1. למה יש הגבלת משקל על מזוודות?
התחשיב העיקרי שעליו נשענים בתכנון מסלול הטיסה לאור מגבלות המטוס, לוקח בחשבון את צריכת הדלק שמושפעת ממשקל המטוס. המשקל מחושב בהתאם לכמות הנוסעים, משקל הציוד הנדרש להפעלת הטיסה (מזון, שתיה וכד') ומשקל המטען שמשונע בבטן המטוס, בנוסף לכבודת היד של הנוסעים. הגבלת המשקל מסייעת בחישוב כמות הדלק שנדרשת לטיסה, תוך התחשבות בנוסעים שמעוניינים להוסיף משקל בשלב הצ'ק אין.
> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות
> עוד 21 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות
2. מתי מחליפים גלגלים למטוס?
הגלגלים נבדקים מדי נחיתה. גלגל מוחלף בדרך כלל כאשר מגיע למצב של שפשוף או כאשר גלגל מאבד אוויר מעבר לרף מוגדר.
3. לאן מוזרמים מי השופכין במטוס בזמן הטיסה?
אחרי הורדת המים, מי השופכין עושים את דרכם לחלקו האחורי של המטוס דרך מערכת צינורות, למיכל אחסון שנמצא באזור המטען. המיכל מרוקן בסוף כל טיסה.
4. היכן מאוחסן הדלק במטוס?
הדלק נמצא במיכל במרכז גוף המטוס ובכנפיים. הכמות שלו מחושבת בהתאם לאיזון הנדרש למטוס, ומשקל המטוס. מסיבה זו צריכת הדלק נעשית באופן שווה בין שתי הכנפיים.
5. למה מוחאים כפיים בנחיתה והאם הטייסים שומעים את מחיאות הכפיים?
מסתבר שעבור לא מעט אנשים טיסה היא חוויה מלחיצה ואקט של מחיאות הכפיים מסמל את הנשימה לרווחה של הנוסעים על כך שהטיסה עברה בשלום. אגב, בניגוד לדעה הרווחת – לא מדובר באקט ששמור לנוסעים הישראלים בלבד. מחיאות הכפיים משקפות מוסכמה חברתית לפיה הנוסעים מודים לטייסים על כך שהביאו אותם בשלום ליעדם. עם זאת, אולי תתאכזבו לגלות כי בתוך תא הטייס לא שומעים את מחיאות הכפיים.
6. מדוע מטוסים משאירים שובל לבן בשמיים?
הפסים הלבנים, המכונים פסי עיבוי, נוצרים בעקבות תופעה פיזיקלית שבה מנועי הסילון פולטים פחמן דו חמצני ואדי מים. גזי הפליטה הללו משתחררים לאוויר אל סביבה קרה מאוד ואז קופאים מיידית והופכים לגבישי קרח.
7. למה זמן הטיסה קצר יותר כשטסים לכיוון מזרח?
בגובה שיוט נושבות רוחות סילון שלרוב נעות ממערב למזרח. הרוחות הללו מסייעות "בדחיפת המטוס" ועל כן, בתכנון נתיב הטיסה הטייסים לוקחים בחשבון את הרוחות הללו ומשתדלים לטוס לאורכן וכך לקצר את משך הטיסה.
8. מדוע הנוסעים מתבקשים להרים את תריסי החלונות לפני הנחיתה?
חשוב להרים את תריסי החלונות לפני הנחיתה כדי לאפשר הסתגלות הדרגתית של העיניים לאור הטבעי מחוץ למטוס, אולם הסיבה העיקרית היא כדי לאפשר חילוץ בטוח ומהיר של הנוסעים במקרה הצורך ולמנוע סנוור וסחרחורות שעלולים להשפיע על התפקוד בעת ירידה מהמטוס וחלילה, במקרה שנדרש פינוי חירום.
9. למה מרבית המטוסים צבועים בלבן?
מרבית חברות התעופה משאירות את צבע הבסיס הלבן ומוסיפות עליו את צבעיהן, וזאת מכמה סיבות:
- הצבע הלבן בולט יותר למרחקים ונראה טוב יותר בחשכה.
- טיסה היא פעולה שמייצרת ופולטת חום רב בגוף המטוס כתוצאה מהחיכוך עם האוויר. הצבע הלבן מחזיר חלק גדול מאור השמש ומצמצם את התחממות המטוס.
- סדקים בולטים יותר על רקע לבן ולכן בבדיקות התחזוקה קל יותר לאתר אותם.
- הלבן הוא הצבע הבסיסי של המטוסים. כל שכבת צבע נוספת מכבידה על משקל המטוס מה שמעלה את צריכת הדלק.
10. כמה זמן מראש צוותי האוויר יודעים לאן הם טסים?
לו"ז הטיסות מתוכנן כחצי שנה מראש ומחולק ללו"ז קיץ ולו"ז חורף. הדיילים מקבלים את תכנית הטיסות מספר ימים מראש ובהתאם משובצים לטיסות ליעדים השונים.
11. איפה נחים צוותי האוויר בטיסות?
במטוסים רחבי גוף, היוצאים לטיסות ארוכות, ישנם תאי מנוחה פרטיים עבור הצוות. מיקום תאי המנוחה משתנה ממטוס למטוס. בטיסות ליעדי אירופה, שנעשים לרוב במטוסים צרי גוף, הדיילים נחים במושבים בקבינה.