כבר ארבעה חודשים שנתב"ג עובד במתכונת מצומצמת בעקבות מגפת הקורונה. כ-20 טיסות בלבד נוחתות בכל יום בשדה התעופה וכל נוסע שמגיע מחו"ל מחויב להיכנס לבידוד של 14 ימים. למרות הכמות הקטנה של הנוסעים ולמרות שעבר כבר לא מעט זמן מאז שנתב"ג החל לפעול במתכונת מיוחדת, בה כל נוסע חייב לעבור בדיקת חום והצהרת בריאות, נראה שהדברים בשדה רחוקים מאד מלהיות מנוהלים על פי הנחיות משרד הבריאות. 

"מהרגע שאתה יורד מהמטוס עד היציאה מנתב"ג, עוברות כשעתיים וחצי", מתאר נ', נוסע ישראלי שעבר בימים האחרונים בשדה התעופה, לאחר שחזר מחו"ל.

מרגע היציאה משרוול המטוס, הליך הכניסה לארץ כולל לא מעט שלבים, שרובם, לטענת נ', מנוהלים בצורה רשלנית שיוצרת תורים ארוכים והתקהלויות. "בהתחלה יש עמדת הסברה כללית ואז יש עמדה נוספת שבה מפרידים בין ישראלים לזרים-כולל עולים חדשים. בשלב הזה הם יושבים במסדרון הארוך שצופה לדיוטי פרי וככה מקבלים אותם לארץ".

החזרה לארץ
בעלי דרכונים זרים נאלצים להמתין במסדרון

בתחנת ביקורת הגבולות, בה מקבלים את הפתק הממוחשב לכניסה לארץ גם יש בלגן לטענתו. כמעט אין עמדות פתוחות ויש תורים. "אחת העובדות צעקה פתאום 'איפה משרד הקליטה ואחרת ענתה לה 'קודם תמדדי לה חום' והן התחילו להתווכח. בלגן".

בשלב הבא צריך למלא טופס מקוון דרך האפליקציה אותה מורידים על ידי ברקוד שנמצא על שלט גדול בשדה. "כל הנוסעים עטים על השלט המסכן ומתחילים לנסות לסרוק את האפליקציה. אף אחד לא מבין מה רוצים ממנו. ואם אין לי סוללה בפלאפון"?.

זה לא נגמר כאן. "לאחר מכן, מגיעים לעמדה מאולתרת ובה שלושה אנשים שמנסים למדוד חום למאות אנשים. בלי תור מסודר בלי כלום, ושם מסבירים לך שאתה צריך להיכנס לשבועיים בידוד, ורק אם אתה מאשר שאתה יודע ומסכים נותנים לך להמשיך". 

"בסוף הירידה, רגע לפני שנכנסים למה שהיה פעם אולם העמדות של רשות האוכלוסין, ישנה עצירה נוספת בה ממלאים את הטופס המקוון שהורדת מבעוד מועד מהשלט. אם אין לך אופציה למלא דרך המכשיר הסלולרי אתה צריך להמתין שיביאו לך טפסים ידניים. בכל הזמן הזה יש הרגשה של חוסר אונים ואף אחד לא עוזר - לא הצבא, לא השוטרים. פשוט עשרות אנשים עומדים צפופים ומנסים להבין". 

החזרה לארץ
הצפיפות לפני עמדות הדרכונים
החזרה לארץ
ההליך לוקח מעל שעתיים

החזרה לארץ
הרגשת ייאוש

"לבסוף, בגלל התורים שנוצרו החלו להכניס לאזור עמדות החתמת הדרכון גם אנשים שלא חתמו על הטופס והפקידים החלו לסייע למי שצריך.

 

ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה.

 

מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "הנושא נלקח לתשומת לבנו וכפי שאנו מקפידים על הכללים בכלל היחידות בארץ כך נקפיד גם שם".