87 נוסעי טיסת ארקיע ליוון, שביקשו לבלות את ראש השנה בנופש משפחתי באי קוס, תובעים את חברת ארקיע על שלטענתם, עיכבה את הטיסה שלהם בלא סיבה מוצדקת ובאיחור שארך 8 שעות, ותוך הפרה של הוראות חוק טיבי, המסדירות את המחויבויות של חברת התעופה לנוסע במקרה של איחור או ביטול טיסה.
"בהתאם לכל האזהרות שהופיעו בתקשורת, יצאנו מוקדם מהבית כדי לא להיתקע בפקקים בגלל הלווייתו של פרס, ובאמת עברנו את כל הבידוק הביטחוני מוקדם ועמדנו בדלפקי החברה, עוד לפני שהדיילות עצמן היו שם", מספר אחד מנוסעי הטיסה, יוסף חביליו.
"ב-15:30 הגענו לשער הטיסה והמתנו, ובסביבות 16:00, עשר דקות לפני מועד ההמראה המתוכנן, גילינו על לוח הטיסות ששער ההמראה השתנה, שהטיסה העוברה לשער אחר ונדחתה ל-18:30. כשהגענו לשער המעודכן – גילינו שהטיסה התעכבה בעוד שעתיים והועברה לשער אחר. ככה, לאט לאט, השדה התרוקן מסביבנו, מעט בתי קפה נותרו פתוחים מכיוון שהיה מדובר ביום שישי בערב, ואיש לא היה כדי לתת לנו מענה לגבי מועד ההמראה או להציע לנו מזון ושתייה בזמן האיחור".
לפי חוק טיבי, כל טיסה שמתאחרת מעבר ל-8 שעות נחשבת כטיסה שבוטלה, ובתוקף כך ניתן לדרוש בעבורה החזר כספי מלא וכן תשלום דמי פיצויים, המחושבים לפי מרחק מיעד, סוג המושב הנרכש ותנאי הכרטיס. מעבר לכך, אם הטיסה מתעכבת בין שעתיים לחמש שעות, הנוסעים זכאים לקבל מזון ומשקאות, הסעה במידת הצורך ושירותי תקשורת. אם הטיסה מתעכבת בין חמש לשמונה שעות, מגיעים לנוסעים הסדרי לינה ובמקביל – הנוסע יכולת לבחור אם הוא מעוניין למצוא טיסה חלופית או לקבל החזר כספי עבור הטיסה. החברה לא תהיה חייבת בפיצוי כספי אם הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, כמו אירועי מזג אוויר חריגים, תקלה טכנית שלא ניתן היה לצפות אותה מראש, שביתה שלא היה ניתן למנוע ועוד.
בכתב התביעה לו שותף חביליו, בסך מאות אלפי שקלים, נטען כי טיסת ארקיע שהייתה אמורה לצאת בשעה 16:10, יצאה רק בשעה 00:11, כך לפי מסמך שמציג עו"ד גבריאל הרשליקוביץ, בפנייה שעשה לרשות שדות התעופה בעניין. במהלך ההמתנה לטיסה חיכו הנוסעים בחוסר ודאות גדולה, לטענתם, מבלי שעודכנו על ידי נציג מטעם החברה על מועד ההמראה.
"הנוסעים, ביניהם משפחות עם מבוגרים ותינוקות, מצאו עצמם מכתתים את רגליהם משער לשער, ומתבשרים מדי מספר שעות באמצעות לוח המראת המטוסים על עוד ועוד עיכובים בהמראה", הסביר עו"ד הרשליקוביץ. "כל אותו זמן לא טרחה חברת ארקיע לשלוח נציג מטעמה לטיפול בנוסעים, לספק שירותי מזון לכלל הנוסעים, ולעדכן לגבי הטיסה המתעכבת".
לטענת התובעים, רק מספר מצומצם של נוסעים קיבלו שובר לקפה ומאפה, בעוד משפחות עם תינוקות וחולים הנזקקים לתרופות, נשארו ללא ציוד ותרופות חיוניים במשך שעות, לאחר שאלו נשלחו לתא המטען במטוס. חברת ארקיע טוענת כי לנוסעים חולקו שוברי מזון ומשקאות בשדה התעופה.
לטענת חביליו, הנהלת רשות שדות התעופה ניסתה לסייע לנוסעים וליצור קשר עם נציגי ארקיע, בלא הצלחה. "אנשים פשוט עמדו בשדה התעופה בערב שבת, לפני ראש השנה, מבלי לדעת מה עולה בגורל הטיסה שלהם. זה חוסר אונים. אילו מישהו היה מגיע להסביר לנו מה התקלה ואיפה הדברים עומדים, לא היינו מגיעים לרמת העצבים וההתלהמות של הנוסעים, חלקם גם משפחות עם תינוקות ומבוגרים שפשוט לא ידעו מה לעשות".
בסמוך לשעה 22:00 עברו הנוסעים לשער עלייה אחר, בכפוף לשער העלייה שעודכן בלוח הטיסות, ושם עלו למטוס. אך אם לא די בכך, בעודם ממתינים להמראה הודיע הטייס כי אין מספיק דלק במטוס וכי טכנאי מטוסים ימלא דלק במטוס בזמן שהנוסעים יושבים בתוכו. לפי כתב התביעה ובכפוף לתקנות טיס, חל איסור על תדלוק מטוס כאשר הוא מאויש בנוסעים, אלא במקרים חריגים ויוצאי דופן, זאת כדי למנוע סכנה ממשית לבטחונם של הנוסעים.
לפי טענתם של הנוסעים, לא רק שהמטוס תודלק כשהם ישובים עליו, זמן קצר לאחר מילוי הדלק, הכריז הטייס כי קיימת במטוס תקלה טכנית וכי עליהם לרדת מהמטוס ולהמתין למטוס חלופי. הנוסעים התרעמו על כך וביקשו שוב לפגוש נציג מהחברה, שלדבריהם לא הגיע. חלקם אף ביקשו לקבל את מזוודותיהם בחזרה ולרדת מהטיסה.
לבסוף, המריא המטוס משדה התעופה. לטענת החברה, בשעה 23:55, ולטענת הנוסעים, המגבים את טענתם במסמך מטעם רשות שדות התעופה, בשעה 00:11 – שמונה שעות ודקה אחרי מועד ההמראה המתוכנן, מה שיכול להוות עילה עבורם לדרישת תשלום פיצויים מחברת התעופה, לפי חוק טיבי.
כשהנוסעים עלו על המטוס התגלה להם שאחרי שעות ההמתנה הארוכות, לא תוגש להם ארוחה במטוס, ולטענתם, רק לאחר שהפעילו לחץ כבד על צוות המטוס קיבלו לחמניות צוננות עם טונה קפואה. בנוסף נטען כי עם הגיעם לשדה התעופה בקוס, נותרו חלקם ללא שירותי ההעברה שהובטחו להם, שכן החברות ככל הנראה לא עודכנו במועד נחיתתם החדש. כמו כן נטען כי נוסעים רבים נאלצו להמתין שעות ארוכות עד לקבלת חדריהם בבית המלון.
לנוסעים שפנו לחברה בטרם הגשת התביעה, הסבירה ארקיע כי העיכוב בטיסה נבע מכך שהטיסה התקיימה ביום הלווייתו של הנשיא פרס, ושנוצרו עומסים באותו היום שהשפיעו על זמני ההמראה והנחיתה.
לטענת ארקיע, "משלחות רבות הגיעו לנתב"ג מכל רחבי העולם, כולל משלחת נשיא ארה"ב, ולכן נסגר המרחב האווירי בנתב"ג לפרקי זמן ממושכים. זאת, בנוסף לעומס כבד בשל תנועת הנוסעים לקראת ראש השנה. כתוצאה מאירועים אלה, חלו ביום זה שיבושים ועיכובים במועדי הטיסות בנתב"ג. העיכובים הצפויים פורסמו בכלי התקשורת יום קודם לכן כך שהנוסעים היו צריכים להיות ערוכים לאפשרות של עיכוב בטיסתם, ולהצטייד במוצרים הכרחיים כגון תרופות ומזון לתינוקות וכיוצא בזאת".
בנוסף, טענה ארקיע לתקלה טכנית שעיכבה את המראת הטיסה ונדרשה לטיפול ולמציאת מטוס חלופי. חברת ארקיע טוענת כי הטיסה המריאה בשעה 23:55, ולא ב-00:11 כפי שטוענת התביעה. מכאן שהם אינם מחוייבים בתשלומי פיצויים לפי חוק טיבי.
מארקיע נמסר כי "גם אם היה מדובר בטיסה שבוטלה (ולא כך הדבר), הרי אין כל זכאות לפיצוי לנוכח העובדה כי העיכוב נבע מנסיבות שלא בשליטת החברה, בהתאם לחוק שירותי התעופה. ענף התעופה מושפע מאילוצים שונים שעלולים לגרום לשיבושים במועדי המראות ונחיתת. ארקיע עושה את כל המאמצים להבטיח שהטיסות תצאנה כמתוכנן ובכפוף למחויבויות, בראש ובראשונה, לבטיחות הטיסה. החברה פעלה ללא דיחוי לאיתור מטוס חלופי עבור הנוסעים. ארקיע מקפידה על קיום הוראות חוק שירותי תעופה. גם תדלוק המטוס נעשה כדין ובהתאם להוראות מחייבות בנושא, המאפשרות את תדלוק המטוס לאחר עליית הנוסעים".
כמו כן, חברת ארקיע טוענת כי כל הנוסעים שהיו רשומים להסעות עלו על האוטובוסים, וכי קבלת החדרים בבית המלון לא קשורה אחריות החברה. עם זאת, עו"ד הרשליקוביץ מוסיף ומדגיש כי "במקרים רבים של איחורים, עיכובים וביטולי טיסות, מנסות חברות התעופה להתחמק מאחריות ומתשלום הפיצויים שנקבעו למקרים כאלו עפ"י חוק. חשוב שציבור הנוסעים יהיה מודע לזכויותיו וידרוש את המגיע לו לפי הדין".