גם בשנת 2023 תמיד מעניין לגלות דברים חדשים על מטוסים וטיסות. כמו למשל העובדה שלטייסים ולדיילות יש חדר נסתר שבו הם יכולים לנוח, או למה יש חורים קטנים בחלון של המטוס וגם מה זה אומר אם מופיע לכם SSSS על הכרטיס

>> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות ומטוסים

>> עוד 21 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות ומטוסים

הפעם צללנו לעולם המעניין והגדול של אחד הדברים הכי חשובים בטיסה - האוכל. אתם יכולים לאהוב אותו, אתם יכולים לשנוא אותו, אבל אין ספק שהאוכל במטוסים הוא דבר שמעסיק אותנו לא מעט כשאנחנו באוויר. כדי לגלות את כל הדברים שלא ידענו על אוכל מטוסים, קיבלנו הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים במפעל ת.מ.מ (תעשיות מזון מטוסים) שנמצא בקרית שדה התעופה.

 אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
נמצא כבר 56 שנים באותו המבנה. ת.מ.מ | צילום: דניאל ארזי

האגדה מספרת שהמפעל נפתח מתוך צורך מדיני, כשב-29 בספטמבר 1948 יצא המטוס הראשון תחת דגל ישראל, להביא ארצה את מי שיהפוך לנשיא הראשון, ד"ר חיים ויצמן, ששהה באותו הזמן בז'נבה שבשוויץ. באותו הזמן בישראל היו מטוסים צבאיים בלבד ובשוויץ התנגדו לנחיתה של מטוסי קרב זרים. לכן, המטוס נצבע לבן והוחלט להקים חברת תעופה אזרחית לאומית ברגע, וכך למעשה נולדה "אל על". אבל היה צריך גם להאכיל את ויצמן, ולמשימה נקרא מלצר והובאה מנה ממסעדה, והמסקנה הייתה שלהבא יבנה מפעל שכל תפקידו יהיה לייצר מנות כשרות לטסים. כשנה לאחר מכן, ב-1949, קם מפעל ת.מ.מ הראשון.

מאז הוא עבר מיקום פעם אחת בלבד, וכבר 56 שנה נמצא באותו המבנה. מבחוץ המקום לא מרשים במיוחד ונראה כמו מפעל תעשייתי סטנדרטי ודי מיושן (בעוד כשנתיים אמור לעבור למשכן חדש ומשודרג), אך מבפנים גילינו מלאכת מחשבת של מאות עובדים (במשמרת היום יש 350 עובדים במקביל), אלפי חומרי גלם, עשרות חדרי בישול ופסי הרכבה משוכללים. לכל אלה מטרה אחת - להכין את האוכל לכל טיסות אל על, בכל המחלקות, בכל הסגנונות ולפי אין ספור דרישות שונות של נוסעים. לאחרונה החלו בת.מ.מ להכין גם את האוכל לכל עובדי החברה שנמצאים על הקרקע ובנוסף מכינים כאן את האוכל לחברות מחו"ל כמו פליי דובאי, אייר אינדיה ועוד.

 אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
מבחוץ המקום נראה סטנדרטי לגמרי. מבפנים הכל נראה אחרת | צילום: דניאל ארזי

פגשנו לא מעט עובדים במהלך הסיור שלנו, החל מעוז רדומסקי מנכ"ל החברה ועד למריה שמכינה את החביתות. לא מעט מהעובדים כאן נמצאים כבר מעל ל-30 שנה וראו לא מעט. אלה הנתונים והסודות שהם הסכימו לגלות לנו:

  1. הדבר הכי חשוב שרצינו לדעת ולשתף: כן, הטייס וטייס המשנה לא מקבלים את אותה הארוחה. הסיבה לכך היא כדי להקטין את הסיכוי הקטן מלכתחילה שמשהו במנה מקולקל או לא בסדר, מה שיגרום לבעיה לא קטנה באוויר.
  2. הדבר השני שהיה לנו חשוב לגלות: מכינים כאן כ-30 אלף מנות שונות בכל יום.
     אוכל מטוסים (צילום: אילן ארנון)
    30 אלף מנות שונות ביום | צילום: אילן ארנון
  3. מתוך כל עשרות אלפי המנות, כ-75 אחוז מהן מסופקות לאל על. השאר מגיעות לחברות תעופה אחרות שמבקשות לקבל מנות כשרות. 
  4. יש בסך הכל כ-56 מנות שונות בהרכבים שונים, שמוכנות כאן בכל יום: כריכים לטיסות הקצרות, אוכל למחלקת תיירים, אוכל למחלקת עסקים, צמחוני, אלרגני, ארוחת בוקר, צהריים, ערב, ארוחות ביניים, ארוחות לחברות הזרות ועוד ועוד ועוד.
     אוכל מטוסים (צילום: אילן ארנון)
    כל נוסע והדרישה שלו למנה. העובדים שעוקבים אחרי המשלוחים השונים | צילום: אילן ארנון
  5. זה לא נדמה לכם - בגובה 30 אלף רגל בלוטות הטעם והריח שלנו פועלות אחרת, ולאוכל יש טעם שונה. זו למשל הסיבה שמיץ עגבניות הפך ללהיט בשחקים.
  6. ולא, זה לא אומר ששמים הרבה יותר מלח או שמשתמשים במונוסודיום גלוטמט, אבל זה כן אומר שבוחרים סוגי אוכל שמתאים לאוויר, בדגש על אוכל לא יבש ויותר לח. וכן שמים קצת סוכר על חלק מהמוצרים כדי לשמור על טריות.
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    הכל כאן מורכב ידנית | צילום: דניאל ארזי
  7. ובנושא טריות, את הדגים למנות מקבלים במפעל ישירות מהמטוסים שנוחתים בנתב"ג ועליהם דגים טריים מהעולם.
  8. מדי תקופה החברה עושה בדיקות וסקרים מול הסועדים, ומשנה את הטעמים והמנות בהתאם לתשובות.
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
  9. אם חשבתם שרק מי שטס עובר בידוק ביטחוני מקיף, אז שתדעו שהאבטחה סביב האוכל של תמ"מ הוא לא פחות קפדני. כך למשל, לא כולם יכולים לעבוד כאן והעובדים עוברים סיווג ביטחוני גבוה. בנוסף, ישנם מכונות מיוחדות שיודעות לזהות אם נכנסה בטעות מתכת כלשהי למגש האוכל. מגש שמזוהה כחשוד נזרק אוטומטית מהפס. פנטגון זה כאן.
  10. לא רק אבטחה היא ערך עליון כאן, גם היגיינה. למשרד הבריאות חוקים מחמירים מהרגיל לגבי אוכל בטיסות (אף אחד לא רוצה להתמודד עם בעיות באוויר). בנוסף, כל המקום עובר חיטוי מחמיר פעמיים ביום. כל עובד שנכנס לת.מ.מ (גם אנחנו) חייב לשטוף ידיים כמו שהרופאים עושים ולהסתובב עם כיסוי ראש וחליפה.
  11. בדרך כלל עוברות כמה שעות מהרגע שחומרי הגלם מגיעים לת.מ.מ ועד שתפגשו אותם על המגש שלכם במטוס. לכל מוצר כאן יש פג תוקף מחמיר מאוד ולא חורגים ממנו.
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    בעוד כמה שעות הירקות האלה יטוסו לחו"ל | צילום: דניאל ארזי
  12. תמיד תהיתם מה המנה הכי מבוקשת באוויר? בת.מ.מ מציינים שהסלמון, החומוס והחביתה, הם המצרכים הכי מבוקשים כאן.
  13. אפרופו חביתה, את הביצים למחלקת העסקים מכינים ידנית. מרינה, שהיתה על העמדה ביום שאנחנו ביקרנו במקום, ציינה שהיא מכינה כ-800 חביתות במשמרת. היא עושה זאת בעמדה עם חמש מחבתות. בכל יום מכינים כ-1,500 חביתות ביד.
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    מרינה בפעולה. מכינה 800 חביתות במשמרת | צילום: דניאל ארזי
  14. עוד מספרים: יש מחלקה שאחראית לקפל את הסכום שאנו מקבלים עם מגש האוכל וכל עובד מרכיב בממוצע כ-800 סטים במשמרת. בכל יום נחתכים ידנית כ-800 קילו של פירות לסלט הפירות. כל תערובת לסלט נשקלת במדויק על המשקל. בכלל, הכל כאן מאוד מדוד.
     אוכל מטוסים (צילום: אילן ארנון)
    שוקלים את החסה | צילום: אילן ארנון
  15. אמנם משמרת היום היא הגדולה ביותר, אבל המקום פועל 24 שעות במטרה לעמוד בכמויות האוכל הגדולות.
  16. מפעל תמ"מ הוא כשר, מה שהופך אותו למפעל האוכל הכשר הכי גדול בעולם.
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: אילן ארנון)
    צילום: אילן ארנון
     אוכל מטוסים (צילום: אילן ארנון)
    צילום: אילן ארנון
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי
     אוכל מטוסים (צילום: דניאל ארזי)
    צילום: דניאל ארזי