כמי שטס מאות טיסות בחייו ומבצע עשרות טיסות מידי שנה, חוויתי כבר כמעט את כל מה שהענף הזה יכול להציע. ביטולים, איחורים, תקלות ומה לא. וכמובן, גם אובדן כבודה ואי-הגעה ליעדה. למעט מקרה אחד של אובדן כבודה (lost luggage), בכל יתר המקרים המזוודה שלי כן הגיעה ליעדה בסופו של דבר, אלא שאני הגעתי הרבה לפניה. אלה הם מקרים של עיכוב בקבלת הכבודה (delayed baggage) והם הרבה יותר נפוצים. אחרי שזה קרה לי כבר בסביבות 20 פעמים בחיי, יש כמה דברים שלמדתי וכדאי גם לכם לדעת.
הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים
למה בכלל מתרחש מצב של delayed baggage?
קיימות שלוש אפשרויות: עניין טכני, בעיית תזמון או עיצומים/שביתות. את המקרה השלישי של עיצומים/שביתות אני שם בצד. אלה מקרים נדירים יותר ובדרך כלל גם יודעים עליהם מראש. המקרה השני, שקשור לבעיות תזמון, גם איתו יחסית קל להתמודד. המקרה הזה משמעו שהנוסע לא תכנן נכון את פרק הזמן שיידרש לצוותי הקרקע על מנת להעביר את הכבודה שלו לטיסה הראשונה או לטיסת ההמשך, כך, שלמשל, יש לו עצירת ביניים של 20-30 דקות בלבד. פיזית הוא מספיק לטיסה, אבל הכבודה שלו לא. זהו מקרה שיותר קל למנוע אותו מראש ולצפות לו, אם נערכים מראש. אגב, בעצירות ביניים קצרות, מומלץ שלא לשלוח כבודה לבטן המטוס, בדיוק בשל סיבה זו.
המעניין יותר הוא התקלות הטכניות. במקרים אלה, משהו במערכת שילוח הכבודה משתבש, אפילו שהיה מספיק זמן כדי שהיא תגיע ליעדה יחד עם הנוסע. זה נפוץ במיוחד כאשר יש עצירות ביניים (connection) אבל יכול לקרות גם בטיסות ללא-עצירה (non-stop). הסיטואציה הקלאסית היא זו: נוחתים ביעד הסופי, ממתינים במסוע, והמזוודה אינה מגיעה. הולכים לדלפקי ה-missing baggage וממלאים טופס תלונה. כעת יש שתי אפשרויות: הנציג של חברת התעופה יידע להגיד איפה המזוודה נמצאת בעולם, ומתי היא תגיע ליעד, והמקרה השני הוא שקיימת אי-ודאות בנוגע למיקום הכבודה בשלב זה. לעתים, קיים גם עומס גדול של נוסעים שממתינים בדלפקים הללו, ולא ניתן לקבל מענה בטווח זמן סביר. בכל מקרה, מה שלא תהיה תשובת נציג חברת התעופה, כדאי להבין איך עובד התהליך.
קיימות שתי אפשרויות לכך שהמזוודה שלכם לא הגיעה אתכם ליד. הראשונה, היא שהמזוודה נותרה למעשה בשדה שממנו הרגע באתם. אם כך המצב, המזוודה כנראה תעלה לטיסה הבאה שיוצאת ליעד שלכם על-ידי אותה חברת תעופה (או חברה אחרת מאותה ברית). למשל, אם טסתם עם חברה מסוימת לארה"ב וביצעתם עצירת ביניים באירופה, סביר להניח שהמזוודה תגיע אליכם בטיסה הבאה של אותה חברת תעופה מאירופה לארה"ב. כך שלמעשה, אם לחברה הזאת יש 2 טיסות יומיות ליעד שאתם נמצאים בו, סביר להניח שהכבודה שלכם תגיע עם הטיסה היומית הבאה.
האפשרות השניה היא שהמזוודה לא נותרה ביעד המקורי, אלא יצאה לסיבוב חובק עולם. מסיבה שאינה ברורה, מערכת השילוח שגתה והעלתה את המזוודה על טיסה אחרת. כשנחתה המזוודה ביעד השגוי, מערכת הכבודה קלטה אותה, הבינה את הטעות, והונפק לה קוד טיסה מהיעד השגוי ליעד שאתם נמצאים בו. למשל, אם נחתתם ללא הכבודה באורלנדו, פלורידה, אחרי עצירת ביניים בניו-יורק, יתכן שהכבודה שלכם עלתה בטעות על טיסה מניו-יורק לשיקאגו. בשיקאגו היא תיקלט, ויונפק לה קוד טיסה ישירה משיקאגו לאורלנדו.
בכל אופן, בשתי האפשרויות הללו, יתכן כי צוות ה-missing baggage לא ייתן לכם מענה ראוי, שכן שוררת אצלו אי-ודאות בנוגע למיקום הכבודה. אבל המעניין הוא, שמניסיוני יש סיכוי מאוד גבוה שהכבודה שלכם בכלל לא רחוקה מכם בשלב זה.
מה עוד חשוב לעשות (וכנראה לא חשבת עם זה)?
בשל שתי האפשרויות שציינתי, מאוד יכול להיות שהמזוודה שלכם נמצאת פיזית בשדה התעופה או שהיא קרובה אליכם מאוד, רק שהמערכות עדיין לא הסתנכרנו ואתם עדיין לא יודעים על כך. לכן, מה שמומלץ לעשות, לאחר הגשת התלונה לחברת התעופה, הוא פשוט ללכת בין המסועים השונים בשדה ולבדוק אם היא הגיעה. לעבור מסוע מסוע ולחפש טיסות שמגיעות משדות תעופה ראשיים ושיוצאות מהן טיסות אחרות ליעד שאתם נמצאים בו.
קרה לי יותר מפעם אחת, שהמזוודה שלי לא הגיעה למסוע שבו אני נמצא, אבל כן נחתה עם טיסה אחרת שהגיעה משדה אחר כלשהו. האמת היא, שבדרך כלל כאשר אני לא מקבל את הכבודה, אני כבר כל כך בטוח בעצמי, שאני פשוט מדלג על עצירה אצל נציג ה-missing baggage והולך ישירות, בנונשלנט, בין המסועים ואוסף את הכבודה שלי ממסוע אחר, שבו נחתה הרגע טיסה משדה גדול כלשהו.
בכל מקרה, אם עדיין לא מצאתם את המזוודה שלכם על מסוע אחר, מומלץ להסתכל על לוח הטיסות הנכנסות ולבדוק אם קיימת טיסה שנוחתת מהיעד שהרגע הגעתם ממנו של חברת התעופה שטסתם בה. סיכוי לא מבוטל שהמזוודה שלכם נמצאת על טיסה זו. אם פרק הזמן שצריך להמתין לו עד שהיא תגיע הוא לא רב, כדאי להישאר ולהמתין בשדה. גם זה כבר קרה לי. פשוט נשארתי שעה בשדה התעופה שהרגע נחתתי בו, וכשהטיסה המאוחרת יותר נחתה, פשוט אספתי ברכות את המזוודה שלי וביצעתי איתה איחוד מרגש.
הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.