כל מי שנפש בחופשת הפסח האחרונה בבית מלון בישראל, הרגיש מן הסתם היטב בכיסו את גל ההתייקרויות שפקד את המשק. ההתייקרויות הללו באות לידי ביטוי בין היתר בנתוני קבוצת המלונות הגדולה בישראל, פתאל החזקות , שפרסמה בשבוע שעבר את דוחות הרבעון הראשון של השנה, המציגים עלייה חדה בהכנסות הממוצעות מחדר מלון, גם ביחס לשנה שקדמה לפרוץ מגפת הקורונה (2019).
נתוני רשת המלונות מלמדים כי ההכנסה הממוצעת של הרשת מחדר מלון בישראל גבוהה משמעותית מאשר ביתר המדינות שבהן היא פועלת (הבדל הנגזר גם מהאופי השונה של המלונות). ברבעון הראשון של 2023 עמדה ההכנסה מחדר בארץ על 859 שקל ללילה - עלייה של 3.3% בשנה האחרונה ושל 11% ביחס לרבעון המקביל ב-2019.
באירופה חל בשנה האחרונה זינוק של 25% במחיר הממוצע לחדר, שעמד ברבעון הראשון על 516 שקל ללילה, כשגם כאן מדובר בעליית מחיר של 11% מ-2019. במלונות הרשת שבבריטניה ובאירלנד נרשם בשנה האחרונה זינוק של 13% במחיר ללילה, שעמד על 577 שקל (עלייה של 23% במחיר לעומת 2019). בפתאל מסבירים את העלייה בבריטניה בשנה האחרונה בנחשול האינפלציוני ששטף את הממלכה, אך גם מ"עוצר בנייה" של מספר שנים במרכז לונדון, שהגדיל מאוד את הביקושים לחדרי מלון שם.
פתאל החזקות, שבשליטת המנכ"ל דוד פתאל, חולשת על כ-270 בתי מלון, מהם 221 פעילים (היתר הם בעיקר בתי מלון שנמצאים בהליכי בנייה). בישראל יש לרשת 67 בתי מלון, באירופה 128, בבריטניה ובאירלנד 58 ובטריטוריות נוספות 15.
גידול בפעילות ועלייה בתפוסה ברבעון הראשון
הרבעון הראשון של השנה הוא חלש עונתית, ובדרך כלל בתי המלון מציגים בו רווחיות תפעולית חלשה ביחס לעונה החמה, שמגיעה ברבעון השני ובעיקר השלישי בשנה. הכנסותיה של פתאל עמדו ברבעון הראשון על 1.24 מיליארד שקל, עלייה של 65% בתוך שנה ו-21% ביחס לרבעון הראשון של 2019.
העלייה בהכנסות נבעה מגידול בפעילות ומעלייה בשיעורי התפוסה, שעמדו בארץ על 61% מול 47% ברבעון המקביל אשתקד (תקופה שבה היכה נגיף האומיקרון). עם זאת, הללו לא חזרו לרמתם ב-2019 (67%), זאת בין היתר על רקע ההפגנות הסוערות כנגד הרפורמה המשפטית בתל אביב, שהקטינו את מספר הלינות העסקיות בעיר.
באירופה עלו שיעורי התפוסה במלונות הרשת ברבעון החולף מ-40% ל-65% השנה, וגם הם עדיין נמוכים ביחס ל-2019 (72%), משום שהתיירים הסינים, שמהווים קהל לקוחות חשוב, החלו לחזור רק מאפריל השנה. בבריטניה ההתאוששות היא החדה ביותר, מ-60% שיעורי תפוסה אשתקד ל-72% השנה, לא רחוק מנתוני 2019 (76%).
הרשת הציגה רווח תפעולי של 23 מיליון שקל, למול הפסד של 128 מיליון שקל בעת המקבילה אשתקד, אך מתחת לרווח תפעולי של 38 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019. בשורה התחתונה עמד ההפסד הרבעוני של פתאל על 195 מיליון שקל, כשהוא מושפע לשלילה מעלייה בהוצאות המימון ומקיטון בהטבות המס.
ברשת ציינו כי עליית הריבית המשתנה הייתה בין הגורמים שהגדילו את הוצאות המימון, ושהוסיפו להפסד שנרשם ברבעון שחלף, אך זה עדיין היה נמוך מאשתקד, אז הסתכם ב-272 מיליון שקל.
פתאל נסחרת בשווי של כ-5.6 מיליארד שקל, לאחר עלייה של כ-340% במניה ממחיר השפל של תחילת המגפה במרץ 2020.
"המחירים בארץ יהיו דומים לשנה שעברה"
סמנכ"ל הכספים של מלונות פתאל, שחר עקה, המכהן גם כדירקטור בחברה, מנסה להרגיע את החשש מגל עליות מחירים נוסף בקיץ הקרוב. בשיחה עם גלובס הוא מציין, כי "באופן כללי, הכול יותר יקר בארץ מלכתחילה. מעלויות הבנייה להקמת בית המלון, ועד התמשכות הליך הבנייה. הארנונה יותר יקרה, ויש עלויות של כשרות והוצאות אבטחה".
יחד עם זאת, מעריך עקה, "המחירים של הנופש השנה בישראל יהיו די דומים לשנה שעברה. באירופה הסיפור שונה, משום ששם קצב עליית האינפלציה היה יותר גבוה משמעותית מישראל". עוד מוסיף, כי "גם אם המחירים בארץ יעלו השנה, זו תהיה עלייה בשוליים. אבל צריך לזכור, שאנחנו כרשת מלון, בסופו של דבר נושאים בעלויות שפוגש משק הבית הממוצע. אם מחיר הקוטג', העוף, החשמל וכיו"ב מטפסים, זה משפיע גם עלינו".