התייר הישראלי ידוע כתייר אמיץ, קצת קמצן, כזה שתמיד מחפש את היעד החם הבא, ואולי אפילו אגרסיבי מעט. אבל על אף הניסיונות התמידיים שלנו למצוא את הדיל הטוב ביותר ולארגן מקסימום חופש במינימום הוצאות, דבר אחד כנראה לעולם לא ישתנה אצלנו - אנחנו תמיד נציף בהמונינו את התפוח הגדול. חברת גוליבר תיירות מוסרת לנו כי על פי רישומיה מהשנה החולפת, היעד המועדף בטיסות לחו"ל השנה בקרב התייר הישראלי, הוא לא אחר מאשר ניו יורק.
"ניו יורק הינה יעד מספר אחד כבר שנים, ובכל שנה מספר הנוסעים אליה עולה ועולה", אומרת יעל תמיר, סמנכ״לית סחר בחברה. "היעד אטרקטיבי מכיוון שהוא משלב תרבות מוזיאונים, הופעות, קניות וחיבור לעולם הגדול. ניו יורק פופולרית בקרב הישראלים בכל ימות השנה - אם זה טיול זוגות רומנטי בחורף, או מסעות שופינג משתלמים, ובקיץ העיר מתאימה למשפחות שמשלבות את ניו יורק עם טיול מחוף לחוף". כ-11 אחוז מכלל הישראלים הנוסעים לחו"ל ביקרו השנה בניו יורק - כ-3 אחוזים עליה מהשנה שעברה.
הבירות הפופולריות של מערב אירופה גם כן שומרות על מקומן בבנק היעדים הפייבוריטים שלנו, ומוצבות במקומות הראשונים ברשימה. מיד אחרי ניו יורק הרבינו לנסוע השנה לפריז (8 אחוזים מכלל הנוסעים) וללונדון (7 אחוזים), לברצלונה ולאמסטרדם (4 אחוזים לשתיהן), ולכרתים (3 אחוזים - גידול של 30 אחוז מהשנה הקודמת), שסוגרת את העשירייה.
פולין לעייפים מבודפשט, סרי לנקה לאלה שמיצו את תאילנד
המגמות המפתיעות של 2012 מלמדות אותנו שהתייר מארץ הקודש דווקא פתוח להרפתקאות. "התייר הישראלי טס בשנים האחרונות פעם או פעמיים בשנה. עקב כך, הוא תמיד יחפש את היעד הנכון הבא", אומרת תמיר. "התיירים שהיו פוקדים יעדים פופולריים במזרח אירופה, כמו בודפשט ופראג, מתחילים לחפש חופשה בעלת תבנית דומה רק במקום אחר".
יעד חדש שמאיים להפוך למתחרה ראוי לאותן ערים מבוקשות, הוא פולין, ולא בהקשר של טיולי שורשים. "פולין היא יעד אוטנטי ונגיש לישראלים עקב מחירים אטרקטיביים - הן של טיסות והן של מחיה במקום", אומרת תמיר ומוסיפה: "התיירים שנוהגים לבקר הרבה באירופה עייפים מהבירות הקונבנציונאליות ומגלים את ורשה, שמציעה מבנים יפים, קניות זולות, ואפילו חיי לילה שמתחילים לתפוס תאוצה. סוג כזה של טיול מתאים יותר לקהל מבוגר אמנם, שמחפש תרבות מזרח אירופאית חדשה". לפולין נסעו השנה כ-2 אחוזים מכלל הנוסעים הישראלים לחו"ל, עלייה של כ-25 אחוז משנת 2011.
מיד אחריה ביעדים החדשים שמופיעים על מפת התיירות הישראלית, ממוקמת גאורגיה, שכבר כמה שנים תופסת תאוצה ומהווה אחד משני גורמי ההכנסה העיקרים של המדינה, לצד החקלאות. בתשעת החודשים הראשונים של 2012 זינק מספר המבקרים בגיאורגיה ב-56 אחוז לעומת תקופת הזמן המקבילה בשנה שעברה, והגיע לכ-3.2 מיליון. למען ההשוואה, מספר התיירים במדינה דומה למספר הזרים המבקרים בישראל, אך שם מדובר בביקורים למטרות תיירות בלבד - שלא כמו חתך המבקרים אצלנו, שמספרם כולל גם תיירים המגיעים לביקורים משפחתיים או למטרות דת.
גם סרי לנקה נכנסת לרשימת היעדים המתפתחים בקרב התייר הישראלי, שידוע כחובב מדינות אקזוטיות. "סרי לנקה היא שילוב של הודו ותאילנד, ואפילו מהווה מיזוג מוצלח יותר מכל אחת מהן בנפרד", אומרת תמיר. "בנוסף, הרבה יותר "קל" לטייל בסרי לנקה מאשר בהודו, והחופים בה לא פחות יפים מאשר בתאילנד. מה גם שניתן להשיג אליה טיסות במחירים אטרקטיביים והמחייה שם זולה". השנה נרשמה עלייה של כ-25 אחוז בנוסעים למדינה הטרופית, והיעד הולך ותופס תאוצה גם בקרב זוגות שנוסעים לירחי דבש, וגם בקרב מטיילים שביקרו כבר כמה פעמים בתאילנד ומחפשים יעד מאותה "משפחה".
יעדים נוספים שתופסים פופולריות בקרב התייר הישראלי הם רומניה (2 אחוזים מכלל הנוסעים) - כאופציה לטיולים מאורגנים שמשלבים קניות וחווית קזינו במחירים אטרקטיביים, קייב בירת אוקראינה, מלטה - כחופשת בטן גב זולה, והערים קלן ודיסלדורף שבגרמניה - שמהוות אופציה לטיולי זוגות, וגם נקודת יציאה לטיולי משפחות. המשפחות הישראליות מבקרות בעיקר ביער השחור - עוד עלייה שמושפעת מהירידה בתיירות המשפחתית לטורקיה.
עלייה של 14 אחוז במזמינים דרך האינטרנט
כמה אירועים ותרחישים השפיעו על עולם התיירות השנה. הראשון מביניהם היה ללא ספק הפיגוע בבורגס. "הפיגוע, שהתרחש בשיא עונת התיירות של בורגס, עצר במעט את העונה המצוינת שהייתה ביעד עד לאותה נקודה", אומרת תמיר.
גורם נוסף שהשפיע על מפת התיירות הישראלית ב-2012 הוא העלייה הניכרת שהורגשה בהזמנות נופשים וטיסות באמצעות האינטרנט, ובהתאם לזאת הירידה בפעילות טלפונית בתיירות ביחס לשנים קודמות. גוליבר מדווחת על עלייה של 14 אחוז השנה בהזמנות דרך אתר החברה (54 אחוז מכלל ההזמנות ב-2012, לעומת 40 אחוז ב-2011).
היי הג'יפ: עלייה בטיולי הגי'פים לגיאורגיה וליוון
שנת 2012 הייתה שנה טובה בעיקר ביעדי טיולי ג'יפים לרכסי ההרים הגבוהים בצפון יוון, וקווקז הגבוה בגאורגיה. "ליעדים האלה נוסעים אלפי ישראלים בשנה, וב-2012 נרשמה עליה של כ-20 אחוז בנוסעים לגאורגיה ו-30 אחוז לנוסעים ליוון", אומר יזהר גמליאלי, מנכ"ל טריפולוג'י.
"ביוון נוצרה סיטואציה מעניינת. בגלל המצב הכלכלי הקשה שפוקד את המדינה, היוונים משוועים לתיירות ולכן המחירים רשמו ירידה של בין 10-30 אחוז, בעיקר בשירותים כגון מחירי מלונות, אוכל, השכרת ציוד וכלי רכב", מוסיף טריפולוג'י. "בגיאורגיה נבנים אתרים תיירותיים חדשים והמדינה הפכה כולה להיות נגישה ונעימה לטיול".
המשפחות מגלות את הקרוזים
מגמה נוספת מעניינת שנרשמת השנה, קשורה דווקא לענף התיירות הפחות פופולרי בקרב הקהל הישראלי - הקרוזים. בשנת 2012 חל גידול משמעותי בפלח שוק הפלגות היוקרה הבינלאומיות של ישראלים. מדובר בגידול של כ-30 אחוז בהפלגות חופשה היוצאות מנמלים שונים ברחבי העולם. זאת, בעוד שענף ההפלגות מישראל דווקא סובל מירידה דרסטית. הערכה שכ-40,000 ישראלים יצאו לקרוזים בשנה החולפת.
ישנן מספר סיבות עיקריות לגידול זה. ראשית מדובר בנופש מושלם לכל המשפחה, כאשר מרבית ההפלגות מציעות פעילויות לכל הגילאים ובשיטת הכל כלול. שנית, מאז הושקו ספינות היוקרה הענקיות כדוגמת אואזיס ואולורה אוף-דה סיז, המכילות עד 6,000 נופשים בכל הפלגה, נפרץ מחסום השהייה בלב ים לאורך זמן.
עם זאת, הישראלים עדיין מזמינים את חופשת השיט בנפרד מהטיסות, כיון שיכולת הסוכנים להציע חבילות אלה נמוכה. הביקושים של הישראליים נחלקים לפי עונות ויעדים, בעוד בחורף היעדים הפופולריים הם ההפלגות לקריביים, בקיץ ובעונות החגים ההעדפה היא להפלגות בים התיכון ובאירופה. מחירי ההפלגות מתחילים בכ-100 דולר ליום, תלוי ביעד, במספר הימים ובסוג הספינה.
בנוסף לנתונים במראים מגמת עלייה, ניתן לראות כי קהל היעד של הפלגות היוקרה מתרחב ומגיע לקהלים נוספים בקרב האוכלוסייה הישראלית. "בשנתיים האחרונות בולטת במיוחד העובדה שהפלגות היוקרה, הן לקריביים והן באגן הים התיכון מועדפות על ידי משפחות, מהסבא ועד לנכדים, והן אינן נחלתם רק של זוגות ומבוגרים", אומר אורי שנבל, מנכ"ל סנורמה, הנציגה בישראל של מספר חברות שייט בינלאומיות כמו רויאל קריביאן, סלבריטי קרוז ואזאמארה. "על פי הרישומים שבידינו, הגיל הממוצע ירד ל-35".