בימים בהם משרד התיירות מעודד לצאת לחופשה בישראל ויותר ישראלים מבינים שהשנה חו"ל לא יהיה זמין, המחירים של המלונות עולים בהתאם.
לפני כחודש, בחג השבועות, לא מעט מלונות של הרשתות הגדולות פתחו את שעריהם, לאחר שהיו סגורים כשלושה חודשים בעקבות הקורונה. החודשים הקשים שעברו הובילו את בתי המלון להציע מחירים נמוכים בכ-20 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד על מנת למשוך את הלקוחות בחזרה. ואכן, משפחות רבות הצליחו לזהות את הפוטנציאל בזמן המשבר והזמינו חופשה לקיץ מיד כשאשר הוצעו לקהל.
הציפייה היתה כמובן שלאור המצב הכלכלי הקשה ומוך סולידריות, בתי המלון ישמרו על המחירים הנמוכים לאורך זמן ולא יעלו אותם לרמה של שנים קודמות. אחד ממנכ"לי בתי המלון הגדולים בארץ אף התייחס לעניין וטען שברשת שלו "לא נקפיץ את המחירים" גם אם הביקושים יחזרו להיות גבוהים.
אך כיום, כחודש אחרי שחלק מבתי המלון חזרו לפעילות ועם הגעת חופשת הקיץ, לא מעט מלונות כבר זנחו האג'נדה והמחירים המפתים, חלקם העלו מחירים בכ-25 אחוזים ואף דורשים מחיר גבוה יותר מבשנה שעברה.
"אנו רואים שככל שעובר הזמן המחירים מתחילים לעלות" אומרת מיטל להט דקטר מנהלת טרווליסט."הכל בהתאם לביקוש כמובן. אם לפני חודש הפער במחיר היה כ-20 אחוזים נמוך יותר מאשתקד, כעת הוא דומה ואף גבוה יותר".
בדקנו מחירי מלונות שונים בארץ לחופשה בסוף אוגוסט (23-29.8) - תקופה מבוקשת בה אין קייטנות או חוגים והחופש הגדול עומד להיגמר. פעם אחת בדקנו את המחיר שהוצע לתאריכים הללו בסוף מאי, רגע לפני שהמלונות נפתחו ופעם נוספת בדקנו את המחיר שהוצע לתאריכים הללו בתחילת יולי, רגע אחרי שהחופש הגדול התחיל.
כך למשל, כשבדקנו בתחילת מאי על חופשה בסוף אוגוסט במלון ישרוטל ים המלח, המחיר עמד על 7,577 שקלים וכשבדקנו את אותם התאריכים בתחילת יולי, המחיר קפץ ל-9,471 שקלים. עליה של 25 לאותה החופשה.
בנוסף, מנתוני אתר השוואות המחירים טרווליסט נמצא שהמחירים באוגוסט השנה, בחלק מהמקרים, אף גבוהים יותר מהמחירים של אוגוסט 2019. הנתון המעודד הוא שיש גם בתי מלון שהמחירים בהם דווקא זולים יותר מבשנה שעברה.
זה כמובן לא סוד שמחירי המלונות בארץ יקרים בהשוואה לעולם, ובכל שנה בקיץ עולות התלונות על כך מחדש. השנה העניין רגיש מתמיד בעקבות העובדה שהקהל הישראלי הפך "שבוי" לחופשות בארץ. "זה לא רק עניין של תחושה, אלא עובדה - לפי מדד של הפורום הכלכלי העולמי הבודק את מידת התחרותיות של יעדי תיירות בעולם, יוקר המוצר התיירותי של ישראל דורג בתחתית הרשימה, במקום ה-139 מתוך 140", אומר ד"ר ערן כתר, יועץ וחוקר תיירות, המחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת. "מקום 138 נקטף על ידי איסלנד ומקום 140 על ידי בריטניה.
הוא מוסיף: "למרבה הצער, פתרון הבעיה רחוק מלהיות פשוט, ויוקר המוצר התיירותי בישראל משקף את יוקר המחייה הכללי: עלות גבוהה של כח אדם, עלויות מזון, עלויות קרקע וכמובן: נטל המיסים והרגולציה. במקביל, ההגבלות הנוכחיות על תיירות יוצאת יוצרת מצב בו הביקוש מאמיר, ההיצע מוגבל כתוצאה מכך - מחירי החופשה בישראל עולים עוד ועוד".
דקטר טוענת שהמגמה היא ש"מלונות שהיו נוהגים לארח הרבה תיירים אשתקד, מוזילים את המחירים על מנת להביא ישראלים במקומם, לעומת מקומות שחזקים מאוד בביקוש מצד הישראלים שומרים על המחיר ואף מתחילה עליית מחיר. ההנחה היא שהמחירים רק ימשיכו לעלות כתוצאה מהביקוש, לכן ההמלצה למי שמעוניין לצאת לחופשה משפחתית בארץ היא להזמין כבר עכשיו ולוודא שיש יכולת ביטול גמישה".