לימודים בספרייה (צילום: ThinkStock)
התאחדות הסטודנטים הארצית סיפרה לנו על כל ההטבות שזמינות לסטודנטים וחשוב לנצל | צילום: ThinkStock

החיים כסטודנטים אינם בדיוק קלים: מבחנים, הגשות, עבודות – ורובנו נאלצים לבלות את השעות הפנויות שלנו לא בלימוד, אלא בניגוב שולחנות לטובת תשלום החשבונות. אבל בין כל החובות, יש לסטודנטים שלל הטבות שכדאי להכיר ולזכור. התאחדות הסטודנטים הארצית סיפרה לנו על כל ההטבות שזמינות לסטודנטים וחשוב לנצל.

 תחבורה ציבורית
סטודנטיות וסטודנטים הלומדים במוסדות המוכרים על פי חוק זכויות הסטודנט, יכולים לקבל הנחה בנסיעה באמצעות הטענת ה"רב-קו" שלהם בהנחת סטודנט או ברכישת מנוי סטודנטיאלי סמסטריאלי או שנתי. סטודנטים שמעוניינים להשתמש בהנחה לנסיעות בודדות, יטענו את כרטיס הרב-קו שלהם בסכום של 30 ש"ח ומעלה ואז יזכו להנחה של 33% בכל נסיעה בתחבורה הציבורית. את ההנחה הם יקבלו בעת ההטענה, אז תתבקשו להציג כרטיס סטודנט ואישור לימודים תקף. אגב, חשוב לדעת שסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה נדרשים להציג אישור זכאות להנחה בתחבורה הציבורית.

 סטודנטים שהתחבורה הציבורית היא דרך הכלי בו הם משתמשים בעיקר, כנראה יעדיפו לקנות "חופשי חודשי" מראש לכל שנת הלימודים. במקרה כזה הם יקבלו אותו בחצי מהמחיר שהיו משלמים אם היו רוכשים כרטיסים "חופשי חודשי" כל השנה – שזה לא רע, תודו. בנוסף, הם זוכים להנחה של 50% על נסיעות שמחוץ לאזור החופשי-חודשי שלהם. סטודנטים שעומדים ללמוד ולנסוע הרבה רק סמסטר אחד יכולים לרכוש חופשי חודשי לסמסטר אחד בלבד, שעולה כמחצית מהסכום שהיו משלמים על כרטיסי חופשי חודשי לכל הסמסטר. גם הכרטיס הזה מאפשר לכם לנסוע בחצי מחיר בנסיעות שמחוץ לאזור שלכם, כל עוד זה זמן הסמסטר או תקופת המבחנים. אגב, אם אתם חושבים על רכישת מנוי כזה, כדאי שתדעו שלפעמים המחירים עולים בין סמסטר א' לסמסטר ב', אז כדאי לכם לשקול את צעדיכם.

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם

 יש לכם רכב? מעדיפים רכבת?

אם בכל זאת יש לכם רכב, תזכו להנחה קבועה של 26 אגורות בתשלום, בשירות מלא בתדלוק בחברת "דלק" ו-7% הנחה בחנויות "מנטה", של החברה. אבל גם אם יש לכם רכב, כנראה שאת המרחקים הגדולים לטובת הביקורים הביתיים והפינוקים המשפחתיים, אתם עושים בתחבורה ציבורית, רכבת למשל. שם לסטודנטים יש הנחה של 30% על נסיעות – אבל רק ברכישת כרטיסי "הלוך-חזור". אם אתם משתמשים דווקא ברכבת הקלה בדרך הביתה, כדאי שתדעו שיש לכם הנחה רק אם רכשתם כרטיס משולב לרכבת הקלה ולאוטובוס במנוי החופשי שנתי או חופשי סמסטריאלי שלכם.
לא בטוחים שמוסד הלימודים שלכם מזכה אתכם בהנחה?
בדקו את הרשימה פה: רשימת המוסדות שהלימודים בהם מזכים בהנחה בתחבורה הציבורית.

ומה עם סטודנטים הורים?
סטודנטים שכבר הספיקו להפוך לאבות ואמהות יכולים לקבל  תמיכה של משרד הכלכלה במימון מעונות יום - בכפוף למשכורת שלהם. התמיכה תקפה למעונות ומשפחתונים להם המשרד העניק "סמל מעון" או סמל משפחתון ובהתאחדות מבקשים להסב את תשומת לבכם שאחרי פעילות מאומצת תנאי הזכאות להטבה הורחבו, אבל הקריטריונים לזכאות מתעדכנים מדי שנה ועל כן עלולים להיות בהם שינויים, אותם אפשר למצוא באגף מעונות יום במשרד הכלכלה. (אלו הקריטריונים לזכאות לשנת תשע"ד)

 ארנונה
עברתם לדירה החדשה (טוב, הישנה אבל משופצת) שלכם, במחיר מופקע אבל במיקום טוב ואתם זוכרים שפעם שמעתם משהו על הנחה בארנונה לסטודנטים. ובכן, לצערנו אין הנחה קבועה לסטודנטים בתשלומי הארנונה – היא תלויה בהכנסה, או אולי יותר נכון לומר, בחוסר ההכנסה שלכם, כך שאם אתם לא עובדים או מרוויחים משכורת נמוכה מאוד – כדאי לכם לבדוק את הזכאות שלכם להנחה. בינתיים, התאחדות הסטודנטים מספרת לנו שהיא במגעים ארוכים מול משרד הפנים במטרה לקדם הנחות לסטודנטים בתשלומי הארנונה, אז יש למה לחכות.

 זיכוי על נקודות מס
קרב אחד בו התאחדות הסטודנטים כבר הצליחה להמתיק את רוע הגזירה, הוא זה על זיכוי בנקודות המס לבוגרי תואר ראשון ושני, זיכוי שהמשמעות שלו היא יותר כסף בעובר ושב שלכם אחרי סיום התואר. במאי האחרון תכנן משרד האוצר לבטל את הזיכוי בנקודת המס שקיבלו בוגרי ובוגרות תואר ראשון בשלוש השנים לסיום התואר (בוגרות ובוגרי תואר שני קיבלו חצי נקודת זיכוי במשך שנתיים והנדסאים חצי נקודה במשך שלוש שנים). אחרי מאמצים רבים הגיעו הצדים לפשרה במסגרתה בוגרי התואר הראשון ייהנו מהטבה של נקודת זיכוי אחת בשנה אחת לאחר סיום הלימודים – הנחה של 2,616 שקלים, אותה יוכלו לבחור לקבל בשנה הראשונה לאחר סיום לימודיהם או בזו השנייה (ובוגרי תואר שני מחצי נקודת זיכוי במשך שנה, הנחה של 1,308 שקלים). "מדובר בעוד הישג עבור ציבור הסטודנטים במסגרת גזירות התקציב הנוכחי", אומר ‫אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, "להטבת המס ישנה חשיבות עצומה בבניית החיים של הסטודנטים אחרי הלימודים ובהשתלבות שלהם בשוק העבודה". כדאי לדעת שהמתכונת של ההטבה עשויה להשתנות בשנת התקציב הבאה. אל תגידו שלא אמרנו.

 ביטוח לאומי
הנחה נוספת שסטודנטים זכאים לה, היא בדמי הביטוח הלאומי, כך שסטודנטים מחויבים בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי בריאות חודשיים בסך 121 ₪ סה"כ (נכון ל-01.01.2013), שהם לא מעט, אבל פחות מהתשלום החל על שאר אזרחי המדינה.

 מימון שכר הלימוד
ומה עם מימון הלימודים? ובכן, מעבר למלגות השונות, מציעה לסטודנטים קרן "שקט כלכלי לסטודנטים", בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים הארצית הסדר מיוחד למימון שכר הלימוד במסגרתו הם מקבלים מימון של עד 10,000 ש"ח בפריסה של 24 תשלומים ללא ריבית והצמדה או סכום של 15,000 ש"ח בפריסה של 18 תשלומים ללא ריבית והצמדה. קבלת ההסדר מותנית בקריאת התקנון המופיע באתר הקרן, ובחתימה עליו.

 >> מדריך המלגות לסטודנטים

מתלבטים היכן ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם