בואינג 747-8 בטיסה ראשונה (צילום: Stephen Brashear, GettyImages IL)
"הלקוחות הוותיקים עזבו והצעירים מזמינים רק דרך האינטרנט" | צילום: Stephen Brashear, GettyImages IL
סוכני הנסיעות בוודאי לא שמחו לשמוע את הנתון שפרסם אתר הדרושים אולג'ובס בשבוע שעבר לפיו הביקוש למקצוע ירד בכ-50 אחוזים בשנים שבין 2010-2012. ולמרות זאת,  נראה שרובם גם לא הופתעו במיוחד. בעוד מספר ההזמנות באינטרנט גדל בשנים האחרונות בכ-25 אחוזים, התחרות נהיית קשה מרגע לרגע: האינטרנט מציע חלופה החוסכת בכוח אדם ומוזילה את המחיר, חברות התיירות הגדולות משתלטות על שוק הנופשונים וסוכנויות הנסיעות הקטנות שמציעות יחס אישי נותרות חסרות סיכוי מול התחרות.

ריקי שחר למשל (55), שעבדה עד ללפני כחודש וחצי כפרילאנסרית ב"צבר", נאלצה להרים ידיים. "אחרי 25 שנה כסוכנת נסיעות, הלקוחות המסורים שליוו אותי לאורך השנים הזדקנו ובעקבות האינטרנט העבודה נעשתה הרבה יותר קשה", היא מספרת, "הלקוחות הפרטיים הצעירים יותר מבצעים השוואת מחירים ובשנה וחצי אחרונות כל מה שעסקתי בו היה להסביר להם למה מחיר הנסיעה באמצעות סוכן מעט יקר יותר.

"אבל הדבר ששבר אותי יותר מכל", מספרת שחר, "היה שעבדתי על הצעות במשך ימים שלמים, ממש ירדתי לרמת הפרט הקטן ביותר, וכשהגשתי אותן ללקוחות הם היו לוקחים את כל החומר ומזמינים בדיוק את אותו הדבר באמצעות האינטרנט. העמלות ירדו משמעותית: מעמלה שיכלה גם להגיע בתקופות שיא ל-7 אלף שקלים, הגענו לעמלה אפסית - בקיץ האחרון כמעט כולם הזמינו טיסות דרך האינטרנט". בימים אלה מתחילה שחר את לימודיה כמורת דרך לטיולים בחו"ל.

בעוד שגוגל מאיימת להיכנס לענף התיירות בישראל, ואת מדריך הטיולים כבר ניתן למצוא באפליקציה באייפון, רבות מחברות הנסיעות בארץ מבינות גם הן את הרמז ונוהרות אל עבר ענף ההזמנות באינטרנט ובמובייל, ביניהן רשת גוליבר והדקה ה-90. שתי הרשתות הכריזו על 2012 כשנה הראשונה במהלכה הצליחו מספר ההזמנות הישירות באמצעות האינטרנט, ללא התערבות סוכן או נציג, לעבור את רף 50 האחוזים מתוך כלל ההזמנות. זאת לעומת יחס של כ-20 אחוז הזמנות אונליין לעומת 80 אחוז אופליין בשנת 2010.

כמו שהמכולת נעלמת – כך גם משרדי התיירות הקטנים לא שורדים

בעוד הסוכנויות הקטנות מתנדפות לאיטן, סוכנויות נסיעות גדולות, גם אלה שעוד לא הכריזו על המעבר לאינטרנט כמטרה, כמו איסתא למשל, ממשיכות לפרוח. סוד ההצלחה – הצורך בייעוץ והתחושה שיש אדם שלוקח אחריות על הטיול עדיין קיים ויכולתן של הסוכנויות הגדולות להציע במחירים אטרקטיביים גם ללא חיסכון עמלת הסוכן שבהזמנה מקוונת.

"בזמנים של אפשרויות נרחבות באינטרנט, נוספת פונקציה שונה לסוכני הנסיעות והיא ייעוץ התיירות. 47 השלוחות של החברה פעילות מתמיד, אבל גם אצלנו ניתן לראות שינוי באופי העבודה", מסביר מנהל השיווק של איסתא, נועם רון, "יש מוצרים כמו טיולים משפחתיים שבהם צריך סוכן שידע להתאים את הנסיעה לילדים , או נסיעות קצת יותר מורכבות כמו נסיעה לאפריקה, נסיעה עם טיסות פנימיות. הלקוח יכול לעשות את זה בעצמו באינטרנט אבל כמות האנרגיות שהוא ישקע לא ישתלמו".

"תהליך ההיעלמות של המשרדים הקטנים כבר החל", מסביר גיורא מנדל, סוכן נסיעות וותיק בחברת "מונה טורס" ואחת ממפתחיה של אפליקציית התיירות "חוליו". "כמו שרשתות המזון הגדולות השתלטו על שוק המזון והיום את קונה במכולת רק אם חסרים לך כמה דברים קטנים, כך גם המשרדים הקטנים לא יכולים למכור ברווח הקטן כל-כך שבו מוכרות חברות הנסיעות הגדולות שנהנות מכמות גדולה של הזמנות ולכן יכולות להרשות זאת לעצמן. מעבר להזמנות באינטרנט תמיד יהיו סוכני נסיעות, אבל כמו בהרבה ענפים, הנופשים יהפכו לנחלתם של הגדולים ביותר, 6-7 חברות שישלטו בשוק סוכני הנסיעות".

הפיתרון? למצוא נישה ולהיות יצרתיים

משפחה בים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
כשמדובר בטיולים משפחתיים יותר נוח להזמין דרך סוכן | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אז איך מצליחים הסוכנים לשרוד בכל זאת? מילות המפתח הן יצירתיות ומציאת נישה.

מנדל למשל מצא דרך להישאר במקצוע ולהמשיך להיות רלוונטי באמצעות האפליקציה "חוליו שהיה שותף לפיתוחה. "חוליו מנצלת את המרווח שנותר בין שעת הסגירה של סוכנויות הנסיעות ובין הטיסות שלא התמלאו ומציעה את אותם מקומות במחירים מצחיקים לספונטניים שבנינו", אומר מנדל.  "במדינות כמו ארה"ב כבר מעל 40 אחוז מכירות אינטרנטיות. התחזית שלנו היא שהשוק הישראלי שנוטה תמיד לחקות את השוק האמריקאי, יתפתח גם לכיוון של יותר הזמנות באינטרנט ובסלולר".  ואכן, מספרים בחברה שחוליו גייסה בחודשיים מאז הומצאה, מעל 120 אלף הורדות ובכל לילה בהם קיימים כרטיסים פנויים אנשים מבצעים באמצעותה הזמנות.

מנדל אומנם בחר בדרך הדיגיטלית, אך לא כל סוכני הנסיעות שמבקשים לשרוד בשוק בוחרים דווקא בה. מרבית משרדי הנסיעות הקטנים הקיימים והיום ומרוויחים את לחמם מתבססים על המגזר העסקי או על סוגי נסיעות מורכבות יותר, כמו תיירות רפואית, טיולי סקי או טיולים למזרח.

"ידעתי שאני צריך למצוא את הנישה כי אחרת אני אעלם", מסביר מאיר סאקשאוולי, שעבד ברשתות גדולות בענף בעשר השנים האחרונות ובחר בשנה האחרונה להקים משרד משלו בשם אמ.סי. טרוול בדיזינגוף סנטר בתל-אביב המתמקד בתכנון טיולים למרכז ודרום אמריקה ולמזרח הרחוק. "מי שהיום משקיע את עיקר המאמץ שלו בנופשונים – אין לו זכות קיום. כיום יש מספר יעדים שאותם אני יכול להציע במחיר הזול ביותר. רק ככה, על-ידי בחירת טיולים שאינם מתחרים באלה שמציעות החברות הגדולות להגשים חלום ולהצליח עם משרד פרטי מצליח משלי".

 >> חו"ל בסטייל: מלונות בוטיק בלי לפשוט רגל