"היום הוא יום חמישי ה-1.9.1983 כ״ג באלול תשמ״ג, לפני 40 שנה, אני בן 25.5, אני מגיע בשעה 07:15 בבוקר נרגש למשרד הראשון שלנו, 4 על 4 בפינה הדרום מזרחית החמה בקומה השנייה של בניין לב הגליל...בשולחן אחד אני יושב, בשני יושבת מזל, מזכירה שרק ערב קודם השתחררה מהצבא ושגוייסה המסכנה לעשייה. והיא שואלת אותי, יעקב תגיד, מה העבודה?"

ככה פתח יעקב אמסלם, הבעלים של אמסלם טורס, את המכתב ששלח לכלל העובדים לרגל חגיגות ה-40 של סוכנות הנסיעות. מדובר במעמד מרשים שגם אנחנו לא יכולנו להתעלם ממנו, מכמה סיבות: כי לא מעט פעמים הספידו את הענף, כי משני אנשים הסוכנות מעסיקה כיום 550 עובדים מסביב לעולם, ובעיקר בגלל העובדה שאת כל זה עשו מהפריפריה של הפריפריה - טבריה.

אמסלם טורס (צילום: באדיבות אמסלם טורס)
המשרדים של אמסלם טורס היום | צילום: באדיבות אמסלם טורס

בשיחה עם mako חופש אפשר היה לשמוע את ההתרגשות בקולו: "אנחנו ממש גאים שנבנתה כאן שמורת טבע בפריפריה. זה משהו שהוא מאחד הרבה רבדים, גילאים, זרמים, ואנחנו גאים להגיד שמה שקורה אצלנו במשרדים זו ארץ ישראל היפה".

ומעבר לכל הגאווה, אתה לא מרגיש ששילמת מחיר על כך שהתעקשת לא לעבור למרכז?
"שאלו אותי תמיד למה אני בטבריה. אין ספק שבכל פרמטר, אם פועלים בשכל בפריפריה, זה יתרון אדיר. יוקר המחייה, השכר, תשלומים קבועים ואפילו זמן ההגעה למשרד עדיפים כאן. אני מגיע למשרד תוך 10 דקות, זה מאוד יעיל. כל אלה מוסיפים לנאמנות ולחיבור למקום העבודה. זה יוצר מחויבות, מקצוענות, שרותיות. אלה דברים שקשה להשיג במרכז".

הוא ממשיך: "כמובן שהציעו לי לעבור למרכז וניסו לפתות אותי וזה תמיד נפסל על הסף. בשבילי זה קודם כל ישראל ואחר כך זה טבריה. הכל אצלנו בגובה העיניים. אפילו השם שלנו משדר אמינות, הוא אומנם נשמע מאוד עממי, אבל משדר ישירות ומקום שאפשר לסמוך עליו".

"היתה חברת תעופה שטענה שאנחנו פורצים לה למערכת. פתחו ועדת חקירה"

את משרד הנסיעות הקים יעקב שבועיים בלבד לאחר סיום השירות שלו כטייס בחיל האוויר, ללא שום ניסיון בתחום. שבועיים לאחר מכן הצטרף לעסק גם אחיו, אליעזר. "כילד, ראיתי את התיירות בצורה מאוד ידנית, ורציתי לעשות שינוי, להביא את חיל האוויר לתחום ולהכניס חדשנות לעולם הזה. חלק מהמוטיבציה שלי להיכנס, היתה להכניס טכנולוגיה לתחום התיירות".

אתה זוכר איך דברים עבדו לפני 40 שנה?
"בטח. היינו פועלים טלפונית מול חברת התעופה, את הכרטיסים היינו ממלאים ביד ושולחים אותם ללקוח עם שליח. לאט לאט התחלנו להתפתח. אנחנו היינו הראשונים למשל שהכניסו נל"ן (נקודה לנקודה) לנתוני הטיסות. קו אחד היה למשרדי הממשלה, אחר לבנקים ושלישי לאמסלם טורס. אנחנו היינו הראשונים שהעזנו לבוא לחברות התעופה ולהתחבר ישירות לנתונים שלהם ועשינו את זה בעזרת הנל"ן. בהתחלה אחת מחברות התעופה הבינה שאנחנו מקבלים מידע ישיר על ההזמנות שלהם אז הם טענו שאנחנו פורצים להם למערכת ופתחו ועדת חקירה. אחרי שהראיתי להם איך זה עובד הם התנצלו בפניי.

אמסלם טורס (צילום: באדיבות אמסלם טורס)
יעקב (מימין) ואליעזר אמסלם | צילום: באדיבות אמסלם טורס

> איך נראו הטיסות לפני 50 שנה?

"בהמשך הבנו שצריך לעשות שיפורים משמעותיים בעוד תחומים. למשל, שינינו את הכרטיסים מכתב יד למודפסים. היו לנו מדפסות מיוחדות שאחרי זה שיווקנו אותן ל-30 יעדים בעולם, מארה"ב ועד הונג קונג, כדי שיוכלו להדפיס. זה היה אחד היתרונות הגדולים שלנו בזמנו.

"שידרוג נוסך עשינו בעניין המשלוחים מדלת לדלת. הלכנו למוניות אביב ועשינו איתם הסכם גלובלי: קנינו בלוק של משלוחים כדי שיהיה אותו מחיר לכל נקודה בארץ. כך עברנו להיות מאוד יעילים ברמת השירות והמהירות של המשלוח. לא היו לנו מתחרים".

ולאורך השנים היתה לך הרגשה שהתחום שלך נמצא בסכנה? שאתם עומדים להיכחד?
"צריך לעשות הבחנה בין סוכן נסיעות וירטואלי לאישי. הציבור נוטה לחשוב שאם הוא מזמין באופן וירטואלי זה אומר שאין מישהו מאחורי ההזמנה, אבל יותר מ-75 אחוז נעשה על ידי סוכני נסיעות מאחורי מעטפת וירטואלית. זה לא שהם לא קיימים, הם פשוט בצורה אחרת. 

"אמנם סוכנויות פיזיות נסגרו לאורך השנים אבל הרבה מהן הפכו להיות יותר דיגיטליות. אי אפשר להספיד את הענף הזה, כך או כך עומדים מאחוריו אנשים, אולי בתפקידים שונים, אבל יש שם אנשים. כל הזמן אמרו שהוא ימות וזה לא קרה. מה שכן, כמות מקבלי ההחלטות ירדה, וזה דבר חיובי. חוץ מזה שאחרי הקורונה, אנשים גם חזרו לסוכנים ורוצים להזמין ממקומות מהימנים וממישהו פיזי".

ואיך יראה עולם הנסיעות בעוד 40 שנה לדעתך?
"יהיה דגש על חוויית נסיעה, לא רק כרטיס טיסה. הכל יבנה בהתאם לאופי הנסיעה של הנוסע ויעזרו בבינה מלכאכותית לעשות זאת. זה עולם שאנחנו כבר מתחילים להיכנס אליו וזה רק ילך וייגדל".

ואיך אמסלם טורס תראה בעוד 40 שנה מהיום?
"אני בטוח שיהיה לנו מטוס משלנו שייתן פתרונות בוטיק לנוסעי פרימיום. ניכנס לעולם התעופה ונהיה חזקים בטיולי החוויה. נהיה חזקים לציבור שיש לו כסף ורוצה חופשה נוחה. נהיה חזקים בנוסעים העסקיים. חוץ מזה נעשה הכל שה-550 עובדים יהפכו ל-1,100 עובדים חרוצים וטובים".