החל משבוע שעבר, עשרות אלפי תושבי עוטף עזה החלו להתפנות מהבתים למלונות שונים ברחבי המדינה. חלקם עברו לאילת, אחרים לים המלח וירושלים ולא מעט הגיעו לבתי מלון שונים בתל אביב, במטרה לשהות במקום בטוח יחסית, הרחק מאזור הלחימה והאסון הכבד שעברו.

קובי כהן, מנכ"ל מלון סנטר שיק של רשת מלונות אטלס, שמארח משפחות מפונות, מספר בשיחה עם mako איך נראית שגרת היום המיוחדת שמתרחשת אצלו במלון. "אנחנו מארחים כבר מיום שבת הנוראית, שהרב התחיל להגיע מיום ראשון, למחרת האסון".

כהן מציין שבמלון יש 54 חדרים שמתוכם 40 חדרים תפוסים עם כ-80 אורחים, ושעדיין ממשיכים להגיע. "בהתחלה המלון אירח כמה עיתונאים שהגיעו מחו"ל לצורך סיקור המלחמה לגופי תקשורת זרים, אך ככל שהגיעו יותר משפחות, העיתונאים הועברו למלון בקסטייג' של הרשת שממוקם בקרבת מקום".

המלון פועל בצורה רגילה עבור המפונים? יש ניקיון חדרים כל יום, ארוחות?
"בוודאי שיש ניקיון, שכולל החלפת מגבות ומצעים על בסיס שבועי או לפי צורך דחוף וכן ניקיון מתמיד של השטחים הציבוריים וחדרי האוכל. מעבר לכך, אם בימים כתיקונם המלון פועל במתכונת של לינה וארוחת בוקר, היום אנחנו מעמידים לרשותם שלוש ארוחות ביום. כמלון בוטיק, אין בו אטרקציות והמטרה שלנו היא שאנשים יחוו את תל-אביב במלוא הדרה. במקרה הזה יצרנו עבורם פעילויות ואטרקציות: סדנת לגו, כלבן טיפולי, הצגות ילדים, הופעות של מיטב אמני ישראל כמו תמיר גרינברג, טיפקס ודיוויד ברוזה. כולם, חשוב להדגיש, התגייסו מרצונם ונרתמו למאמץ הלאומי חסר התקדים הזה".

סנטר שיק (צילום: שרית גופן)
מלון סנטר שיק | צילום: שרית גופן

האורחים יוצאים מהמלון כדי לנצל את האטרקציות השונות של ת"א או נשארים בעיקר בפנים?
"האורחים נמצאים במלון, אבל מרבים לצאת להתאוורר בסביבת הקרובה למלון ולחוף הים. אבל ברור להם ולנו שהם לא הגיעו לחופשה עירונית".

ניתן להזמין גם חדר ולבוא להתארח בצורה "רגילה"?
"ניתן להזמין באופן רגיל למי שאינו תושב הדרום, במחירים אטרקטיביים. עם זאת, לצערנו אך מובן לחלוטין, נוכח המורל הלאומי הנמוך אין כרגע הזמנות כאלה בכלל".  

"גם אנחנו, כמלונאים, נאלצנו להחליף דיסקט באופן מיידי"

בנוסף לסגנון האירוח הלא שיגרתי, כהן מציין שגם כוח העובדה כעת הוא לא שיגרתי. "אנחנו נמצאים בצוות שילדי של המלון, בזמן שהרבה נמצאים בחופשה כדי להיות עם הילדים נטולי המסגרות", הוא אומר. "מעבר לכך, מובן לכולם שהיקפי העבודה המניבה מבחינה כספית ירדו באופן דרסטי ואנו נדרשים לקצץ בעלויות ככל שניתן ולשם כך אנחנו נעזרים בצוות מתנדבים רחב ומבורך שאף נוטל חלק בעבודות משק, מטבח, חדר אוכל ועוד. המטרה היא לשמר סטנדרט אירוח גבוה. אפילו קיבלנו מחמאות מפיקוד העורף שהגיעו למקום".

סנטר שיק (צילום: שרית גופן)
מחליפים מצעים על פי דרישה ויש שלוש ארוחות ביום | צילום: שרית גופן

קובי כהן, מנכ"ל מלון סנטר שיק (צילום: דניאל ווסרמן)
קובי כהן, מנכ"ל מלון סנטר שיק | צילום: דניאל ווסרמן

בתוך כל הכאוס והכאב יש גם קצת הרגשה של שגרה ונורמליות?
"קשה מאוד לדבר על שגרה ונורמליות בתקופה כזו לכל אחד מאיתנו ובטח כשהעיסוק הוא עם משפחות שנעקרו מבתיהן מהרגע לרגע, ושחוו ימים בלתי נסבלים. גם אנחנו, כמלונאים, נאלצנו להחליף דיסקט באופן מיידי. מלון סנטר, כמו כל רשת אטלס, נערך כך שיינתן מענה מיידי לכל אתגר, מפתיע ככל שיהיה מכיוון שלא ניתן לתכנן לטווח ארוך. למשל, לפני כניסת שבת הגיעו 13 משפחות משדרות ללא הזמנה, כי נאמר להם להגיע על סמך תעודת זהות של תושב שדרות. כמובן שקיבלנו אותם ללא היסוס והסדרנו את העניין מול עיריית שדרות ועמותת הרובע הרביעי".  

הוא ממשיך: "ממלון אורבני, בלב כיכר דיזינגוף, שנוהג לארח תיירים שבאים לחוות את היופי ושמחת החיים של תל-אביב, הפכנו למלון שמארח משפחות ברגעי משבר. בתוך זה, אנחנו מייצרים לעצמנו דפוסי עבודה חדשים שמותאמים לתקופה ופועלים לעשות הכי טוב שאנחנו יכולים כדי להקל על המשפחות האלו. מנהלת האירועים של הרשת הפכה להיות מפיקה שתפקידה לדאוג לתכנים שיעשירו את היומיום של האורחים. מסדנאות, דרך פעילויות לילדים ועד הופעות מוסיקליות. בנוסף, חברנו לשני סטודנטים לפסיכולוגיה קלינית: נעה דסברג ותום מושיוב, והקמנו משחקייה שבה מתנדבים סטודנטים למקצועות הטיפול בעלי גישה חינוכית".

וכמה זמן אתם יכולים לארח במתכונת הזו?
"ככל שיידרש. אנחנו פה בשבילם".