הימים העמוסים של החופש הגדול בנתב"ג החלו וברשות שדות התעופה כבר סימנו מספר ימים עמוסים במיוחד. על מנת להימנע מהתורים ניתן לבצע צ'ק אין מהבית, להגיע עם טרולי בלבד, לשלם על שירותי VIP ועוד.
דרך נוספת, שנראה שהולכת ותופסת תאוצה בתקופה האחרונה, היא לטוס לחו"ל בטיסה פרטית. ערן דובדבני, מנכ"ל ובעלים של חברת דרך הסילון, מציין שיש להם עשרות, אם לא מאות לקוחות בחודש. "בהחלט ניכר שיותר ויותר מתעניינים באפשרות, ויש עלייה במתקשרים לבירור מחיר", הוא אומר. "זה הופך למשהו שנמצא הרבה יותר בשיח והרבה יותר מקובל".
רובם אלה אנשי עסקים עם כסף בטח
"לא בהכרח, זה פתרון שמתאים לעוד הרבה אנשים: משפחות שטסות עם ילדים קטנים ורוצות מרחב נוח עבורם מבלי להתפשר על היוקרה והנוחות; אנשים שרוצים לטוס ליעדים שאין אליהם טיסות סדירות ורוצים לחסוך המון זמן וטרחה של קונקשנים; מי שמעוניינים לטוס באופן דיסקרטי מבלי להיות חשופים לאנשים אחרים בטרמינל או במטוס; וגם מי שמעוניינים לטוס עם חיות המחמד שלהם איתם בתא הנוסעים או אנשים חשופים בריאותית שרוצים למזער את חשיפתם".
דובדבני מציין שהיעדים הכי מבוקשים הם איי יוון, קפריסין ומדינות מהן ניתן להשיט יאכטות. "אנשי עסקים מעוניינים בטיסות למדינות אפריקאיות שונות ולקצר את זמן המסע שלהם בחצי לפחות. גם טיסות לאירופה 'הקרובה' - איטליה למשל. בנוסף, לאנשי עסקים שיש להם מספר יעדים לבקר באירופה, בעיקר במזרח אירופה, שוכרים מטוס שמלווה אותם למשך יומיים שלושה בקפיצות בין מדינות שונות וככה חוסכים שעות של נסיעה או המתנה בשדות תעופה עמוסים. יש לקוחות שמנצלים את הטיסה הפרטית לחופשה ביעדי יוקרה, כמו איי סיישל, המלדיביים או קניה/טנזניה לספארי".
אפשר להמריא לכל מקום בכל זמן?
למרות הגמישות בזמנים, בתנאים ובבקשות של הלקוח, יש כמה הגבלות למי שרוצה לטוס במטוס פרטי: "ראשית, שעות פתיחה של שדות התעופה, הנכונות גם במקרים של תעופה מסחרית", מציין דובדבני. "עם זאת, ביעדים מסוימים ניתן לבקש איחור או הקדמה של השעות, בתוספת תשלום".
הוא ממשיך: "שנית, אם מדובר בטיסה נכנסת, יש לבדוק האם השדה הינו שדה שמאושר על ידי הממל"ת (מרכז מבצעים לביטחון תעופה) להגעה ישירה לישראל. לעיתים ניתן לקבל אישור הגעה גם משדה שאינו מאושר רשמית, בתלות בזהות המפעיל והנוסעים. נושא הביטחון הוא מורכב, מאחר ויש גם הגבלות על תוכניות הטיסה ומספר הזנב. למטוס בעל מספר זנב ישראלי או שתוכנית הטיסה שלו מקורה או יעדה בישראל יש יותר הגבלות. אי אפשר לטוס מעל מדינות מסוימות, או שיש צורך לבצע עצירה פוליטית בשדה מאושר להחלפת תוכניות טיסה. בכל מקרה של יעד שאינו מאושר אוטומטית, אנו תמיד משקפים ללקוח את המורכבויות והאפשרויות השונות.
"שלישית, הקצאת הסלוטים (חלון זמן ההמראה המדויק) שהינם בשליטה בלעדית של רשויות התעופה. אנו מבקשים את הזמן המבוקש על ידי הלקוח, ואם מדובר בתקופה לא עמוסה הוא לרוב מאושר. בתקופות החגים או הקיץ, במיוחד בשדות עמוסים, לא ניתן להבטיח את השעה המדויקת".
ומה יש במטוס הפרטי? איך נראית הטיסה
"מטרת כל העוסקים בדבר היא למלא את רצונות הלקוח בצורה המיטבית ביותר. הקייטרינג הוא לפי הזמנת הלקוח, אנו דואגים גם לארגן להם את הפינוקים המיוחדים שכל לקוח אוהב במיוחד (יין מבציר ספציפי, גבינה מיוחדת) ודיילת עומדת לשירותו כל הטיסה. הלקוח מגיע לטרמינל פרטי כחצי שעה לפני הטיסה בלבד, נהנה משתייה וכיבוד בזמן ישיבה בטרקלין והביטחון מגיע אליו. חברת שרותי הקרקע מטפלת במטען ודואגת להעבירו למטוס. כאשר מגיע הזמן לעלות למטוס, הלקוח עובר תהליך קצר של שיקוף כבודת יד וביקורת גבולות ומוסע ברכב VIP ישר למטוס, ללא עמידה בתורים עם אנשים זרים. מהרגע שהוא יורד מהמונית עליו ללכת צעדים ספורים כדי להגיע לרכב שייקח אותו עד למדרגות המטוס. מבחינה ביטחונית, הנוסע גם קובע מי טס איתו (אנו לא מוכרים כרטיסים לפי מושבים - הלקוח 'שוכר' מטוס שלם, והוא המחליט כמה נוסעים ומי יטוס עימו) ובריאותית, זו הטיסה הבטוחה ביותר".
בשורה התחתונה, כמה זה עולה?
עד 9 נוסעים לכיוון בטיסה פרטית, כולל לאונג', העברות, קביעת סלוט (תיזמון של הטיסה):
אתונה - 25 אלף דולר לכיוון - 2777 דולר לאדם (10,000 שקל)
רומא - 40 אלף דולר לכיוון - 4444 דולר לאדם (16 אלף שקל)
לונדון - 55 אלף דולר לכיוון 6111 דולר לאדם (22 אלף שקל)