כשמביטים על לוח הטיסות הממריאות מנתב"ג היום מגלים תמונה עגומה: ביום ממריאות כ-7 טיסות, אחת לניו יורק, אחת למוסקבה (האחרונה ככל הנראה), אחת לסאו פאולו, אחת למינסק ושלוש טיסות של ישראייר לשדה התעופה ברמון. כך, כמעט מחצית מהטיסות הן בכלל מקומיות.
בכיוון ההפוך, כשמסתכלים בלוח ההמראות של שדה התעופה רמון, הטיסות לנתב"ג הן למעשה היחידות שפועלות כרגע. שדה שלם לקו טיסות אחד של חברת תעופה אחת.
הטיסות, כמעט היחידות בשמי ישראל בימים אלה, מתבצעות במטוסי 72ATR, מטוס נוסעים לטיסות קצרות. לישראייר יש שלושה מטוסים כאלה בצי שלה והסיבה שהם היחידם שעובדים כרגע היא בגלל שהם מכילים 72 מקומות ועומדים בהנחייה של עד 100 איש של משרד הבריאות. אבל גם מספר נוסעים זה הוא לא ריאלי בימינו ולרוב יהיו כ-20 נוסעים בלבד. בחברה מקפידים שמעט הנוסעים ישבו במרחק גדול ככל האפשר האחד מהשני. בנוסף, כחלק מההנחיות, כל נוסע עובר בדיקת חום בכניסה לשדה התעופה.
בישראייר מציינים שההחלטה להמשיך ולהפעיל את הקו, כשמרבית בתי המלון בעיר נסגרו ולמרות שהטיסות כלל אינן מלאות, נבעה מהצורך לנסות ולאפשר המשכיות ולו המינימלית לשמר את הקו המחבר את תושבי אילת למרכז.
רוב הלקוחות של טיסות אלו הם תושבי אילת אשר צריכים להגיע למרכז הארץ לעבודות חיוניות, נותני שירותים וצוותים רפואיים המגיעים מהמרכז לאילת והפוך. עלות כרטיסי הטיסה לתושבי אילת הנה עד 99 שקלים לכיוון וניתנת האופציה להזמין ולבטל באתר האינטרנט.
היות וטרמינל 1 של נתב"ג נסגר, הטיסות יוצאות מטרמינל 3, אולם G, שלוש פעמים ביום. ברמון, שהפך לשדה הפרטי של קו זה, מי שמתפעל את מערך הצ'ק אין ותהליך העלייה למטוס אלה אנשי תפעול בודדים שמגיעים במיוחד כדי לסייע. הן בנתב"ג והן ברמון, הליך העלייה לטיסה מהיר מאוד. אין תורים, אין כמעט נוסעים ואין דיוטי פרי שיעכב מישהו בדרך.
דווקא עכשיו רואים את "הישראלי היפה" בטיסה
"למרות ובשל המצב, אנו ממשיכים להפעיל טיסות בקו תל אביב – רמון, ללא תלות בתפוסה וכמעט ללא קשר לביקוש, אנו מחזיקים לוח טיסות משמעותי במחיר הפסדי באופן מובהק", אומר עומר בק, טייס ראשי של של מטוסי ATR בישראייר. "הראייה והאינטרס הם ארוכי טווח, במבט לאחור מדובר בלקוחות שנמצאים איתנו שנים רבות והמחויבות כלפיהם עמוקה, במבט קדימה – מדובר בשימור והעצמת יחסי האמון בין ישראייר לתושבי הדרום".
וברמה הפרקטית, איך מתפעלים טיסות בתקופה הזו?
"ברמה התפעולית, מדובר באופרציה מורכבת מאד, ראשיתה בשימור העובדים והבאתם לעבודה בימים קשים אלו. מדובר בעובדים בתפקידים מגוונים ,עובדים מקצועיים ונותני שירות בסביבה לא ודאית מבחינה רפואית שנדרשים לתת פתרונות ומענה לכל בעיה ולכל לקוח באשר הוא. השלב השני הוא קבלת שירותים מספקי חוץ שעובדים בתפוקה נמוכה (דלק,שירותי שדה וכיוצ"ב). הטיסה עצמה דורשת מצוות המטוס אמצעי הגנה עפ"י התקנות, סיטואציה קשה לעיתים, כאשר מדובר בנוסע בתפקוד לקוי, מבוגר מאוד או צעיר מאד וכיוצ"ב, נוסעים שדורשים ומקבלים גם היום קירבה פיזית ויחס אישי. אנו משתדלים להושיב את הנוסעים באופן 'מפוזר' בקבינה ככל שמתאפשר, להימנע ככל שניתן מהושבת נוסעים בסמוך אחד לשני, כל זאת תחת מגבלות המטוס וכמויות הנוסעים. בהקשר זה רצוי להזכיר שהאוויר במטוס רובו הכמעט מוחלט אוויר טרי שנכנס למערכת המיזוג ומתחלף באופן רציף והחלק הקטן שנשאר במערכת עובר סינון ברמה גבוהה. בסיום הטיסה המטוס יעבור איוורור וניקיון יסודי, וככל שנדרש גם חיטוי".
וכרגע הקו ימשיך לעבוד ללא הגבלת זמן?
"אני ושאר מנהלי החברה מקיימים דיוני בטיחות וניהול סיכונים מידי כמה ימים, בהקשר סיכונים מבית ובהקשר סיכונים מצד גורמי חוץ. ככל שהסיטואציה משתנה כך גם המגבלות וההגנות שאנו משיתים על עצמנו – משתנות. הדברים נעשים בשיתוף עם הרגולטור (רת"א) ויחד עם נותני השירות (רש"ת וכד').
בק טוען שדווקא בתקופה הזו,הוא מוצא הרבה יותר את "הישראלי היפה". "הציבור מנומס, מכיל, מבין ומשתף פעולה. אין ספק שאנחנו וציבור הלקוחות שלנו נצא חזקים ומחוזקים מהמשבר".