזכור הייתה בין היחידות שהמשיכו לטוס לישראל מתחילת המלחמה ללא עצירה. שתי טיסות לפחות של החברה מדובאי לישראל שינו את מסלולן לאחר שהמאירו, ונאלצו לשוב על עקבותיהן.

מטוס פליי דובאי איחוד האמירויות (צילום: Arnold O. A. Pinto, shutterstock)
הנוסעים נאלצו לחזור לדובאי. פליי דובאי | צילום: Arnold O. A. Pinto, shutterstock

על פי הדיווחים, אל על נאלצה לבטל כ-34 טיסות בעקבות המצב, כשברוב המקרים נאמר לנוסעים כי החברה תמשיך לעדכן ככל שיתברר המצב לגבי טיסות חלופיות. "הודיעו לנו אתמול בלילה שאין טיסות לישראל. נאלצנו לשלם ללילה נוסף למלון", מספר רפי שטס עם אשתו לחופשה בדובאי. "אני מקווה שלא נתקע פה עוד הרבה זמן. יש לנו חג פסח על הראש ועבודה".

כאמור, אלפי ישראלים תקועים כעת בחו"ל בגלל ביטולי הטיסות של החברות הישראליות והזרות לישראל וממנה. שתי טיסות אל על שהמריאו אתמול מפוקט ובנגקוק שבתאילנד נאלצו לבצע פרסה באוויר ולחזור לנמלי התעופה המקוריים.

מטוס "נוף הגליל" של אל על (צילום: מורן ויזל)
נאלצה לבטל 34 טיסות במהלך הלילה. אל על | צילום: מורן ויזל

המתקפה האיראנית השפיעה כמובן גם על טיסות מאירופה לישראל, עם חברות תעופה בין-לאומיות שהחליטו להשהות את פעילותן במרחב האווירי באזור כולו. הנוסע הישראלי אורי שהיה אמור אתמול לטוס עם בת זוגו בחברת הלואו קוסט וויזאייר מסופיה לתל אביב טוען שהחברה לא דאגה להם ללינה ואוכל ושתייה, כפי שהחוק מחייב. "אנחנו תקועים בסופיה. חוץ מהודעה על ביטול הטיסה לישראל אף אחד בחברה לא יצר אתנו קשר. אנחנו נאלצים לממן לעצמנו בית מלון ואוכל", אומר אורי ומוסיף כי "בינתיים אנחנו מחכים לעדכון מהחברה".

טיסות נוספות חזרו לנמל התעופה שממנו יצאו כמו טיסת וויזאייר לכיוון ישראל מנמל התעופה לוטון שבלונדון, שנחת בנמל התעופה של לרנקה בקפריסין לצורך תדלוק. עד כה בוטלו מספר טיסות בוקר מקפריסין לישראל וביניהן של חברות טוס אייר ווישראייר. 

מה עושים במקרה של טיסה שבוטלה?

חברות התעופה, ובראשן החברות הישראליות, מנסות כעת למצוא דרכים להקל על הנוסעים במגוון דרכים ובהן גם הקלה משמעותית בנוהלי הדחייה והביטולים. בתוך כך חברת אל על הודיעה כי "כלל הנוסעים שטיסתם מתוכננת להמריא עד יום שבת, 20 באפריל (כולל) זכאים לתנאים הבאים – ביצוע שינויים במועד הטיסה (הקדמה או דחייה) יתאפשרו ללא דמי שינוי וללא הפרשי מחיר, כאשר מועד ההמראה החדש הוא עד יום שבת, 20 באפריל (כולל)".

עו"ד אשר רוטבאום (צילום: מירב פלברג, יחצ)
טוען שחברות התעופה צריכות לספק כרטיס חלופי לטסים | צילום: מירב פלברג, יחצ

לפי עו"ד אשר רוטבאום, מומחה בדיני תעופה, מתקפת הטילים על ישראל ללא ספק עולה לגדר כוח עליון: "המשמעות האופרטיבית היא שחברות התעופה פטורות מלפצות נוסעים בגין ביטול הטיסה", אומר רוטבאום אך מוסיף כי יחד עם זאת "חברות התעופה מחויבות להשיב לנוסעים את התמורה, ככל שהחליטו שלא מעוניינים לטוס, או לספק להם כרטיס טיסה חלופי לפי בחירת הנוסע. ככל שהנוסעים בחרו בכרטיס טיסה חלופי, חברת התעופה מחויבת לספק להם שירותי סיוע (מלון, מזון ומשקאות) עד מועד הטיסה".