קבוצת המורים הפרטיים הגדולה בפייסבוק מונה מעל 21,000 משתתפים, רבים מהם הם הורים שככל הנראה התייאשו מהניסיון לעזור לילדיהם להדביק את הקצב בכוחות עצמם. למעשה, בשנת הלימודים הקודמת 38% מהתלמידים נעזרו בשיעורים פרטיים, כך עולה מנתוני הלמ"ס שהתפרסמו באוגוסט 2016. במציאות של הורים עסוקים יותר והישגיים יותר, וכיתות שמלאות עד אפס מקום - אי אפשר לומר שהנתון הגבוה הזה הוא בגדר הפתעה.

בעידן הדיגיטלי כמו בעידן הדיגיטלי - כיום יש לא מעט אלטרנטיבות למורה "המסורתי", ותלמידים רבים מעדיפים את אתרי האינטרנט. הגדול והמוכר שבהם, הוא האתר האמריקני KHANACADEMY, שמציע כ-3,000 סרטונים בני 10 דקות בממוצע כל אחד. אלה, עוסקים במגוון נושאי לימוד: מתמטיקה, היסטוריה, כלכלה, פיזיקה, כימיה, אזרחות אמריקאית, תולדות האמנות ועוד. הרמות - החל מגן חובה, עובר בלימודים התיכוניים וכלה בבחינות ללימודים אקדמיים, כמו ה-SAT.


שימוש באתרי לימודים כמו זה הוא דבר די שכיח בעולם. סלמן קהאן הקים את KHANACADEMY ("אקדמיית קהאן"), שהוא ארגון אמריקני ללא מטרות רווח, עוד בשנת 2006. המטרה הייתה לאפשר לכולם גישה ללמידה, ללא קשר למצב סוציו אקונומי או מיקום גיאוגרפי. למעשה, קהאן אף הגדיל לעשות ותרגם את סרטוני הלמידה שהוא מציע לעשרות שפות, אם כי אלה אינם מותאמים לתכניות הלימוד במדינות השונות.

אתר נוסף ושימושי במיוחד הוא WolframAlpha. לעומת אקדמיית קהאן, וולפראם אלפא אינו מציג מערכי שיעור לפי תכנית לימודים, אלא מציע לכם תשובות כמעט לכל שאילתה שתכניסו. האתר מתאים במיוחד לשאלות מתמטיות, ומסוגל לחשב במהירות מרשימה תרגילים מורכבים (כולל סינוסים וכל מיני דברים אחרים שמתסכלים תלמידי תיכון). אבל, הוא מסוגל לענות גם על שאילתות הנכתבות בשפה טבעית על נושאים עובדתיים כמו "מי זה דונלד טראמפ" או "מי היה הנשיא הראשון של ארה"ב?".

סטודנטית מול מחשב (צילום: Shutterstock)
גישה לידע ללא קשר למצב סוציו אקונומי או מיקום גיאוגרפי | צילום: Shutterstock

קריאת הערך של וולפראם אלפא בוויקיפדיה הובילה אותי לגלות שהאתר יכול לענות גם על שאלות מורכבות במיוחד, כמו לדוגמה: "כאשר נולד היטלר, בן כמה היה הרצל?" (התוצאה: 28 שנים, 11 חודשים ו-18 ימים). אני, אגב, החלטתי לאתגר את האתר ושאלתי: "מה משמעות החיים?". התשובה הייתה 42 (על פי סדרת הספרים של דאגלס אדאמס "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה").

בכל אופן, מעבר ליתרון הכלכלי המובהק, הלימוד הדיגיטלי הוא קודם כל נוח: אפשר ללמוד מתי שרוצים וכמה שרוצים. זאת, בניגוד לשיעור פרטי "מסורתי", אז לא פעם נמצאים במתח שבין להספיק כמה שיותר שאלות לבין להעמיק בשאלה. בנוסף לכך, המבוכה שקיימת אצל חלק מהתלמידים להודות שלא הבינו נעלמת כשהם נמצאים לבד מול מסך המחשב.

ומה המצב בישראל?

גם בישראל אתרי הלימודים תופסים תאוצה. אבל לפני שנגיע לאתרים הפופולאריים, ראוי לציין את מי שכנראה הייתה הראשונה להבין שלימודי העזר לא נועדו רק לשיעורים פרטיים פרונטליים, ואולי תתפלאו לגלות שזו הטלוויזיה החינוכית- שצברה במהלך השנים אינספור תכניות ללימודי מתמטיקה, אנגלית, ערבית וגם עברית, ומאז אפשר לתפוס אותן מדי פעם גם בשידורים חוזרים.

היום, קיימים בארץ כמה אתרים גדולים שמציעים סיוע אקדמי, שיטוט מהיר באינטרנט יציג לכם עולם שלם של אפשרויות, חלקן בתשלום וחלקן חינמיות. בין הפלטפורמות הפופולאריות, תמצאו את הפורום Emath"". תלמידי מתמטיקה בכל הרמות מעלים לאתר תרגילים שלא הצליחו לפתור, ואנשים טובים (במתמטיקה ובאופן כללי) - מעלים את הפתרונות עם הסברים מפורטים. אם אתם זקוקים לפתרונות מלאים של תרגילים רבים בבת אחת - תוכלו גם לשלוח מייל לצוות האתר ולקבל הצעת מחיר.

בנוסף יש גם את אתר YSCHOOL, שבו משתמשים כיום עשרות אלפי תלמידים מרחבי הארץ. בדומה לאתר "אקדמיית קהאן", תמצאו שם אלפי סרטוני וידאו במקצועות הבגרות, רק שהפעם הם יהיו, כמובן, מתואמים לתכנית הלימודים הישראלית. האתר, שנגיש גם בשפה הערבית, הוא אמנם בתשלום, אבל מציע שורה של סוגי מנויים - החל ממנוי "ניסיון" לשלושה ימים ועד מנוי שנתי לכל המקצועות.

לדבריה של דלית שטואבר, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר והמנהלת הפדגוגית של YSCHOOL, בדומה לאקדמיית קהאן, הייעוד הראשוני של האתר הוא חברתי: "המטרה שלנו היא לאפשר לכל ילד, בלי קשר למצב הסוציו-אקונומי של משפחתו, לקבל עזרה בלימודים. כששיעור אצל מורה פרטי עולה לפחות 100 שקלים, הפלטפורמה הטכנולוגית הזו מאפשרת מענה זול ואיכותי, כדי שמצבו הכלכלי של התלמיד לא יהווה חסם להצלחתו בלימודים".

סטודנט לומד (צילום: Shutterstock)
תרי לימודים מצמצמים משמעותית את התלות במורים | צילום: Shutterstock

"מעבר לכך, הנגישות של האתר מהווה יתרון משמעותי", ממשיכה שטאובר. "אפשר לצפות בשיעורים דרך הסמארטפון. בוחרים כל נושא מתכנית הלימודים - ומיד מוצאים שיעור מתאים. במקום לשבת עם מורה במשך שעה - אפשר להסתפק בעשר דקות".

למרות זאת, יש מי שמטילים ספק באתרי הלימוד: "השימוש באתרים החל עוד כשהייתי מורה בתיכון", מספרת מירית סער, שהייתה מורה ומנהלת במשך שנים. "תחילה מורים התלהבו וניסו לשלב את האתרים בתכנית הלימוד, אבל גילינו שזה לא מספיק טוב. ההסבר והתיווך האנושי היו חסרים".

כיצד זה בא לידי ביטוי?

"האתרים לאו דווקא מותאמים לצרכים של התלמידים ולבעיות שהם נתקלים בהן בחומר. בנוסף, יש כאן עניין של יכולת ריכוז ומשמעת עצמית - כשאין מורה נוכח, הרבה יותר קל להישאב לגירויים אחרים. מעבר לזה, לא כל האתרים מקצועיים מספיק. האתרים האלה לא מהווים תחליף למורה אנושי".

אולם, לדבריה של שטאובר, האתר הוא דווקא פלטפורמה נוחה לתלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז: "השיעורים באתר הם קצרים, בני 10 דקות. זה מעולה עבור התלמידים של היום, שקולטים מהר ורוצים לקבל תשובה ממוקדת וקצרה. יש גם מערכת תמיכה אונליין - התלמיד נרשם לשיעור ומקבל תמיכה אחר הצהריים. זה נוח יותר ממורה שצריך לתאם איתו ולנסוע אליו".

אם תהיתם האם האתרים מתעתדים להחליף את המורים הפרטיים, שטאובר מסבירה כי זו כלל לא המטרה: "הצורך במורים פרטיים תמיד יהיה קיים, כי יש תלמידים שצריכים לשבת פיזית עם מורה. אבל, אתרי לימודים מצמצמים משמעותית את התלות במורים, ומאפשרים לתלמיד את היכולת לבחור מה מתאים לו".