מתי שילמתם על חדר במלון בדיוק את המחיר שבו נתקלתם בפרסומת? בדיקה של המועצה לצרכנות מגלה שהמחירים בפרסומות מטעים פעמים רבות את הציבור.
הכל מתחיל בביטוי המסתורי "מחיר לאדם ללילה בחדר זוגי". מתברר שלא ניתן לקבל חדר במלון במחיר שפורסם. גם אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר במודעה ויידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול מהמחיר שפורסם. בנוסף ישנם תנאים מהותיים בעסקה שאינם מופיעים, כמו הגבלת ההזמנה לימים מסוימים בשבוע או דרישה להזמנת מינימום.
פערים של מאות אחוזים
המפרסמים רוצים לתת לצרכן את התחושה כי המחיר הוא נמוך הרבה יותר מכפי שהוא באמת. כך למשל מחיר של 299 שקל "לאדם בחדר זוגי ללילה, מינימום לילות" במלון באילת, כפי שהוצע על ידי "אופיר טורס", מתורגם למחיר של 1,620 שקל ליחיד עם אופציה ל-10% הנחה, הכולל חובת מינימום של שלושה לילות שלא פורטה במלואה במודעה. כלומר מ-300 שקל ל-1,500 שקל, פי 5 מהמחיר המקורי.
הצעה ב"איסתא" של 599 שקל בישרוטל ספורט ("המחיר לאדם, מינימום לילות") מתורגמת ליותר מ-3,200 שקל, עם אפשרות ל-10% הנחה. גם ב"דקה ה-90" הופך לילה במלון קיסר פרימייר אילת, במחיר מבצע של 449 שקל "לאדם ללילה בחדר זוגי", לאותו המחיר - 3,200 שקל.
57% מהציבור חש מוטעה
לא מפתיע לגלות כי 57% מהציבור חש מוטעה מפרסום מאופן הצגת המחיר. על השאלה כיצד הייתם מעדיפים שהמחיר יפורסם, העדיפו 66% פרסום של מחיר ללילה לזוג בחדר זוגי, או מחיר כולל לחדר ללילה. רק 18% מהנשאלים העדיפו שהפרסום יישאר כפי שהוא.
לעמדת המועצה לצרכנות פרסום מחירי החדרים בבתי מלון במודעות בפרסומות לא עומד בדרישות החוק ומטעה את הצרכנים. בדרך זו נמנעות סוכנויות הנסיעות לנקוב במחיר הכולל של העסקה, נוקבות מחיר נמוך בהרבה ומטעות את הצרכנים לחשוב כי המחיר שמפורסם הוא מחיר אפשרי, למרות שפועל לא ניתן להשיגו.
התאחדות המלונות: מדובר במושג בינלאומי
מהתאחדות המלונות בישראל נמסר בתגובה: "המושג 'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית מהמונח: Single accupancy. לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תרגום מוצלח יותר מאשר: 'אדם בחדר זוגי'. בכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח שהמלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לפרסומים. לגבי מגבלת מינימום שהייה במלון - בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות בישראל חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של מינימום שהייה כאשר מופיע תנאי שכזה".
מחברת איסתא נמסר בתגובה: "איסתא לא פועלת ואינה נוהגת לפעול באופן מטעה כלפי לקוחותיה ופועלת בהתאם להוראת החוק בכל הנוגע למחירים המפורסמים על ידה. כמודגש במודעות המחיר המפורסם הינו מחיר לאדם ללילה וזאת היות ולחברת איסתא אין את היכולת לדעת טרם פנייתו של הלקוח את הכמות וההרכב הסופי של החדרים והלקוחות. יש לקוחות שרוצים לנסוע בהרכבים משפחתים,יש כאלו שרוצים לנסוע לשלושה לילות, אחרים רוצים לארבעה לילות ולכן הפרסום של איסתא ושל אחרים בענף מבוסס על אדם (מבוגר) ללילה. באתר האינטנרט של איסתא ניתן כמובן להזין במדויק את הרכב האנשים ואת מספר הלילות ולקבל את המחיר המלא".
מהמועצה הישראלית לצרכנות נמסר כי "פרסום אדם בחדר זוגי היא נורמה מקובלת בעולם ובמיוחד באירופה ולא הומצאה בישראל על ידי הסוכנים. בתי המלון הם היחידים המכתיבים לסוכנים את אופן פרסום המחירים כולל הקביעה של מחיר אדם בחדר זוגי.
לעניין תנאים נלווים ומחייבים, עמדת ההתאחדות ברורה כי יש לפרסם וכפי שהחוק דורש את כל התנאים הנלווים למחיר בתקופה הקרובה תרענן ההתאחדות בקרב חבריה את כללי הפירסום על פי הוראות החוק. ההתאחדות פנתה בעניין מספר פעמים וביקשה כי בתי המלון וחברות התעופה יקפידו על פרסום המחיר הכולל גם באמצעות סוכנים בפרסומי חוצות של חברות תעופה לדוגמא, לא מצויינים מיסים והיטלים למחירי כרטיס הטיסה".