טיסה שהמריאה מאיי סיישל, ועליה 128 נוסעים ישראלים, ביצעה הלילה נחיתת חירום בג'דה בסעודיה וכל הנוסעים נאלצו להעביר את הלילה במקום עד שיגיע מטוס חלופי. הסיכון הגדול ביותר בטיסה מעל מדינות אויב התממש כשישנה תקלה טכנית במטוס או בעיה בטיחותית אחרת שמחייבת נחיתת חירום מהירה. 

החוק היבש אומר שכל נוסע שנמצא על המטוס שייך טריטוריאלית למדינה ממנה המטוס יצא. כלומר, כל זמן שהנוסעים לא יצאו מהמטוס אל נמל התעופה, למדינה שבה נחתו אין יכולת לעשות איתם דבר. כך למשל היה בשנת 2014, כאשר טיסת טורקיש איירליינס שעשתה את דרכה מאיסטנבול להודו נחתה בטהראן. במטוס היו 20 אזרחים ישראלים, אך הם מעולם לא עזבו את תא הנוסעים, והטיסה המשיכה בדרכה כמה שעות מאוחר יותר ללא אירועים חריגים למעט הדרמה שהתחוללה. 

"לפי האמנות הבינלאומיות, נוסעים שטסים בחברה זרה נמצאים תחת חסות חברת התעופה. היו לנו מספר מקרים של עיכובים בטיסה ומעולם הנוסעים לא חששו, להפך, הם נהנו מהדיוטי פרי העשיר", אמר בזמנו מנכ"ל flyeast, יריב פישר.

נמל התעופה שיראז איראן (צילום: Uskarp, shutterstock)
נמל התעופה שיראז באיראן. בנובמבר האחרון חיילת ישראלית נאלצה לנחות כאן | צילום: Uskarp, shutterstock

כמובן של זה יכול להשתנות במקרה שחייבים לפנות את הנוסעים מגוף המטוס. במקרה כזה נדרשת התערבות גדולה יותר על מנת להבטיח את שלום הנוסעים, כפי שנעשה הלילה בפיקוח משרד החוץ. "משרד החוץ עומד בקשר עם נוסעי המטוס ועם חברת התעופה במטרה למצוא פתרון מהיר ובטוח לאירוע", נמסר אתמול.

עם זאת, חשוב גם לזכור שאף מדינה לא רוצה להיות זו שבתחומה קרה משהו לנוסעים תמימים שנאלצו לנחות עקב תקלה טכנית, ובמיוחד לא מדינה כמו סעודיה שבימים אלה מנסה לחזק את יחסיה עם המערב, לרבות ישראל עצמה.

כיום, לאחר אישור עומאן וסעודיה לעשות זאת, כל החברות הישראליות שטסות למזרח, בנוסף לחברות זרות שממריאות מנתב"ג, עוברות מעל המרחב האווירי של סעודיה, שהינה מדינת אויב. כך שהסיכון הינו קיים בלא מעט טיסות, אך הוא קטן מאוד.

הפעם האחרונה בה קרה מקרה דומה היה בנובמבר האחרון כשחיילת ישראלית שעשתה את דרכה מטשקנט בירת אוזבקיסטן לדובאי, נאלצה לשהות במשך מספר שעות בעיר בנמל התעופה של העיר שיראז שבאיראן בעקבות נחיתת חירום של המטוס עליו הייתה.