היום, יותר מתמיד, מתחדדת החשיבות של עשיית ביטוח נסיעות לחו"ל לפני שיוצאים מגבולות הארץ. ביטוח הנסיעות אמור לסייע לנו במקרה שמתעורר צורך רפואי מעבר לים – בין אם הוא קשור לקורונה או לצרכים רפואיים אחרים. אך מה קורה כאשר מתמודדים עם מחלה כרונית או מצב בריאותי מתמשך, האם הם יהיו מכוסים במידה שנצטרך לקבל טיפול רפואי במהלך השהייה בחו"ל, ומה צריך לעשות כדי לקבל את הכיסוי המקיף ביותר במקרה של מצב רפואי קיים או מצב רפואי קודם?
על מה חשוב לדווח כשמצטרפים לביטוח?
כדאי לדעת מראש האם יינתן כיסוי במקרה של החמרה במצב רפואי קיים או מצב רפואי קודם בחו"ל, חשוב בשלב הראשון לדווח על המצב הבריאותי במסגרת מילוי הצהרת הבריאות: מדובר בשאלון שחברת הביטוח מבקשת מהנוסע למלא במסגרת הליך ההצטרפות לביטוח נסיעות לחו"ל, כדי לקבל תמונה מלאה על מצבו הרפואי.
המידע שמתקבל עובר להליך חיתום רפואי במסגרתו כל חברה תחליט בהתאם להתווית החיתום שלה האם לדחות או לצרף את המועמד לביטוח ואם לצרפו, אז באילו תנאים. למשל, האם נדרשות תוספות לדמי הביטוח, האם לבצע החרגות רפואיות והאם על הנוסע חובה לרכוש הרחבה של החמרה למצב רפואי קיים או הרחבה למצב רפואי קודם, כאשר לכל הרחבה קיימים בכל חברה תקרת כיסוי ותנאים שונים. לאחר תהליך החיתום תופק לכם פוליסה ובה יצויין במפורש בדף פרטי הביטוח את היקף הכיסוי למצב הרפואי.
מה עלול לקרות במצב של אי גילוי ודיווח על בעיה רפואית קיימת? נוסע שיסבול מסיבוכים של מחלה קיימת בלי שדיווח עליה, עלול לגלות שהכיסוי הביטוחי לא תקף כאשר ירצה להפעיל את הביטוח. כדי להימנע ממצבים לא נעימים חשוב לספק את כל המידע הנחוץ בעת ההצטרפות לביטוח נסיעות לחו"ל – בצורה שתאפשר גם לכם וגם לחברת הביטוח לקבל תמונת מצב מלאה.
יש לי מחלה קיימת. האם הביטוח יכסה אותה?
חברות הביטוח מאפשרות את ההצטרפות לביטוח כאשר יש מצב רפואי קיים/קודם, בכפוף לרכישת הרחבה שתעניק כיסוי ביטוחי במקרה של שינוי לרעה, פתאומי ובלתי צפוי, במצב בריאותו של המבוטח, מחמת מצב רפואי קיים/קודם אשר צוין מפורשות בדף פרטי הביטוח, ושהתרחש בחו"ל.
ההרחבה נועדה להבטיח כיסוי במקרה שיעלה צורך בטיפול רפואי בחו"ל בעקבות החמרה במצב רפואי קיים/קודם כגון: החזר הוצאות על ביקורי רופא, תרופות אשפוז ועוד.
איזה מחלות מכסה ההרחבה למצב רפואי קיים? טיב הכיסוי משתנה מחברה לחברה ונתון לשיקול דעת החברה, ועשוי לכלול בין היתר מגוון מחלות כרוניות שבהן מחלות לב, סרטן, סוכרת ועוד.
כמובן שסוג ההרחבות, העלות, הסייגים, החריגים והיקף הכיסוי מפורטים בתנאי הפוליסה המלאים של כל חברה, אך עשויים להשתנות לא רק בהתאם לסוג הביטוח, אלא בהתאם למצבו הרפואי של המבוטח. לכן חשוב לספק לחברת הביטוח את מלוא הפרטים במסגרת מילוי הצהרת הבריאות.
איך מקבלים סיוע רפואי בחו"ל?
כפי שהבנו, ביטוח נסיעות לבעלי מצב רפואי קיים/קודם מצריך היערכות מיוחדת לצורך קבלת מענה מיטבי ברגע האמת. חלק מההיערכות הזו כוללת בחירת ביטוח נסיעות לחול שיעניק לכם את המענה המהיר והזמין ביותר כשעולה צורך בסיוע רפואי הרחק מהבית. כאן נכנסת הטכנולוגיה לתמונה, עם פתרון שמאפשר לכם לקבל סיוע רפואי בלחיצת כפתור:
ביטוח הנסיעות smart travel כולל אפליקציה חדשנית, המאפשרת לכם לקבל סיוע מידי. בעזרת אפליקציית smart travel והשירות של חברת אייר דוקטור אפשר גם לחפש את הרופא המתאים בקרבת מקום – וגם לקבוע תור ישירות מהאפליקציה בלי להתקשר או להמתין על הקו. אפשר לקבוע תור לרופא במרפאה או לקבוע תור לשיחת וידאו וברוב המקרים גם לרופא שיגיע עד אליכם, בהם במידת הצורך יעניק לכם הרופא הפניות ומרשמים.
לצד המענה המידי, אפליקציית smart travel מורידה מכם התעסקויות בירוקרטיות: עבור התור שתקבעו בעזרת האפליקציה, הפניקס תשלם עבורכם ולא תידרשו לשלם לרופא מכיסכם, להגיש טפסים ולחכות להחזר.
איך נערכים לנסיעה עם מצב רפואי קיים?
לקראת הנסיעה חשוב לארוז את התרופות בתיק היד שעולה אתכם למטוס, כדי להימנע ממצב של מחסור במקרה של עיכוב בהגעת הכבודה או אובדן שלה. חשוב לקחת את התרופות באריזתן המקורית בתוספת המרשמים, למקרה שתישאלו על פשר התרופות בשדה התעופה במדינת היעד.
על מנת לשמור על בריאותכם ולצמצם את הסיכוי לסיבוכים בריאותיים, חשוב להקפיד על נטילת התרופות במועד גם בחו"ל במידה שמצבכם מצריך זאת. במידה ששגרת יומכם צפויה להשתנות באופן מהותי ולהשפיע על מועדי נטילת התרופות, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הנסיעה.
ולא פחות חשוב: כדאי לוודא שהתרופות מספיקות לכל תקופת הנסיעה (וקצת מעבר), מכיוון שיש מקומות שבהם תרופות אלו לא זמינות, או אף מזויפות.
בנסיעה לחו"ל, כמו בחיים, צריך לקוות לטוב ביותר אך להתכונן לכל התרחישים. בעזרת הערכות נכונה אפשר לצמצם את הסיכונים, ובמידת הצורך לקבל את המענה הרפואי הטוב ביותר במקרה של סיבוכים.