המהפכה הדיגיטלית והשימוש הבלתי פוסק במדיום המקוון מזמן דחקו את ספרי הקריאה לשוליים. אבל מסתבר שלא רק ספרי הקריאה נמצאים מחוץ לסדרי העדיפויות שלנו אלא גם ספרי הטיולים, שנאלצו להמציא את עצמם מחדש. מדריכי טיולים אגדיים שפעלו עשרות שונים כמו לונליפלנט ושיחור השתלבו בעולם הדיגיטלי ואף הרימו אפליקציות תיירות שונות. אבל האם הגיע העת להספיד את ספרי הטיולים הוותיקים? לא בטוח.
כל מי שיצא לטיול תרמילאים אחרי צבא, אחרי הלימודים או בכל זמן אחר בחיים יודע שכדי להגיע לחור נידח בדרמסללה או ליהנות מהשלג בברילוצ'ה אין צורך למהר לקנות ספרי מדריכי טיולים. המידע לגבי כל יעד בעולם, מהסושי הכי טעים בטיוואן ועד המסאז' הכי טוב בתאילנד נגיש באלפי דרכים ברשת: מאתרי המטיילים השונים, תמונות התרמילאים שמוצגות בפייסבוק ועד ציוצים בטוויטר שיכולים לתת לכם מידע מעניין ב-140 תווים בלבד. אבל מדריכי טיולים גדולים כמו הלונלי פלנט, שקיים כבר 41 שנה או כמו ההוצאה לאור, שיחור, היו במשך שנים המלווה האחראי ופריט חובה ברשימת הציוד של כל מטייל. כיום ניתן לראות כי תעשיית "המדריכים המודפסים" עוברת שינויים ומשתלבת לצד תעשיית התיירות המקוונת.
טום הול, עורך הדיגיטל ב"לונלי פלנט" מספר ל-Mako כי הוצאות הספרים הגדולה, שהוציאה 120 מיליון מדריכים במרוץ השנים, אכן מסתגלת לשינויים הדיגיטליים. "יש לנו אתר אינטרנט עטור פרסים אשר מושך אליו מיליוני מבקרים בחודש. בנוסף, חלק ניכר מההכנסות שלנו מגיע מתחום הפרסום דיגיטלי בפרט ולאו דווקא ממכירת הספרים המסורתית".
"האתגר שלנו הוא כיצד לספק למטיילים את המידע הרלוונטי בפורמט ובמחיר שבו הם יהיו מעוניינים לרכוש אותו", אומר הול. לדבריו, העובדה שלספרי הטיולים לא נגמרת הסוללה, ואין חשש להניח אותם למשל, בסירה, תגרום להם להישאר בחיים. ולמרות זאת, מדגיש הול, "לונלי פלנט" לא מפסיקה להתחדש, "בנוסף לאתר יש לנו מגוון אפליקציות זמינות בנייד. כמו כן, יש לנו תוכניות לשילוב מוצרים נוספים במדיה הסלולארית", הוא מוסיף.
"משנה לשנה יש עלייה במכירת ספרי הטיולים"
שיחור, הוצאת המדריכים הישראלית, קיימת כבר 25 שנה. ספרי ההדרכה למטיילים של שיחור זכו להצלחה מסחררת בארץ ותורגמו ל-11 שפות. חברת שיחור השכילה להבין כבר לפני שנתיים את השינויים הטכנולוגיים ופיתחה אפליקציית תיירות בנוסף להוצאת ספרי ההדרכה הרבים.
"היתרון של האפליקציה הוא ברור. יש בה יותר מידע והיא מותאמת אישית למטייל", אומר מיכאל שיחור, מנכ"ל ומייסד הוצאת הספרים "שיחור". "בניגוד למידע הקשיח בספר, אם את נמצאת בפריז בנקודה מסוימת תוכלי למצוא את המסעדה הסינית הטובה ביותר שקרובה אלייך". לדבריו, המידע באפליקציה הוא כמעט אינסופי לעומת ספר שמכיל מספר עמודים ספציפי. בנוסף, המידע מותאם למקום, לזמן ולמזג האויר ששורר באזור המתוייר. "אם יורד גשם בניו יורק, האפליקציה תוביל אותך למחסה הקרוב ביותר - כמו חנות וכו', זה מידע שלא משתווה לספרי ההדרכה".
ולמרות זאת, טוען שיחור, ספרי ההדרכה עונים על צרכים אחרים, "היתרון הגדול זה הסדר שהספר מציע לנו. אנו רגילים לצרוך מידע בצורה מסודרת ולכן אנשים מבוגרים יעדיפו להשתמש בספרים", הוא מדגיש. לדבריו, למרות הצלחת השוק הדיגיטלי, חלה דווקא עלייה באחוזי מכירת הספרים, "יש עלייה משנה לשנה, מאות אלפי אנשים רוכשים ספרים וחל גידול של 25 אחוז במכירת הספרים". ההסבר לכך, לטענתו, הוא שאנשים רוצים לדעת לאן הם טסים מכל מיני מקורות מידע.
גם מרשת חנויות הספרים סטימצקי נמסר כי בניגוד לתחזיות השחורות לא חלה ירידה באחוזי קניית המדריכים, "ישנה עלייה באחוזי הקניה, עם הזמן המדריכים משתכללים, מתאימים את עצמם לצרכי המטיילים ומצליחים לקלוע יותר לצורך של הצרכן בין אם בטיולי משפחות, טיולים לפי נוסעים וכ"ו", אומרת רויטל ויטלזון יעקבס, ממחלקת הקניינות בסטימצקי. בסטימצקי טוענים כי המדריך הנמכר ביותר ברשת הוא מדריך שיחור לרומא אך לא ניתן לקבוע מיהי האוכלוסייה שמרבה לרכוש מדריכים, "אין אוכלוסייה ספציפית, חיילים, משפחות וזוגות צעירים, בנוסף, גם אנשים שנוסעים לטיול מאורגן אוהבים לקנות מדריך על מנת להעשיר את הידע שלהם".
מנכ"ל שיחור: "בעוד 5-10 שנים ספרי ההדרכה יעלמו מן העולם"
מחיר ספרי שיחור עומד על 89 שקלים לעומת הורדת האפליקציה שעולה 37 שקלים, אך אם משווים את הפופולאריות של השניים לא מגלים הבדלים ברורים, "בשיחור אחוז המשתמשים באפליקציה ואחוז קוראי הספרים זהה ועומד על 50-50". למרות השגשוג, שיחור אינו חושב שתעשיית המדריכים המודפסים תשרוד לנצח, "אין ספר שספרי ההדרכה ייעלמו מן העולם, ככל שהאפליקציות משתכללות והקהל הצעיר והמבוגר לומד את היתרונות אין סיבה שהם יישארו בשוק. אני מניח שבעוד 5 עד 10 שנים לא תהיה אוכלוסייה מספיק גדולה שתצדיק את התעשייה הזו", הוא מדגיש.
לעומתו, מנהל אתרי "למטייל", גיל חן, טוען שתעשיית מדריכי הטיולים לא תעלם. "אמנם רואים מגמה של היחלשות אבל בשום פנים ואופן לא היעלמות". לטענתו אנשים עדיין רוכשים ספרי טיולים למרות שינויי צריכת המידע. "המדריכים אולי ימשיכו לפנות לקהלי נישה אבל נשים רוצים לצרוך את המידע וחשוב להם לשמוע זאת ממדריך מוסמך".
"אי אפשר לטוס להודו בלי ספר טיולים"
אל תקראו להם דור המסכים, גם הצעירים מודים כי יעדיפו לדפדף בין ספרי המדריכים. "אני טסה להודו עוד כמה חודשים ואני יודעת שאם אני רוצה מקור ידע אחד, שירכז עבורי את כל המידע הנחוץ, זה יהיה ספר טיולים", אומרת קרן, שתגיע לאחד היעדים הפופולריים על הישראלים בטיולם אחרי הצבא. במידה והיא תחליט לרכוש מדריך טיולים להודו זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה היא תנווט את דרכה בעזרת המדריכים. "בקיץ האחרון טיילנו בניו יורק וגם אז קנינו ספר וניווטתי לפי המפות בו. זה פשוט מאוד נוח", היא מדגישה.
לדבריה, אם הייתה אפשרות להוריד ספרים שלמים היישר לתוך הפלאפון זה היה מקל על אופי הטיול, "כשתלויים ב-wi-fi, בחשמל ובסיכוי שתיגמר הבטרייה, להסתמך רק על הסלולר נראה לי בעייתי". קרן מוסיפה שבחופשות קצרות אולי היא תסתמך על שיטוטים קודמים ברשת אך לא בטיול ה-גדול. "אם הייתי טסה ללונדון הייתי גולשת באינטרנט ובודקת לפני מהם אתרי החובה, אבל כשטסים להודו לחצי שנה בלתי אפשרי לתכנן הכול מראש".
מירב, בת 23, חובבת טכנולוגיה מושבעת אשר תסרוק את האינטרנט בכל צורה אפשרית לפני יציאתה לנופש, מודה גם היא שהיא לא תטייל ללא ספר מדריך טיולים. "זה חלק מהחוויה של הטיול שלי, אני אוהבת לדפדף בספר ולמצוא את מה שאני צריכה". אפילו בחופשות קצרות של סופי שבוע היא מספרת כי לא תשכח להצטייד במדריך, "בקיץ טסתי לסופ"ש בברלין וקניתי ספר, זה פשוט נוח לדפדף בספר במהלך ההליכה, הכל מאורגן לפי קטגוריות ולמרות שאני מחפשת באינטרנט מידע לפני לא אדפיס אותו אלא אקח את הספר הקומפקטי איתי". היא מדגישה.
מירב מספרת ל-Mako שהיא לא קוראת ספרים כלל, אבל ספרי תיירות הם היחידים שנמצאים אצלה על המדף". "ספרי ניו יורק, פריז וברלין. אני אוהבת לדפדף בתמונות, לסמן לי נקודות ציון על המפות, לתכנן את הטיול כמו שצריך ולשמור על החוויה של פעם", היא מוסיפה. "דווקא חיפשתי אפליקציות למטיילים אבל זה גם בתשלום ואני מעדיפה לקנות ספר שיישאר איתי".
אפליקציות למטיילים
כבר עכשיו תרמילאים רבים מעדיפים לחסוך במקום ולא לסחוב ספר על הגב בזמן שניתן למצוא גישה לאינטרנט בכל מקום. כך העידן הדיגיטלי מאפשר לטוויטר, פייסבוק ואפליקציות לתפוס תאוצה בתחום התיירות ולוותר על ספרי הנסיעות.
מבין שלל האפליקציות למטיילים, ניתן למצוא את אפליקציית Triposo, המספקת מידע עדכני לגבי 15,000 יעדים ב-200 מדינות ברחבי העולם. מי שיוריד את האפליקציה יזכה לקבל מידע בזמן אמת לגבי מיקומו והמלצות על פעילויות שונות באזור. היתרון הגדול של המשתמשים באפליקציה הוא שהיא עובדת גם במצב לא מקוון וכך אפשר לחסוך בעלויות החיבור לאינטרנט במלון. אפליקציית Gogobot נותנת המלצות למלונות, מסעדות ושלל האטרקציות לפי מספר החברים בפייסבוק שביקרו באתר קודם לכן.
אפליקציית Triposo מספקת מידע עדכני לגבי 15,000 יעדים ב-200 מדינות ברחבי העולם. מי שיוריד את האפליקציה יזכה לקבל מידע בזמן אמת לגבי מיקומו בפלנט, כמו גם המלצות אישיות, פעילויות, מוזיאונים, מקומות שופינג, פארקים ומקומות. היתרון הגדול של המשתמשים באפליקציה הוא שהיא עובדת גם במצב לא מקוון וכך אפשר לחסוך בעלויות החיבור לאינטרנט במלון.
על מנת שנוכל לשתף את שאר האנשים ברשמנו מהטיול הומצאה אפליקציית My Track, האפליקציה באמצעות ה-GPS מאפשרת לתעד את מסלול הטיול שלנו ולשתף את חברינו בכל צעד ושעל שעשינו.
לא רק ניווטים וכיוונים, האפליקציה החינמית history here תלמד אתכם את ההיסטוריה של העיר ותגלה לכם מה קרה במקום בו אתם נמצאים לפני עשרות שנים. גם ה-trip advisor, שמוכר כאתר תיירות פופולרי מגיע גם בגרסת האפליקציה. האפליקציה מאפשרת להזמין מלונות ומסעדות ממש כמו באתר וכן לראות את ביקורות הגולשים.
ולבסוף, מסתבכים עם ההגעה למגדל אייפל? אפליקציית AroundMe תסייע לכם להתמצא במרחב ותגלה לכם היכן אתם נמצאים ומה יש בקרבת מקום וכמה זמן ייקח לכם להגיע ליעד.