ישראל על המפה. לא, לא רק בכדורסל, אלא גם בתחום פיתוח הפורמטים הטלוויזיוניים. הישראלים היו שיחת היום בפסטיבל ״מיפ״ האחרון ועם המכירה של ״הכוכב הבא״ לשלל מדינות על הגלובוס, ישראל מיצבה את עצמה כאחת המובילות בתחום הזה, כבית של פורמטים רבים ומצליחים כמו ״לעוף על המיליון״, ״מחוברים״, ״בום״, ״סמארט פייס״ ואיך שכחנו - ״הכספת״. כשהיצירתיות רוחשת וגואשת, זה היה רק עניין של זמן עד שמישהו ירים את הכפפה ויציע קורס שילמד את רזי הפיתוח.

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם

נראה שהראשונים לעשות זאת הם אנשי בית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה שילמדו בשנת הלימודים הבאה, שתיפתח באוקטובר 2014, גם קורס מעשי בפיתוח פורמטים, בסופו ייפגשו הסטודנטים עם בכירי תעשיית הטלוויזיה וינסו למכור להם את מרכולתם. ההנאה הזו, אם תהיתם, עוד תהיה שווה להם 2 נקודות זכות לתואר.

בום
מוכנים להפציץ? "בום"

זה לא סוד שלימודי התקשורת במוסדות האוניברסיטאים דלים בניסיון מעשי. האוניברסיטה שמה דגש, ובצדק, על חקר תקשורת ההמונים, ומשאירה את הניסיון המעשי לעולם התעסוקה שאחרי התואר. זאת לעומת המכללות שהופכות את התואר למעשי הרבה יותר, כך שכל סטודנט יכול לבחור את הלימודים שתואמים את השאיפות שלו ואת מסלול הקריירה שהוא מעוניין בו. קורסים מעשיים ברדיו, טלווייזה, עיתונות ופרסום לא זרים למכללות (ולמען ההגינות, יש גם כמה בחלק מהאוניברסיטאות ובמקומות אחרים), אבל נראה שזהו הקורס הראשון שמתייחס לפיתוח הפורמטים.

הקורס החדש שמציעה מכללת נתניה מנסה להכיר לסטודנטים מגוון של פורמטים טלוויזיוניים, שהרי אפשר לחדש ולפתח בכל קשת הז׳אנרים הקיימים. את תפקיד המורים עם שבע העיניים בגב תופסים, אם תהיתם, יוצרי טלוויזיה מנוסים מתחומים שונים ומערוצים שונים: יוסי אליאס, העורך הראשי של ״אקס פקטור״ והעורך לשעבר של "הישרדות" ו"היפה והחנון" יעבוד על פיתוח ריאליטי, עמית סטרטינר שייצר ופיתח את ״לעוף על המיליון״ וערך את ״אחד נגד מאה״ ו״אל תפיל את המיליון״ ידריך בנושא השעשועונים ואורי סלעי, האיש מאחורי ״איל גולן קורא לך״, יחלוק את הידע שלו על תכניות האולפן.

בנות מחוברות 2 מתחת לשלט באיילון (צילום: ראובן שניידר)
התחברו לגאונות. "מחוברות" | צילום: ראובן שניידר

הסטודנטים יפגשו גם את ציפי רוזנבלום שיצרה ופיתחה את ״סיפורי ספות״ ו״משפחה חורגת״ וערכה את ״הישרדות״, את ליאת פלדמן שהיתה סמנכ״לית התוכן של ערוץ 10 ואת ליה לחמי שהיתה עורכת ובימאית בשלל גופי תקשורת וכיום מנהלת את פיתוח התוכן של חברת INSIDE שמפתחת פורמטים. אחרי הקורס והמפגש עם אנשי המקצוע והפיתוח, יוכלו הסטודנטים לנסות לפתח את הפורמט שלהם בזמן התואר, תוך שימוש באולפני הטלוויזיה של המכללה ומי יודע - אולי הפורמט בגדול הבא ייצא דווקא מנתניה?

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ מקצועי חינם

עוד ב-mako לימודים וקריירה: