תאונה בטיסה יכולה להתרחש מסיבות שונות, החל מנפילת חפצים כבדים וחדים מתא האחסון על ראש הנוסעים, דרך כניסת המטוס לתוך כיס אוויר משמעותי בו הנוסעים יכולים לעוף ממושבם ולהיפצע וכלה באירוע לבבי שמתרחש דווקא כשאתם בתוך המטוס.
יחד עם זאת, הגיע הזמן להפנות זרקור לתופעה שמתרחשת לא מעט פעמים וגורמת לפציעות קשות אצל הנוסעים. לפני מספר שנים הגיעו אליי הורים עם ילדה בת חמש שנכוותה כוויות קשות במהלך טיסת אייר פרנס מתל אביב לפריז. לאחר כשעתיים מהמראת הטיסה מנתב"ג עברה הדיילת בין הנוסעים עם עגלת המזון ושאלה אם הם מעוניינים במשקה חם. הילדה שישבה לצד הוריה ביקשה מהדיילת כוס שוקו. ככל הנראה, בשל הטמפרטורה הגבוהה שבו חומם המשקה, הילדה שמטה את הכוס באופן מידי וכל התכולה הרותחת נשפכה על רגליה.
צריך לזכור שכל האירוע התרחש במטוס שנמצא בגובה של 30 אלף רגל, כאשר אין יכולת פינוי מהירה לבית החולים. אני מעריך שאם הקברניט היה סבור שמדובר באירוע מסכן חיים הוא היה דואג להנחית את המטוס נחיתת חירום בנמל התעופה הקרוב ביותר, אך גם אז מדובר באירוע מרוכב שלוקח זמן רב.
בלית ברירה, הילדה נאלצה להישאר במטוס במשך כשעתיים נוספות כשהיא נאנקת מכאבים עד שהמטוס נחת בפריז ורק אז פונתה לבית החולים המקומי, שם הסתבר כי היא סובלת מכוויות בדרגה 3. בשל הכוויות הקשות, הילדה עברה מספר ניתוחים פלסטיים קשים במהלכם נאלצה לעבור השתלת עור במקום הפגוע. בעקבות האירוע הוגשה תביעה לבית המשפט בשל הנזקים שנגרמו לילדה.
וזה לא המקרה היחיד שהתרחש לאחרונה. כך גם קרה לילדה כבת 7 במהלך טיסת KLM לאמסטרדם, לאישה בשנת ה- 30 לחייה בטיסת ראיינאייר מתל אביב לאיטליה ולגבר בשנת ה- 50 בטיסת אמירייטס מתל אביב לדובאי. יש לציין שבכל המקרים נגרמו כוויות קשות שהשאירו צלקות משמעותיות.
ומה ניתן לעשות? העצה הפשוטה שלי לנוסעים היא להימנע ככל הניתן משתיית משקאות חמים במטוס ובוודאי שלא להגישם לילדים. אם אתם מעוניינים שילדכם ייהנו משתייה חמה תרגישו את הטמפרטורה של הכוס בעצמכם לפני שהיא עוברת לילד.
חשוב לדעת שאם התרחש אירוע תאונתי בתוך המטוס, ניתן להגיש תביעה נגד חברת התעופה עד שנתיים בלבד לאחר הטיסה. תקופת ההתיישנות בעולם התעופה היא קצרה באופן משמעותי וחשוב מאוד להיות מודע לכך.