"השנה אוגוסט מתנהג מוזר מבחינה תיירותית", אומרת מרים הוד, בעלת מלון הבוטיק בית שלום במטולה. "בכנס שנערך בשבוע שעבר אמרו כל התיירנים כי אוגוסט השנה איטי יותר. ההזמנות מגיעות בדקה ה–90".

הציפיות של אנשי ענף התיירות התנפצו לרסיסים בקיץ הקודם עם פרוץ מבצע צוק איתן. הישראלים ביטלו הזמנות, וההזמנות העתידיות נעצרו. הקיץ הזה נטול אירועים ביטחוניים שמשפיעים על תיירות הפנים, אז איך זה שאנחנו כבר באמצע אוגוסט ועדיין ניתן למצוא מקומות לינה בצפון? ייתכן שהסיבה לכך קשורה לרפורמת השמיים הפתוחים, ליורו הנמוך או לישראלים שעדיין לא החליטו היכן יבלו את חופשת הקיץ שלהם.

בשנים קודמות (למעט אוגוסט 2014, שבו חל צוק איתן) מרבית המקומות היו כבר מלאים בשלב הזה של העונה, ומשפחות לא היו חושבות לרגע שהן יכולות למצוא מקום בצימר טוב בצפון באמצע אוגוסט - אבל השנה לא תהיה בעיה למצוא מקום פנוי במרבית המקומות. בענף מבינים את השינוי בהתנהגות האורחים, ומצפים שהתפוסות יתמלאו בהמשך אוגוסט. עם זאת, אם יש משהו שאנשי ענף התיירות אוהבים זה הזמנות מראש - ואת אלה אין להם כל כך השנה.

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע מראים כי ביולי 2015 היתה עלייה של 21% ביציאות ישראלים לחו"ל לעומת יולי 2014, ונתון זה מספיק כדי להראות עד כמה הרעיון של חופשה בחו"ל קוסם כיום לישראלים - רבים מהם בחרו לוותר על החופשה בישראל, ולהגיע לנתב"ג.

מחירי הטיסות ירדו בשנים האחרונות בזכות רפורמת השמיים הפתוחים והיצע החבילות ליעדי אגן הים התיכון (כמו רודוס, כרתים ואפילו אנטליה) גדול מאוד, כך שבוודאי יש רבים שיושבים ומחכים שהמחירים ירדו. אי־אפשר לדעת אם זה יקרה, אבל אם סיטונאים יישארו עם חבילות נופש על המדף, ייתכן שהן יימכרו במכירים נמוכים. ישראלים ספונטנים שגמישים בתאריכים, ביעד ולא "נעולים" על מלון ספציפי בוודאי מחכים להם.

הוד אומרת כי "ייתכן שהסיבה למצב היא המבצעים שמוצעים בחו"ל, כי לרוב באוגוסט יש הזמנות של 80%–90% חודשים קודם לכן, ואילו השנה באוגוסט התפוסה עדיין לא מלאה - כ–60% באמצע השבוע ו–75% בסופי שבוע. אנחנו מקווים שהמלון יתמלא בשבועיים האחרונים של אוגוסט עקב מבצעים שעשינו ומזג האוויר הנוח והקריר במטולה".

יותר מ-80 טיסות מבוטלות (צילום: דור לוידן)
רבים בוחרים לצאת מהארץ | צילום: דור לוידן

אוגוסט לא קל

בכפר הנופש עין גב על שפת ים הכנרת, התפוסה באוגוסט גבוהה מ–70%, אך רחוקה מלהיות מלאה. חיים סתתיהו, מנכ"ל כפר הנופש עין גב ותיירות עין גב, מקווה שהמצב ישתפר - אך מדגיש כי גם התפוסה הנוכחית טובה, אלא שהתנהגות הצרכנים שונה מבשנים קודמות: "באוגוסט השנה ההזמנות מגיעות סמוך לזמן הנופש ולא חודשים מראש כמו תמיד. אני מרגיש תחרות גדולה מאוד מול חו"ל, במיוחד מכיוון אגן הים התיכון, ואני מניח שאנשים בודקים את האפשרויות עד שנייה לפני שהם מזמינים".

גם ברשת המלונות העממית מטיילים מציינים כי אוגוסט לא מתנהל כמו בשנים קודמות. "החודש הזה לא היה קל. היה לחץ מאסיבי מצד הלקוחות לקבל מחיר נמוך. היו הרבה בקשות של הרגע האחרון, אף שאוגוסט בדרך כלל נמכר כבר במאי", אומרת בת חן ישועה, מנכ"לית ובעלי הרשת. "היתה ציפייה למחירים נמוכים ולמבצעים, יותר ויכוחים של אנשים על המחיר. פעם לא היה את זה. בסופו של דבר יש לנו תפוסות טובות כמו בשנים קודמות, אבל זה היה קשה", הוסיפה.

מאפיין יוצא דופן נוסף בענף התיירות השנה, לדבריה, הוא התפוסה הגבוהה ביולי לעומת אוגוסט, לפחות עד עתה. "אני לא יודעת להסביר את זה. שנה מוזרה. יכול להיות שאנשים רצו חופשה זולה יותר ויולי זול יותר. הלקוחות שלנו התמקחו מאוד השנה, ואנחנו שומעים שכך היה גם במקומות אחרים. גם ככה אנחנו מציעים מחירים עממיים, ואנשים עדיין התווכחו", אומרת ישועה.

בגושרים מלון בטבע צופים כי התפוסה באוגוסט השנה תהיה 86%, בדומה לב–2014. גם במקומות שבהם התפוסות גבוהות או מלאות לחלוטין - בחלק מהמקרים בגלל לקוחות קבועים - ההזמנות נעשו ברגע האחרון. יריב המאירי, מנכ"ל מיזם אוצרות הגליל, שפועל בגליל המערבי, מספר כי "כשבדקנו ביולי את התפוסות של אוגוסט ראינו שהן לא בשמים והיה קצת חשש, כי אוגוסט זה החודש שצריך להיות עמוס בעבודה. כעת אנחנו רואים שהתפוסות בסדר. הקהל התרגל להזמין מהיום למחר, ולא שום דבר מעבר לכך".

צפון: "יש יותר הזדמנוית בחו"ל"

כששואלים את אנשי ענף התיירות בצפון כיצד התיירות בעונת הקיץ השנה שונה מבעבר, כולם עונים כי ביחס לקיץ בשנה שעברה, שבו חל מבצע צוק איתן, הכל נראה טוב יותר. אבל גם מי שמדווח על תפוסות גבוהות, כאופייני לאוגוסט בצפון, מספר שהשנה המחיר נהפך לקריטריון מכריע מתמיד.

"יש יותר הזדמנויות בחו"ל. היורו נמוך והכל נהפך לפונקציה של מחיר. אנחנו בתפוסות גבוהות כי אנחנו מעניקים כניסות ללונה גל וכרטיסים לראפטינג במחיר של החדר", אומר עמית פורת, מנכ"ל רשת כפרי הנופש אוליב, "השוק קשה יותר, הישראלי נבון יותר ויש לו יותר אפשרויות, אז צריך להיות תחרותי. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו, אי־אפשר להמשיך למכור את מה שמכרת לפני שנתיים באותו המחיר, כי הצרכן הישראלי לא ישלם את זה. אם לפני שלוש שנים לא נתתי אטרקציה במחיר החדר, כיום אני חייב לתת, כדי להציע חופשה משפחתית מלאה".

כמו בכל אוגוסט ללא אירועים מיוחדים, המוני ישראלים מבקרים באטרקציות בצפון. עדי כהן, מנהלת השיווק בקייקי כפר בלום, מדווחת על עלייה של 30% במבקרים לעומת קיץ 2013 - כלומר כ–4,000 איש בממוצע ביום באוגוסט. "אמנם ציפינו ליותר אנשים כי יש הרבה מים וחם, אבל עם נתונים כאלה קשה שלא להיות מרוצים. שלשום היו לנו 5,000 אנשים. היה כאן מטורף", אומרת כהן.

"מצד אחד שמעתי שהצימרים עובדים יפה ומצד שני אני יודעת שהרבה מהאנשים מגיעים לחד־יומי: נהנים בפעילויות בצפון וחוזרים הביתה. הרבה מקומות מפסידים לקוחות שמוותרים על לינה באזור", הוסיפה.

גם בפארק האקסטרים בצוק מנרה יש לחץ של מבקרים, כ–1,000 ביום. אדל אדרי, מנהלת השיווק במקום, מדווחת כי גם בלודג' מנרה התפוסות גבוהות, אבל בדומה לדיווחים מתיירנים אחרים - גם שם הרבה מההזמנות מגיעות ברגע האחרון. "מגמת ההזמנות מעכשיו לעכשיו בולטת. אנשים שומעים שאנחנו נותנים את כל האטרקציות של הפארק בחינם למזמינים חדר בלודג' ואז הם מחליטים להגיע אלינו".

חוף הים באילת (צילום: דניאל בר און)
חוף הים באילת | צילום: דניאל בר און

אילת: "אפילו סוף אוגוסט מוצלח"

לעומת התיירות בצפון, המלונאים באילת, שהישראלים נוהגים לנפוש בה באופן קבוע, רגועים יותר. ביולי־אוגוסט אשתקד, שבהם חל מבצע צוק איתן, התפוסה בלינות הישראלים לא נפגעה משמעותית, עם ירידה של 1%–3% בלבד.

כבר במחצית הראשונה של 2015 היתה עלייה של 7% בלינות הישראלים באילת לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ויולי־אוגוסט 2015 הם המשך ישיר של אותה עלייה. לדברי שבתאי שי, מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, התפוסה באוגוסט השנה צפויה להיות 85% במלונות באילת ואילו ביולי היא היתה כ–83%. "אנחנו בהחלט מחזיקים מצוין את השוק המקומי", הוא אומר.

חיים דוק, מנהל השיווק ברשת מלונות פרימה, מספר כי "השנה רואים את הביקושים הגבוהים באופן חריג אפילו יותר משנים קודמות. אילת עובדת מצוין. התפוסות והביקושים גבוהים, וראינו את זה כבר הרבה זמן מראש. ביולי נסגרו ימים מלאים לאוגוסט, והביקושים רק גדלים עם כל יום שעובר. אנחנו נסיים ב–90%". לדבריו, "אפילו סוף אוגוסט מוצלח מבחינת תפוסות, אף שלרוב זו תקופה שיש בה ירידה בביקושים".

שי אסיה, משנה למנכ"ל רשת מלונות קראון פלאזה, אומר כי "אילת עומדת בציפיות שלה. אנחנו נסיים את אוגוסט בתפוסות של 85%. כמו כל שנה אנחנו ערים לביקושים ולקהל הנופשים הישראלים שאוהב את העיר".

שייט בירדן (צילום: אליהו הרשקוביץ)
שייט בירדן | צילום: אליהו הרשקוביץ