אין תמונה
שיטת פרסום זולה יותר מאשר השקעה בקמפיין יקר

אומרים שהתייר הישראלי חצוף, קטנוני, מפונק ומחפש בכוח פיצוי. כל זה אולי נכון (אם כי לא יותר מאשר תיירים אחרים בעולם, למשל צרפתים וגרמנים), אבל לפעמים אנחנו ממש צודקים. אנחנו לא אוהבים שמנסים לסבן אותנו, לעשות על גבנו קופה או לגזור עלינו קופון. הנה כמה מלכודות שאנחנו ממש לא מעוניינים בהן במהלך החופשה שלנו, ואיך כדאי להימנע מהן.

המלכודת: צ'רטר חמקמק

בטוח קרה לכם שרציתם לטוס לכמה ימים לחו"ל ולהרוויח גם את היום בהלוך וגם את היום בחזור. הגיוני. בדקתם דילים והרי זה פלא - מצאתם חופשה נהדרת לארבעה ימים מלאים, עם טיסות בשעות סבירות ומיצוי מקסימלי של החופש. אבל אז, אחרי שכבר שילמתם ודמי הביטול עומדים על 100 אחוז, מודיעים לכם שחברת הצ'רטר שינתה את שעות הטיסה, והופ – החופשה התקצרה ליומיים בקושי. כשאתם מביעים מחאה, מסבירים לכם: "ככה זה בצ'רטר, אין מה לעשות. תגידו תודה שזה לא קרה בשדה התעופה, שם הייתם נאלצים להמתין שעות על הרצפה".

הפתרון: אלו הם חוקי הצ'רטר וידוע שעל דברים זולים לפעמים משלמים ביוקר, אבל נראה שכבר מדובר בשיטה ממוסדת: שעות טיסה אידיאליות ורק אחרי שממלאים את המטוס, שינוי השעות. אז איך להתמודד? אפשר לשלם קצת יותר ולטוס בטיסה סדירה או לנסות להגיע להסדר בכתב עם החברה שממנה אתם מזמינים, שיאפשר לכם לבטל אם השעות משתנות. לפעמים, חברות הנסיעות ממש צריכות אתכם והן יסכימו. רק קחו בחשבון שזה בדרך כלל לא עובד בענות הבוערות – בחגים או ביולי-אוגוסט.

המלכודת: "אי דיוקים" של סוכנות הנסיעות

תייר (צילום: jupiter images)
אבל אמרו לי שהמלון ממש קרוב | צילום: jupiter images

סוכן הנסיעות שמעברו השני של השולחן או של קו הטלפון אולי מתיימר להיות מומחה ומקצועי, אבל סביר להניח שהוא לא באמת היה ברוב היעדים אותם הוא מוכר ומהלל. לכן כשאומרים לכם שהמלון נמצא בדיוק חמש דקות ממרכז העיר, צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה. איך זה שכל המלונות בתבל נמצאים "בדיוק חמש דקות מהמרכז"? בשטח, כשכבר יהיה מאוחר מדי, אתם עלולים לגלות שאכן - חמש דקות ממרכז העיר - בתנאי שאתם עושים את הדרך במטוס קונקורד. זה הדין גם לגבי מספר הכוכבים שהמלון מתהדר בו, מה יש בו, הנוף שנשקף ממנו וכדומה.

הפתרון: אינטרנט. היום אפשר למצוא כמעט כל מה שקשור לעולם התיירות באינטרנט. לכל מלון לא רק שתמצאו אתר עם תמונות (שאגב גם הן באופן מחשיד תמיד יותר מחמיאות מאשר המציאות) אלא תוכלו לבדוק במפה או ב-Google Earth את המיקום המדויק, לקרוא המלצות וביקורות, לחפש דילים שווים יותר, לגלוש בוויקיפדיה שמוקדשת כולה לתיירות, ולקבל אינפורמציה בדוקה ומעודכנת יחסית במדריכי לונלי פלנט, בפורומים, בבלוגים ועוד.

מלכודת: המבצע התחיל ו... אופס, כבר נגמר

תייר מבולבל בלבוש ססגוני
שלא יעבדו עליכם!
אתם יושבים מול המחשב ופתאום קופץ לו באנר אטרקטיבי:  ניו יורק ב-600 דולר; בנגקוק ב-700 דולר, מבצע זוגות, 24 יעדים ב-24 שעות וכדומה. אתם ממהרים להתקשר לחברת התעופה הרלוונטית (אם הם עונים) ומגלים שנכון, הם מפרסמים מבצע כזה אבל הכרטיסים כבר אזלו. כשאתם מקשים ושואלים מתי הם אזלו אם המבצע רק החל, המוקדנית מגמגמת משהו על מספר מוגבל של מקומות ושכולם נחטפו תוך דקות. החברה השיגה את יעדה – באזז מטורף. אתם לעומת זאת, זכיתם במפח נפש מהול בלחות של אוגוסט. אגב, לרוב, התופעה מלווה בקריסה של אתר האינטרנט של החברה.

הפתרון: ככל הנראה מדובר באסטרטגיית פרסום שבזכותה זוכות חברות התעופה בחיזוק תדמיתי, שהרי מערכות העיתונים והאינטרנט מוצפים בהודעות לעיתונות על הדיל הבלתי רגיל. בפועל, החברות מפרסמות מבצעים חלומיים שכנראה כבר sold out עוד לפני שהם נחשפו לציבור הרחב. הפתרון הוא פשוט – לא ליפול בפח, ולהבין שמדובר בשיטת פרסום הזולה יותר מאשר השקעה בקמפיין יקר. היו צרכנים ביקורתיים ותפנימו שבד"כ מה שנראה טוב מכדי להיות אמיתי, אינו אמיתי.


המלכודת: מכבסת מילים

עולם התיירות מוצף בתיאורים כמו "פסטורלי", "קסום", עבודת יד", "בוטיק", "ציורי". לרוב יש מאחוריהם אמת יציבה אבל לעתים הם משמשים כעטיפה ריקה מתוכן ותירוץ להפקעת מחירים.

הצד שלו הצד שלה (צילום: jupiter images)
לא כל צימר הוא פסטורלי | צילום: jupiter images

הפתרון: לא כל צימר הוא פסטורלי, לא כל מסעדה היא ציורית ולא כל ספא הוא קסום. אל תזמינו נופש רק על בסיס המידע שמופיע באתר הרשמי של המקום או באתרים מסחריים שהפרסום בהם כרוך בתשלום. חפשו מידע במקורות בלתי תלויים וחסרי אינטרסים עד כמה שניתן. חברים ומכרים זה המקור הכי טוב לקבלת מידע, כי סביר להניח שהסטנדרטים שלהם דומים לשלכם. פורומים ובלוגים הם גם מקור מצוין לקבל מידע, כמו גם כתבות בעיתונות ובאינטרנט. בסיירת הצימרים, תוכלו לקבל הצצה לפנים חדרי האירוח שצולמו על ידי צוות מקצועי ללא תאורה בוהקת וללא זוויות צילום מחמיאות מדי. ישר ולעניין. אתר מומלץ שאוסף את המידע שבו בביקורות פתע ומעניק ציונים בהתאם הוא מפה. גם אתר הפסגה מגדיר את עצמו כבלתי תלוי וכחסר פניות.

המלכודת: מיחזור אוכל בבתי מלון גדולים

ידיים גבריות עם צלחות לוקחות אוכל בבופה עשיר בתבשי (צילום: istockphoto)
התבשילים נראים מוכרים? | צילום: istockphoto

ענף התיירות בארץ, כמו ענפים רבים אחרים, נפגע במיתון העולמי שהחל לפני כשנה. גם המלונאים, בעלי חברות התעופה, בעלי הצימרים ויתר העוסקים בענף חושבים איך לגמור את החודש ומאיפה עוד אפשר לקצץ. הפתרון שלהם לעתים קרובות מתגלגל אלינו, ואחת התופעות המטרידות היא מיחזור, למשל של אוכל.את עגבניות השרי מארוחת הבוקר ראיתם במוקפץ בערב? את האורז הלבן מארוחת הצהריים קיבלתם למחר כפודינג מתוק? יש פעמים שאין עם זה בעיה, אבל יש מלונאים מסוימים שהעלו את עניין מיחזור האוכל לדרגת אמנות של ממש. יודעי דבר מספרים שהם אף משנעים מזון מבית מלון אחד למשנהו וממחזרים שלוש-ארבע פעמים עד שהמזון כבר אינו ראוי למגע אדם, שלא נדבר על מאכל אדם. 

הפתרון:  להיות חשדנים כלפי כל מזון שאינו מזוהה ולהתרחק ממזונות מועדים לפורענות כמו מיונז, דגים, ביצים ובשר. בכל מקרה, לא חייבים ללכת על הכל כלול או על חצי פנסיון. אפשר לבחור באירוח על בסיס לינה וארוחת בוקר בלבד (ארוחת הבוקר הישראלית ידועה כטרייה, עשירה ומשובחת) ולהשלים את החסר במסעדות שאינן מבשלות לגדודים.

מישהו טמן לכם מלכודת בדרך אל הנופש? טקבקו אותנו.